Var tvingen att flytta första telejacket ca 10 cm (sånt har jag gjort förr om ni undrar). Sen dess funkar emellertid inte ADSL:eländet. Däremot funkar telefonerna. Har testat med annan router, annan kabel, startat om osv. Några tips på var felet kan ligga?
 
Du är helt säker på att du har lagt in inkommande på rätt skruvar i uttaget samt att du använder det filter som följde med modemet?
Den enda ide jag kommer på så här rakt av är om du på något sätt har fått modemet bakom filtret så att du lyckas filtrera bort ADSL signalerna innan de når modemet
 
Hejsan! Är sladden från filtret till modemet samma som tidigare?

Om den har förlängts till följd av de nya förutsättningarna kan det bli problem.
 
Tack för era svar! Uppskattar det mycket.
Har inte förlängt några kablar, alla är samma. Har kopplat splittern korrekt. Har testat med två olika modem. Har testat med två olika splittrar. Har testat med två olika kablar. Har till och med bytt ut telejacket (jo, det är korrekt kopplat). Funkar ej. Blir galen snart.
 
Har du testat att koppla bort all annan utrustning?
 
o ja.
 
Telekabeln som du kopplat in på adsl modemet, kan du testa koppla in en telefon på den och se om du får ton?
Testa att koppla in modemet helt utan filter/splitter, fungerar det då? (Det går utmärkt att köra utan filter så länge du inte lyfter på telefonluren.)
Lyser adsl (link!?) lampan på modemet?
Är det med inbyggd router? Har du via webbläsaren loggat in på det och ser att du har kontakt med stationen där?
Fått ip-adress? Vilken operatör har du?
 
"Var tvingen att flytta första telejacket ca 10 cm (sånt har jag gjort förr om ni undrar)."
Sen senare skriver du.
"Har inte förlängt några kablar, alla är samma."

Vad menas här att det redan var fast i 10 meter extra kabel som du bara behövde rulla ut?
Har du telefonuttag innan modemet?
Får du en address på adslmodemet dvs utåt från din leverantör?
 
Andy: 10 cm, inte 10 m. Lika mycket tangentiell som radiell flytt (heter det så?). Så befintlig kabel räckte fint. Ligger inte i sträck någonstans. Allt funkade innan.
 
ahh tyckte det lät lite märkligt.
Du flyttade den rakt från en punkt eller vad man ska kalla det?
På vilket sätt fungerar det inte, är det helt svart?
 
Modemet visar röd lampa som betyder Ingen Kontakt Med Internet. Det har den inte heller. Däremot med datorn.
 
Jag skulle koppla bort jacket och ansluta "inkommande" telekabel direkt till modemet för att därmed utesluta så många felkällor som möjligt. Funkar det ändå inte kanske du haft maximal otur så att modemet råkat gå sönder samtidigt som jackflytten.
 
Fungerar det om om du provar en telefon i uttaget eller om du provar modemet i ett annat uttag om det finns möjlighet?
 
Inte så enkelt att du stoppat tillbaka modularkontakten i fel hål i modemet (Om du nu har haft isär alla kablar)? Finns ju ibland dubbla modularjack, typ ett för linje in och ett för linje ut.
 
Alfredo: Har testat två olika modem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.