Är det någon som använder lågspännings DC hemma för att driva t.ex datorer, ljus, mindre TV, laddare osv? kostnad? utseende? svårigheter?
 
Jag vill bara upplysa om att det mycket snabbt blir så stora effekter att starkströmsföreskrifterna gäller även vid mycket låga spänningar.
 
Det är inte helt ovanligt i stugor utan el. En del liknande installationer finns även i båtar. Belysning drivs emellanåt med klenspänning även i vanliga bostäder. Vad är det du vill åstadkomma? Det är inte svårt, men varför vill du göra det?
 
elmont skrev:
Jag vill bara upplysa om att det mycket snabbt blir så stora effekter att starkströmsföreskrifterna gäller även vid mycket låga spänningar.
Berätta gärna mer om detta.
 
För installationer under 50 V AC eller 120 V DC samt < 200 VA gäller att det är ett klenspänningssystem.


Fördelar:
* Mindre förluster och mindre adaptrar för sådant som i dagsläget drivs av väggvårtor
* Lätt att reglera med t.ex FET eller Bipolär
* Kan direktdrivas med batteri vilket ger låg standby förlust
* Enklare regler för att förändra befintligt system
 
Jag tror att det finns enklare sätt att spara energi, och jag är inte ens säker på att du skulle spara något.

1. Moderna nätadaptrar är effektiva. Med ditt system får du två omvandlingar i stället för en. Det lär inte vara en fördel när det kommer till förluster.
2. Vad skall du reglera med transistor? Det finns transistorer som tål nätspänning också.
3. Du ökar förlusterna om du blandar in batterier. Varken laddning eller urladdning är förlustfri.
 
Gus5 skrev:
För installationer under 50 V AC eller 120 V DC samt < 200 VA gäller att det är ett klenspänningssystem.


Fördelar:
* Mindre förluster och mindre adaptrar för sådant som i dagsläget drivs av väggvårtor
Fel. Du får stora förluster om ledningarna blir mer än några meter långa. Det är därför 12V-system passar bra i bilar, båtar, husvagnar och små sommarstugor. Men i en medelstor villa blir förlusterna för stora.

Jag skulle i och för sig kunna föreställa mig ett system med ett antal 12V-batterier med laddare intill utplacerade på strategiska ställen i en villa så att ledningsavståndet till närmaste batteri aldrig blir för långt. Skulle det fungera?

Man får ju fundera över varför man vill ha ett 12V-system.

Om man vill slippa ha en batterieliminator för varje liten pryl man använder så kan det ju var snyggt med en liten box med några uttag med 12 och 5 volt. Problemet här tycker jag är avsaknaden av standard. DC-pluggar har flera olika storlekar som dessutom inte säger något om spånningen. Men det finns ju ett par de facto-standarder, cigarettändaruttag för 12V (något klumpigt) och USB för 5V.

Sen kanske man vill ha ett system som fungerar om elen går. Då är det ju behändigt att låta ett antal led-spottar drivas av 12V.
 
Redigerat:
Med tanke på alla de olika spänningar som behövs för att driva dessa prylar behövs ju ändå en massa olika omvandlare.
Så än så länge är nuvarande system helt överlägset i alla avseenden.
 
Jag ser en beredskapsfördel med en sådan installation. Har själv funderat på det för att få grundbelysning vid strömavbrott via ett gäng 12 volts batterier på ständig laddning.

Vilka begränsningar blir det? Kabellängder och dimension?
 
Nu vet jag inte hur det är där ni alla bor, men här där jag bor har vi strömavbrott MAX en gång per år och då är det frågan om någon timme. Jag kan inte på nått sätt förstå varför jag skulle investera i en dyr anläggning som utnyttjas i snitt ett par timmar per år. Vad skulle vara så viktigt att jag inte kan tända ett eller några ljus, luta mig tillbaka och njuta av stillheten.????????
 
  • Gilla
Oldfart och 4 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Nu vet jag inte hur det är där ni alla bor, men här där jag bor har vi strömavbrott MAX en gång per år och då är det frågan om någon timme. Jag kan inte på nått sätt förstå varför jag skulle investera i en dyr anläggning som utnyttjas i snitt ett par timmar per år. Vad skulle vara så viktigt att jag inte kan tända ett eller några ljus, luta mig tillbaka och njuta av stillheten.????????
Man kan ha andra anledningar än trivsel. Jag har till exempel en del elektronik i sommarstugan som jag kan fjärrstyra värmen och dessutom se temperaturen. Och den vill jag ska vara igång även vid korta elavbrott. Ett bilbatteri kunde vara en lösning eftersom det ger andra fördelar, men min lösning kommer att bli en sån här: http://www.jula.se/powerbank-7000-mah-980370

Fast nu är vi off topic. Frågan var inte om man ska ha batteridrift.
 
En krögare och fd sommarstugegranne köpte en normalstor villa utan indragen el och började bråka med klenspänning men det slutade med att han rev ut allt och köpte vanliga 230v-prylar. Blev både billigare och pålitligare att köpa inverters och generatorer för att få ur 230v ur batteribanken än att anpassa alla saker i hemmet till 12v.
 
Tio_pepe, visst kan man ha speciella saker i sina hus som man vill ha i gång hela tiden men det är ytterst få som verkligen behöver ett extra system som "räddar" dom vid strömbortfall. Och dom allra flesta brukar slå det ur hågen när dom förstår kostnaden kontra funktionsförmåga.
 
I vårt fall brukar elavbrotten vara längre, dessutom har vi ett par vilda husdjur som inte är "kompatibla" med levande ljus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.