Måste vara den gröna färgen som gör att den där bilden inte känns bra.
 
vojma skrev:
[bild]
Haha! Det är grannens polare på bilden! :D
 
linden1977 skrev:
Riktigt grym slunga det där :)
vi har haft lite torr fin snö idag kom det stora blöta flingor.. Försökte köra igång min gamla 1-stegare men den gick inte så bra.. (Dör efter en stund sedan tänder den inte igen, känns som alla grannar gapflabbar bakom gardinerna ;))

24tum är nog lagom brett, får försöka se vilken plats man kan göra i garaget. Bombas hur lång är maskinen? Kanonfin gång förresten
Jag vet inte, men du kan googla på Ariens platinum 24..
 
bobas skrev:
Haha! Det är grannens polare på bilden! :D
Försök inte! Det är du som övningskör med grannens polares snöslunga. ;)
 
Efter den här helveteshelgen med hur mycket snö som helst och is-plogvallar undrar jag om det är lagligt med äktenskap mellan man och maskin?
 
Självklart, ni kan idka lite samliv på min garageuppfart. Har skottat den fan fyra gånger sedan i fredags.
 
bobas skrev:
Efter den här helveteshelgen med hur mycket snö som helst och is-plogvallar undrar jag om det är lagligt med äktenskap mellan man och maskin?
SJÄLVKLART. Själv tog jag mig en andra partner i förra veckan, en AL-KO 620e

hustrun är med på noterna men den får dock sova ensam...
 
Var uppe på taket med min toro s200 och skottade för ett par dagar sedan. Över en halvmeter riktigt tung blötsnö så det var klart värt slitet. Inte roligt om det rasar. Kanske något att tänka på för de som bor i södra stockholm och vill ha kvar garaget/altanen.
 
Hemmakatten
Vi har också en Ariens. En Ariens ST 28 DLE PRO inköpt för drygt 3 år sedan. Vi stod helt plötsligt utan nån som plogade och efter 3 dagar i telefon lyckades jag hitta denna maskin som inte hade hämtats ut av den som beställde den. Det var väl ungefär den enda tvåstegs-snöslunga som fanns kvar den vintern.

Den har dock varit helt suverän, och även om den var dyr har den varit värd varenda krona. Tuggar i sig vad för snö som helst. Dock gillar den inte om man har kvar bensinen från förra året, bensin är färksvara.

Elstart som en del här i tråden tycker är onödigt, tycker jag är viktigt för mig som aldrig lyckats få till den där "snärten".
 
Redigerat:
linden1977 skrev:
Vore kul o se lite film på den går i snön vi har ju sett hur den kom upp ur lådan, har ca 10 cm snö utanför. Har aldrig kört 2-stegs slunga, min 1 stegare klarade detta bra igår. Vid vilken gräns kan man köra premium 24 maskinen? (Kom på om matarskruvarna får svårt att skyffla snön om det fungerar bäst med mer snö?)

Grabbar håll er till ämnet
På begäran kommer här en video.. Tyvärr gick mobilens alarm samtidigt så det spelades in i videon..

https://www.youtube.com/watch?v=GBqget9WQJI&feature=youtube_gdata_player
 
Ni som forskat lite inför slung-köp, hur har ni resonerat kring detta med hjul vs banddrift?

Läser jag på snowblowersdirect verkar man tyckad det är ett stort problem att svänga med maskinerna som har band. Jag har cirka 90kvm uppfart så det blir en hel del svängande på den lilla ytan men jag har också behovet att köra slungan till baksidan och då behöver den klättra på plank uppför en trappa och jag har ett ställe med uppförsbacke där jag vill hålla rent..... Kan man få en minigrävare att snurra på stället kan det förstås göras med en snöslunga också om den är bra konstruerad, men hur fungerar det i praktiken? Jag har tänkt mig banddrift men om det är jobbigt att svänga med dom känns det inte rätt...
 
A
Ja, det är jobbigt att svänga, men vadå den väger ju inte 1,5 ton och det är ofta snö och is under så det går (värre på ren asfalt). Största irritationen tycker jag är att den drar och man måste hålla emot om det är lite fel inställt eller olika underlag på sidorna (asfalt på ena sidan, frusen gräsmattskant på andra). Nu är ju min banddrivna Husqvarna en 15-20 år och fått en del stryk genom åren och är säkert skev och vind så det kanske är bättre med nya maskiner.

Jag har kört den uppför och nedför trappor (utan plankor) och kört upp gångar på gräsmattan och det funkar riktigt bra med band.
 
Redigerat av moderator:
MathiasS skrev:
Ni som forskat lite inför slung-köp, hur har ni resonerat kring detta med hjul vs banddrift?
Jag läste också att det skulle vara tyngre och priset är högre. Därför blev det hjul. Har även läst att hjul med kedjor ska vara väldigt effektivt..

Hjulen kan spinna en del när jag försöker flytta plogkarmen men för det mesta är det inget problem.
 
40M seriöst?
 
Har jag också gjort..... säger som Fredde Shiller..... ja jag vet jag är en sjuk människa....
Ja kollade tom en som byggde om en honda clon till typ go cart motor......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.