geschwint skrev:
När det gäller Festools skena så passar nog bara festos egen cirkel men gäller det fräsar så kanske. ÅF hävdar ibland att saker inte passar mellan tillverkare fast dom är mer standardiserade än man (ÅF) tror.)

jag har hört att hiltis cirkelsåg passar med festoolsskena men har aldrig provat själv iofs.


jag letade några månader på blocket innan jag hittade en lamellfräs med hyfs kvalitet..det blev en elu som var i nyskick för 1000kr..kollade på lamello och de ligger runt 5000 så jag stod ett tag och velade mellan den och en lågprismodell på clasohlsson..som tur var tog jag mitt förnuft till fånga och inväntade elu:n.. :)


angående cirkelsåg så tycker jag mig se festools ganska ofta på blocket i stockholm/uppsala trakten för runt 1500kr..det är ju inte alltid folk vill göra sig besväret att skicka grejorna men det är ju värt att ringa och kolla.
 
det är en ren å skär smaksak tycker jag.. jag har jobbat som snickare innan och skulle aldrig velat att företaget jag jobbade på körde budget prylar.. på den tiden va det ELU vi hade..
jag skulle oxå VILJA ha sånna hemma, men att köpa maskiner för 2000kr styck minst
finns inte på kartan.. inte i våran familj iallfall..

citat: Dom rika dom kan..
Dom fattiga försöker..
 
Billiga märken behöver inte vara skräp!
De kan mycket väl fylla en viss funktion.

1: Köra mycket - så bör man köpa kvalite´ inte minst för att de mer påkostade elverktygen är bekvämare att handha t.e.x. vibrerar mindre samt gör jobbet bättre.

2: Köra lite - då kan du prova något lågprisalternativ.

3: Kul pryl - testa med en billig den kommer ändå att bli liggande sen...

4: Slit o släng - Ett annat scenario är om du ska såga ner en oljetank - då kan man köpa en billig tigersåg och köra hårt utan att vara rädd för att det ska bli något dyrt haveri.

(Jag lånade en ny Devalt tigersåg och fick ett "meganyp" och hela växelhuset sprack - inte kul...lyckades iallafall få den utbytt på garantin som tur var -det var en tvärbalk inne i tanken gjorde att det nöp 100% i fullgasläget - vilken smäll! ;D)
-lånade verktyg har en tendens att gå sönder
En jag känner har lyckats paja 3 st lånade högtryckstvättar när han skulle tvätta huset - låter som något slags rekord. Är det nån som slår det?
Sen gick han och köpte en egen - som fortfarande är hel!!!

(off topic: Förresten - lamellfräs - har man någon användning för en sån vid renovering eller är den bara för möbelsnickarn´?
Verkar vara en "kul grej")

/me

 
  • Gilla
Socket
  • Laddar…
EgenHärd skrev:
(off topic: Förresten - lamellfräs - har man någon användning för en sån vid renovering eller är den bara för möbelsnickarn´?
Verkar vara en "kul grej")

/me
För renovering, knappast. Kul pryl, visst, men lite dyr för att bara lattja lite. Min 700:- för en renodlad lamellmaskin av budget typ. Renovering av möbler (läs möbelsnickeri), visst, då kan den göra nytta även om det bara är till vissa typer av renoveringar den gör nytta. Se egentligen lamellfräsen som en effektiv ersättare för träplugg!!
 
spliffan skrev:
det är en ren å skär smaksak tycker jag.. jag har jobbat som snickare innan och skulle aldrig velat att företaget jag jobbade på körde budget prylar.. på den tiden va det ELU vi hade..
jag skulle oxå VILJA ha sånna hemma, men att köpa maskiner för 2000kr styck minst
finns inte på kartan.. inte i våran familj iallfall..

citat: Dom rika dom kan..
 Dom fattiga försöker..
jag är inte rik..det är därför jag köper en begagnad elu för 1000kr..

kvalitet till lågpris..vissa märken behöver inte vara nya för att orka hålla skenet uppe.

 
Min lånade Elu fungerar fint! Bra beg val!
Har satt hjul på den så man kan snurra den enkelt.
 
När jag bestämt mig för att köpa en cirkelsåg visste jag inte riktigt vad jag egentligen behövde, jag hade faktiskt aldrig kört en cirkelsåg då :-[

Travade då in på Ö&B och kollade sortimentet. Efter lite funderande och pillande på maskinerna bestämde jag mig för att köpa den största (och kanske dyraste?). Tror den är på 1300 eller 1500W med sågdjup på 63mm eller nått i den stilen.
Till min glädje visade det sig att det följde med extra kol till motorn. Jag hann inte såga så många snitt innan jag spiksågade så det fick bli en ny klinga med fler tänder från Ö&B även denna gång.

Efter lite användande har jag kommit fram till att sågen har sina brister trots allt.
* Graderingen för vinkeln stämmer inte alls, visar ca 5° fel ...
* Graderingen för djupet stämmer inte heller...
* Graderingen på anslaget är inget under av precision.
* Anslaget är kasst. Är rangligt och sitter enbart i framkant, framför klingan.
* "Siktesskåran" sitter inte riktigt på rätt ställe.
* Sågen är onödigt stor och klumpig för mina behov.

Trots dessa brister har jag haft mycket hjälp och glädje av sågen. Man lärde sig snabbt den hårda vägen att använda en planka som anslag t.ex.. Jag har även lärt mig att sikta direkt med klingan på strecket istället för att använda siktesskåran.
Precisionen duger gott till att kapa spånskivor till golv och väggar och blir det något knas är det oftast SBS det beror på.
Vid grövre kapning uppskattar jag motoreffekten men vid mindre jobb är den onödigt tung.

Sågen kommer att få hänga med sålänge den håller (kolen inte bytta än) och när det blir dags att köpa en ny vet jag lite mer om vad jag verkligen behöver och kan då köpa en maskin därefter. Ser detta lite som en "läromaskin".
Det är väl två år sedan jag köpte den så nu är det väl slut på garantin.
Jag är inte så säker på att jag varit en lyckligare hobbysnickare om jag köpt en cirkelsåg för 3-4000 istället ::)

 
Hej Matte 2 K!

Läs vad jag skrivit till Larre (överhandsfräs för 2500:)

Den såg jag föreslår klarar a) långa klyvningar, b) raka kapningar upp till 49 mm utan splitter om den föreslagna "geringslådan" används, vinklade kapningar om Du utnyttjar två rälsar, uppsågning av tunt material med frigolitskiva som underlag.
mvh pw
 
jag köpte en rondel 125mm på jula för 199:-, ordinarie 299:- kapade i 1mm järn u-profil. då började den spraka och elda o lukta bränt fast jag inte plågat den. tänkte att det är väl lika bra att bränna upp den helt innan jag reklamerar den så jag började kapa av en stålstång (från en gammal bildragkrok) det sprakade o låt o luktade bränt o den hackade o hickade men plötsligt började den gå som klockan och kapade på riktigt fint!!?? kanske det behövdes lite inkörning av den, nu plågade jag ju inte den som jag gör med boshen, men jag förväntar mej inte att den ska klara det heller. tänkte ha den till att slipa lite med, enklare att byta emellan 2 rondeller än att byta mellan kap o slipskiva....

sen så köpte jag en motorsågskedjeslip med elmotor för runt 400:- på grossist kompaniet, clas o tar över 1000:- för en liknande. den har jag inte provat ännu.

sedan tidigare har jag en 199:- dränkbar pump från rusta som går några gånger per dygn, det har den nu gjort i snart 2 år!!

så ibland förvånas jag att det alls fungerar med en maskin för 200:-, men tydligen gör de de......
 
Satt o läste igenom här o har fått många goa skratt... :D
Billigt kontra dyrt.. Svärfar är snickare, Möbelsnickare samt ventilationare. ( mycket bra nu när man renoverar) ;) Han använder dewalt och hiltis maskiner... Föruton på 2 punkter. 1 kap gersåg.. Köpte en billig för 1400 kr på eko ... Funkar kalas tar alla dimensioner han jobbar med.. Haft den i 3 år nu.. Aldrig bråkat.. Visst en ny kapskiva men de kan man ju ta.. 2 Tigersåg.. Han köpte på skoj en tigersåg för 99 kr på harald nyborg.. Tro de ellere ej men den håller fortfarande 8 månader senare, den används nästan dagligen... Själv har jag nån sån billig skruvdragare för 200 kr, visst den är inte lika stark som dewalten men batteriet håller lika länge, har skruvat ihop en hel veranda, renoverar badrum just nu... Ända nackdelen är laddtidpå 4 timmar... De va va jag ville säga...
 
...och som färsking på jakt efter sina "första" verktyg blir man ju inte mycket klokare av den här tråden ::) Köper ofta lite dyrare grejer för "kvalitetskänslan" men funderar på om det är så vettigt.

Batterier kontra nätanslutet tex - är det direkt korkat att köpa en trådlös Makitadragare om den bara används ett par gånger om året? Jag vill GÄRNA åt kraften och kvalitetskänslan(har provat flera modeller - lycka! :D) men om batteriet iaf bara ligger och blir dåligt... Om det nu blir det??? Har förstått att handlarna vet att ta betalt för batterier...

Samma sak med borrhammare. Proffs som använder budgetgrejer för 500:- som slit och släng borde ju jag kunna funka fint för mig ett bra tag framöver. Eller...?

Tar f.ö. gärna emot tips på ovanstående - borrhammare & skruvdragare :)
För glad amatör som ska hålla på med en del småfix/renovering(lägga golv, byta bänkskivor, bygga om garderober mm) i lägenheten. Möjligen mer ambitiösa byggen längre fram(har inga el-verktyg nu annat än en liten Boschslip).

 
jag tycker att man skall satsa på en märkesskruvdragare, som tidigare nämnts så är det kort laddtid på batteriet, inte så kul att behöva vänta till nästa dag för att båda batterierna är tomma :(
NiMH batterierna förstörs väl inte och kan laddas utan att dom är tömda jämfört med NiCd som det oftast är i billigare maskiner. jag har två dewalt 12 voltare med slag(som jag aldrig använt, har en hilti) som funkat bra i 4-5 år nu. används i mitt elföretag (fritidsföretag) samt när jag byggt garage/verkstad och relax hemma. NiCd batterierna har lagt av men NiMH batterierna funkar ännu. tyvärr kostar ett batteri 1000:- :( :(
men det går ju å köpa lösa kvalitetsceler och löda ihop för 500-600:-.
Jag funderar på att köpa dewalten med 3 hastigheter, den har ju bra vridmoment jämfört med tex panasonic.
det är inte fel med en sladdmaskin heller,funkar att skruva med den åxå- fast sladden trasslar till det, beror hur mycket man ska använda den.
 
Tar f.ö. gärna emot tips på ovanstående - borrhammare & skruvdragare
För glad amatör som ska hålla på med en del småfix/renovering(lägga golv, byta bänkskivor, bygga om garderober mm) i lägenheten. Möjligen mer ambitiösa byggen längre fram(har inga el-verktyg nu annat än en liten Boschslip).
Jag köpte en Bosch GBH 2-26 DFR (borrhammare) SDS+, den kommer med en extra snabbchuck så man kan köra med vanliga borr osv. Slag och borrstopp så du kan bila lite enklare jobb. Kostar 2595:- inkl moms
.
Jag har även en Makita 6317 DWDE, som jag är mkt nöjd med. Vet inte vad den kostar idag, men den var inte gratis.. :)

Annars har ju bosch (ja, jag har blivit en blådåre efter att ha varit på detta forum ett tag) fina skruvdragare med ös (moment) i.. Har dock inte känt på någon själv.

Ang batterier så finns trådar på forumet där du kan hitta batterier till bra priser ifall du tex hittar någon som säljer beg. maskiner.

Jag anser att om man tycker det är dyrt att leja någon att göra jobbet åt dig, se åtminstone till att du istället skaffar dig riktiga verktyg själv, skulle tex aldrig anlita en firma som kom med powercraft,bruksbo (osv) maskiner.. urk. Det anser jag inte är en seriös firma.


 
Som ny i renoveringssvängen har jag precis konstaterat att en "billig" skruvdragare för 1000 spänn inte orkar med rejäla skruv och laddar upp sig på en halv dag. Så nu blir det till att skaffa en rejäl och då blir det en rejäl plus en halvbillig = en superdyr. Min första billiga var m a o ett korkat köp >:(

Däremot är jag fortfrande tveksam när det gäller att skaffa kap/bordsåg om man ska ta en 100lappsvariant eller gå på nåt typ Beckum 501 för 10000. Det handlar om klart mer pengar. Vad säger ni? Är det värt 10000 om man ska klyva lite dimensioner till reglar och så eller klara Harald Nyborgs grunka det?
 
Olorin skrev:
Som ny i renoveringssvängen har jag precis konstaterat att en "billig" skruvdragare för 1000 spänn inte orkar med rejäla skruv och laddar upp sig på en halv dag. Så nu blir det till att skaffa en rejäl och då blir det en rejäl plus en halvbillig = en superdyr. Min första billiga var m a o ett korkat köp >:(

Däremot är jag fortfrande tveksam när det gäller att skaffa kap/bordsåg om man ska ta en 100lappsvariant eller gå på nåt typ Beckum 501 för 10000. Det handlar om klart mer pengar. Vad säger ni? Är det värt 10000 om man ska klyva lite dimensioner till reglar och så eller klara Harald Nyborgs grunka det?

Rent generellt gäller nog samma grundregel överallt. Högre pris=bättre kvalitet (precision, hållbarhet, "arbetsglädje" inte att förglömma). Frågan är snarare på vilken pris/prestanda-kvot du vill lägga dig.

Kanske du kan hyra en maskin om du vet vad du skall klyva exakt så kanske en dag eller helg med en klyvsåg från tex Cramo hade varit ett alternativ?

Ett annat alternativ är att du köper en lite bättre cirkelsåg och klyver med den. Gör jag själv när jag inte har tillgång till 3-fas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.