Jag bor i en 80kvadrats villa med el-element(de nuvarande är inte av typen konvektor eller oljefyllda) och en centralt placerad gjutjärnskamin.
Jag har två fönster i villan där det inte finns någon värmekälla under fönstret, som jag förstått så borde jag ha något under fönstret för att motverka kallraset från fönstret.

Vilket el-element är lämpligast att välja då jag eldar litegrann(5-10 vedklabbar) i kaminen varje dag?

Nästa vinter planerar jag elda ordentligt varje dag hela vintern och se om jag kan ha elementen helt eller nästan avstängda, men i vinter har jag inte tillräckligt med ved för att pröva detta.
 
Ett oljefyllt med elektronisk termostat.
 
Ja.
 
Och varför just oljefyllt. Slentriansvar utan vettig motivering finns väl alltför många i denna fråga.
Tjänar man in på elförbrukningen? Får man snabbare reaktion från elementet när kaminen går igång.
Låt inte jakten på löjliga facebookpoäng förstöra ett forum.
 
johanpelle skrev:
Och varför just oljefyllt. Slentriansvar utan vettig motivering finns väl alltför många i denna fråga.
Tjänar man in på elförbrukningen? Får man snabbare reaktion från elementet när kaminen går igång.
Låt inte jakten på löjliga facebookpoäng förstöra ett forum.
Dom är snyggare, räcker inte det som motivation. Vad har facebook med BH att göra? Det är inte så att du blandar ihop några forum nu;)
 
Du kan välja både med oljefyllt eller utan, bara det har elektronisk termostat.
Jag tycker Adax element är snygga och finns i flera färger och storlekar, även en del riktigt låga om höjden är problem med stora fönster.
 
Johanpelle. Är det inte mer kreativt att skriva vad du tycker och motivera det än att såga vad andra svarat?

Angående frågan så är termostaten det viktigaste. Den skall vara elektronisk. Oljefyllt eller inte är en smaksak.
 
Spontant skulle jag säga att oljefyllt svarar långsammare jämfört med ett utan olja på förändrat värmebehov, tex när du tänder kaminen. Oljan ger ju större massa som ska värmas/kylas. Men det är ett väldigt teoretiskt resonemang som kanske saknar betydelse.
Att värma bort kallraset när du eldar i kaminen är svårt eftersom det inte finns något värmebehov.
 
Jag har alla tre varianterna i min fritidsstuga, elradiatorer, oljefyllda radiatorer och konvektorelement med fläkt samt ett antal frostvakter strategiskt placerade, även värmekabel förekommer. Alla elementen har elektronisk termostat.
Elradiatorerna luktar lite bränt när dom börjar värma. Kör mest med konvektorelementet innan värmen från braskaminen hunnit sprida sig. Oljeelementen har en långsammare och lungnare värmespridning som nog är att föredra om man ska hålla värmen igång kontinuerligt.
 
Man kan med fördel ha moderna konvektorer (utan fläkt) dom har lite fördelar framför oljefylda, bla reagerar dom snabbare på temp ändringar och ger därmed ett jämnare "klimat", dom är billigare än oljefyllda vid jämförbar kvalitet, dom är lättare, dom kan inte läcka olja. Det som är viktigast är dock att man har nog stor effekt på radiatorerna, gärna 70-80 W/m2. Det ökar inte energiförbrukningen men ger en låg yttemperatur på elementen, man stänger aldrig av elementen utan låter termostaten sköta styrningen då går dom bara när det behövs. Bra termostater brukar inte sitta på dom allra billigaste fabrikaten.
 
Bra. Där kom det ju fram flera bra och moiverade svar! Man frågar väl inte för att få svar ur slentrianlådan.
Min gissning är att man svarar så för att få gilla poäng som i facebook. Det har med facebook att göra eftersom ideerna till dessa högst omotiverade poäng kommer därifrån.

Nimajneb brukar väl dumförklara folk rätt ofta utan motivering bl.a. mig så där tar jag inte åt mig.
Ett upplysningsforum ska koncentrera på fakta och inget annat.
 
Johanpelle....välkommen till forumet! Lite väl tidigt tycker jag att komma med stöddiga påpekanden på medlemmar som har hängt här i 10 år. Så chilla lite så får du svar av riktiga experter.Så småningom lär du dig vilka som kan sin sak här och på så sätt sålla svaren själv.
 
  • Gilla
pyerdarn
  • Laddar…
Ööhh...är det mig johanpelle gett sig på...jag som är aktiv Facebookvägrare...:confused:

Inspirerad av johanpelles konstruktiva inlägg (som dock ännu saknar egna förslag) ska jag väl ge min motivering:
Eftersom det efterlyses en grundvärme som ska komplettera kaminen tycker jag oljefyllda radiatorer är bäst. De ger en jämn stabil värme. Det viktiga är, som redan skrivits, elektronisk termostat som reagerar väldigt exakt på värme från kaminen.
 
johanpelle skrev:
Nimajneb brukar väl dumförklara folk rätt ofta utan motivering bl.a. mig så där tar jag inte åt mig.
Ett upplysningsforum ska koncentrera på fakta och inget annat.
Chop Chop, gå nu o förbered för julen istället för att reta upp folk på BH;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.