Jag har några funderingar som dykt upp efter att vårt "drömhus" dök upp på hemnet förra fredagen..
Vi bor idag i ett 1½ plans-parhus som vi tycker är för litet och helt plötsligt dök det upp ett hus som uppfyller dom kraven som vi ställt:

*Enplans med källare innebär gott om utrymmen, detta är 112m² + 135m² i biyta
*Plats till att bygga dubbelgarage, det bästa med det här är att där redan är ett sådant!
*Något större tomt än vanligt, här 1200m² tomt.
*Hyffsat fräscht dvs inget gammal renoveringsobjekt,

Lite fler ord om skicket på huset
Huset är en Trarydsvilla byggd 1979 som värms upp med olja/el/ved-panna, som förmodligen är från husets byggdatum. En gul tegelvilla med svartbruna detaljer. Inte särskilt upphetsande, men sett som ett långtidsprojekt så kan man åtgärda det i framtiden.

Det ligger 2 km närmre dagis, lite längre från tågstationen, närmre skola osv. Dessutom i en återvändsgränd där cykelväg tar vid med grönområde. Detta innebär att när barnen börjar cykla till skola osv. så behöver dom inte cykla bland trafik på vägen till skolan ca 1300 meter. 100 meter till busshållplats.

Köket är renoverat med ett lantligt kök i grön som kanske inte just passar oss, men det ser fräscht ut iaf. Det är dessutom gjort på ett lokalt snickeri ifrån byn. Badrum uppe är original. I övrigt är det nyblivna pensionärer med barn i vår ålder som byggt/bott i huset. Dubbelgarage, en stor inglasad veranda och en rejäl lekstuga finns på tomten.

Källaren är hyffsat renoverad, med stort badrum med jacuzzi, bastu, helkaklad tvättstuga och kaklat pannrum. Bilder på resten finns inte, men visning är det på torsdag.

Sen är det ju försäljningsmetoden kvar. Friskrivningsklausul. Gubben dog och det är därför tanten har flyttat till staden och säljer huset. Min tanke om det hela är att det är han som skött allt och hon inte vill veta av det mer och förmodligen inte vet något om själva huset.

Vad är faran med att köpa ett hus enligt ovan?
Om det visar sig intressant på visningen kommer vi vara med i budgivningen. Besiktning tänkte jag göra med en bekant som har byggt hus i många år, elen inspekteras av elektriker och VVS gås igenom av en kompis som är rörmokare.
Mest nervös är man ju över uppvärmningssystem och fukt i källaren. Framförallt det sista.
Vad och hur ska jag kolla när det gäller ev. fukt?

Sen kommer vi till problemet att hus är relativt svalt för tillfället. Förlust på huset vi bor i kommer vi inte undan, men samtidigt så köper vi ett billigt hus och jag ser till mellanskillnaden och inte köpeskilling och vad vi får för vårt. JAg sätter ett tak på vad jag kan tänka mig betala imellan sen får vi se.

Mycket text, men jag hoppas att någon orkar svara när ni läst så här långt ;)
 
Två saker. Uppvärmningen var iofs ved också men olja är dyrt.
Sen källaren... Kolla om dom dränerat om huset nyligen, annars känner du det på lukten där nere. Kolla även hur lösningen ser ut på stuprören, jag har vart med några kompisar som letar hus och många av dom vi tittat är sutteräng och där släpper man bara ut vattnet vilket leder tillbaka mot källaren. Dessa är byggda runt -70
 
Gällande vikande marknad, så är det helt rätt att byta upp sig när priserna har gått ner.
 
Fruppe skrev:
Två saker. Uppvärmningen var iofs ved också men olja är dyrt.
Sen källaren... Kolla om dom dränerat om huset nyligen, annars känner du det på lukten där nere. Kolla även hur lösningen ser ut på stuprören, jag har vart med några kompisar som letar hus och många av dom vi tittat är sutteräng och där släpper man bara ut vattnet vilket leder tillbaka mot källaren. Dessa är byggda runt -70
Jo just värmesystemet är nog i detta fallet det som står först på tur. Nu vet jag inte om det finns någon acktank, men det kanske går att koppla till relativt enkelt. Isf är det tänkt till en början, men sen i framtiden något annat. Även en pelletsbrännare med veckoförråd som tillfällig lösning är ju ett alternativ.

Det är väl mycket magkänslan när man är i en källare. Luktar det är det ju jättenej eller prisavdrag. Tack för tipset om att kolla dräneringen.
 
Redigerat:
Hubbe2 skrev:
Gällande vikande marknad, så är det helt rätt att byta upp sig när priserna har gått ner.
Så kan det ju vara, mellanskillnaden kanske ökar när marknaden går upp ? Problemet är ju bara att vi inte har till någon kontantinsats efter tre år med föräldraledighet, men nu börjar båda jobba igen och banken sa: Bara köp, det löser vi. Det handlar om ca 1,1 milj. så vi har väldigt god marginal med låneutrymme på över 3 milj.
 
Värmesystemet vill du förmodligen byta ut inom något år, läge att undersöka noga att det verkligen fungerar nu. Inte så kul att behöva ta tag i ett byte precis när man köpt huset. Försök att få ta del av oljeräkningarna OCH elräkningarna ett pat tre år bakåt i tiden. Ved eldning i sådana där kombipannor skall man tydligen främst se som en nödlösning.

Inredd källare är alltid en risk, personligen skulle jag inte byta från boyta ovan jord till hus med inredd källare.

Gissningsvis är taket i original, i så fall närmar det sig sin tekniska livslängd, det kan läcka i nästa vecka, men det kan hålla i 5 eller 10 år ytterligare. Kolla framföraltt det renoverade badrummet. Vanliga fel är bakfall på golvet, inte utbytt golvbrunn. Badrummet som var i original har troligen passerat bäst före datum, räkna med renovering. Men det kan ju ändå vara bra att kolla det noga, viss skillnad på att tvingas riva ut det efter en vecka, eller kunna planer i lugn och ro, leta bra hantverkare osv.

Friskrivningsklausulen är kanske inte så mycket att oroa sig över, ett hus av den åldern är det inte så mycket man kan få ut som dolt fel iallafall. Det är väl i så fall det renoverade badrummet.

På det du skriver så låter det som att du bör räkna med att behöva byta värmesystem, renovera badrum, byta tak. Och i värsta fall dränera inom 5 år, vissa av åtgärderna troligen tidigare. Och även om undersökningen faller väl ut så bör man noga ha risken med inredd källare i kalkylen också.

Låter som typ 5 - 600 000.
 
Kan tillägga att angiven driftskostnad är 45000:- per år för två personer. Ser inget vedförråd på tomten så att det tror jag inte har använts den närmaste tiden..
 
hempularen skrev:
Mängder med text.
Att byta boyta till under mark är just charmen tycker jag. Gillar källare skarpt men naturligtvis är jag införstådd i riskerna. Mormor och Morfars 70-talsvilla fick dräneras om för 15 år sedan just pga fukt och där luktade inte det något direkt. Inte vad jag kommer ihåg.

Risken med tak är likadant i huset jag bor nu. från 81 och kanske snart dags, ingen aning.
Fall osv ska naturligtvis kollas. Nu vet jag inte exakt när badrummet renoverats, men det får vi reda på när vi kollar på huset.

Säg att huset kostar 1,1 milj + dina risk pengar du kalkylerat med ovan så ligger det fortfarande inte orimligt högt. Jag hoppas att nästa hus kommer vara resten av mitt liv innan det är dags att flytta till lgh eller hem :p

Tack för svaret och synpunkterna!
 
Visningen har ägt rum och magkänslan säger stopp. Men vi får se lite. Kanske gör ett tillräckligt lågt pris det intressant igen...

Friskrivningklausulen var för att det såldes som dödsbo och konkursbo. Gubben som dog var åkare och förmodligen ägdes huset enbart av honom. Tanten ville inte veta av det iaf!
 
Mina föräldrar köpte ett hus där källaren var iordning gjord, efter 5-6år började färgen flagna i stora sjok (hur stavas det?) och det var fukt som trycktes upp under ifrån pga bristfällig dränering..
 
En kovändning har vi gjort och vunnit budgivningen för en vecka sedan!! Nu planeras det mängder och slutrenoveringen av nuvarande hus går in i en intensiv fas...

Efter att blivit väldigt besvikna på visningen började tankarna gro på att bygga nytt. Men ack så dyrt och jösses vad fräscht huset kan bli om vi lägger samma pengar på ett begagnat som på ett nytt.. (kommer inte att göra det, men ändå..)
Ett beslut togs här hemma om att titta igen, tillsammans med en kompis som hjälpte till att kolla skicket, och vi föll för huset ytterligare en gång. Vi såg förbi renoveringsbehovet, vilket är nytt värmesysten, ett badrum och ytskikt, och började värdera de positiva egenskaperna. Dessa överväger med råge behoven på huset.

Efter 6 veckor från första bud vann vi mao budgivningen den 21/12 och nu gror tankarna på vårt hus. När tillträde sker får vi se, men 3 månader räknar jag med...
 
Grattis!
 
Grattis!
Lycka till!
Kom ihåg: Utan bildbevis med före & efter bilder, räknas det inte som renovering här på forumet. ;-)
 
Tänkte på en sak med veden.
När det är en kombipanna så brukar de ge.väldigt liten effekt när det körs med ved.

Vilket innebär att man kan få.elda väldigt väldigt länge för att få varmt.

Hade det så i ett hur vi la bud på. Hade fått eldat runt 16h när det hade varit som kallast. Är ju om inget vidare.

Grattis!
 
Tack så mycket! Bildbevis kommer förhoppningsvis löpande ;)

Veden ska inte användas är det tänkt, utan det ska bli en värmepump ganska omgående..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.