När vi i september flyttade in i vårt hus hade vi, som säkert de flesta nyblivna husägare, planer på att byta kök! Högglansluckor, inbyggnadsugn och spotlights i taket vill väl alla ha :)

Efter att vi bott i huset någon månad kom vi till insikt att det i vårt fall finns vettigare saker att lägga pengar på, vi saknar t.ex. ett vettigt badrum på entreplan, samt att vi skulle behöva göra något åt taket på utbyggnaden av huset.

Nåväl, vårt kök duger tänkte vi, men vi piffar upp det lite, så gott det går!
Köket var a´la åttiotal, furutak, murrig tapet och gräslig golvmatta. Stommarna var dock hyfsat fräsha, handtagen vidriga. Kaklet ser ut som en spya!

Så, följande har vi gjort;
- Målat taket
- Ny tapet
- Nya handtag
- Lagt in ett klickgolv
- Målat lite runt fönstret
- Målat de synliga delarna av stommarna (stommarna är folierad MDF, som hade gulnat lite)
- Målat kaklet! (se bilder nedan)
- Bytt strömbrytare samt vägguttag till modernare typ
- Bytt kylskåpet till ett kombinerat kyl/frys

Summa summarum: 5354,53:- (exl. kylkåp)

Lite bilder vill väl alla se :)

Före.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köket före

IMG_2889.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Målat tak samt tapetserat

IMG_2891.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ny fin strömbrytare :)

IMG_2929.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dax att måla kakel. Tvätta noggrant med T-röd, låt torka. Sen målade vi med skumgummiroller. Färgen är "vanlig" färg till ståldetaljer, blev otroligt bra yta!

IMG_2930.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här målas det för fullt!

IMG_2931.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I fogarna samt ytterst på kaklet drog vi med pensel, sen rollade vi allt sammans!

IMG_2946.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Resultatet, fogat och klart!

Efter.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är köket färdigt, betydligt ljusare och fräschare än innan. Nu kan vi vänta några år innan vi byter kök. Låta barnen bli lite större, barn sliter nåt fruktansvärt på ett hus!

Jag har en fullständig materialspec. om någon är sugen :)
Hoppas att detta inspirerar!
 
  • Gilla
Sjohorvans och 8 till
  • Laddar…
(y)
Att bli av med det bruna gör en hel del!
 
Kul! Blev ju riktigt fräscht.

Ser att du har brunlaserade karmar och foder. Undrar varför det blev omodernt? 😁
 
Larsa skrev:
Kul! Blev ju riktigt fräscht.

Ser att du har brunlaserade karmar och foder. Undrar varför det blev omodernt? 
Ja, huga! Nu är dock detta ett minne blott!

Undrar om vi om 25 år kommer sitta och kräkas åt allt det vita vi stoppar in i våra hem nu :)
 
Ljust och fräscht - mer än en klyscha!
Grattis till besparingen, känns som rätt beslut att lägga pengarna på fungerande badrumsmiljö :)
 
Ja, verkligen. Huset har ett nybytt tak, samt dränerad grund. Samt att det är nyinsatt bergvärme. Då kan man börja ägna sig åt "lyx" som nya badrum och kök. Badrum står dock högre på priolistan tycker jag! Skulle dock behöva byta fönster också, men det gör vi nog allt eftersom.
 
Snyggt!! Vi har exakt samma kakel tror jag, ska föreslå målning till frugan :)
 
Gör det! Räckte gott och väl med två strykningar! Vi valde helt obruten vit, men färgen gick ju givetvis att brytas i valfri kulör.

225:- kostade färgburken, en liter. Vi gjorde av med lite drygt halva burken.

Det finns ju jättefina skivor att limma utanpå kaklet, Berrecalloy är ju ett alternativ, men det hade blivit ca 2500:- till vårt kök. Vi snålade :)
 
Vilken skillnad, riktigt bra måste jag säga, och dett är inte svårt alls detta kan alla klara av tom jag!
Vart köpte du färgen?
Ni tar ett helt korrekt beslut i att göra klart utsidan först!
Det spelar ingen roll om köket är fint om taket läcker in.
 
Redigerat:
Skulle oxå vilja budget renovera köket. Tyvärr måste jag byta bänkskivan då jag har en spishäll som behöver bytas. Min bänkskiva är oxå lite sliten ( -88 ). Problemet är att den är limmad så då ryker kaklet me...Blir nog inge budget här inte suck...
 
Snyggt! Gillar när man gör ett riktigt ansiktslyft på en minimal budget. Så skall det ut!

Det spelar ingen roll att vitt är inne just nu. Gulnad furu går inte att matcha med någonting annat än gulnad furu (och möjligtvis täljsten) - det spelar ingen roll vilket årtionde det är. :)
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
tinatorn23 skrev:
Skulle oxå vilja budget renovera köket. Tyvärr måste jag byta bänkskivan då jag har en spishäll som behöver bytas. Min bänkskiva är oxå lite sliten ( -88 ). Problemet är att den är limmad så då ryker kaklet me...Blir nog inge budget här inte suck...
Ge inte upp kaklet förrän du provat få loss skivan. Jag har fått loss en limmad bänkskiva utan att byta kakel, på första och hittills enda försöket.
 
Såga skivan med tex cirkelsågen nära kaklet och såga resten med oscillerandesåg alt japansåg.
ta din tid så får du bort den i bitar
 
Låter bra då det inte är ngt större fel på kaklet o vore skönt slippa den utgiften..
Tack..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.