Status
Tråden går ej att kommentera.
Vad vet vi om att det var för höga priser då? Det följde väl bara den goda ekonomiska utvecklingen som sen slog slint genom en global ekonomisk kris till skillnad mot IT-bubblan som tog död på sig själv. En otrolig skillnad. Jag förstår att du vill få det till att det var branschens eget fel och att alla hantverkare var överbetalda jämfört med akademikerna men riktigt så var det inte. Om ingen ekonomisk kris drabbat byggbranschen så hade vi haft högre priser nu än vad det är, rena fakta som man lätt kan lista ut genom att tala med någon som drev företag genom 80 och 90 talet samt fortfarande håller på. En annan sak som stöder mitt inlägg är att lönerna inom bygg inte ökat sedan 90-talet lika mycket som i andra branscher då hantverkare inte längre ligger lika högt i löneligan/har råd med lika mycket lyx, dvs andra branscher har snabbt hunnit ifatt och det beror helt på att byggföretagen fick snabbt sänka inkomsterna, friställa och höja löner sakta, de har inte återhämtat sig helt enkelt.

Kunskaper och ansvarsområden är väl mycket relevant när ett pris sätts på en tjänst men jag förstår även här att du gärna vill vrida bort fokus från det, det spelar ingen roll om det är en anställd, företagare eller chef, någon har ansvaret, någon ska ha kunskaperna.....men det är som vanligt, när man kommer och säger som det är och det inte visar sig vara så enkelt som plånboksekonomerna vill så ska det krånglas....

Tycker jag vad om ditt påstående? om det är rätt eller fel?
Jag tycker att så länge vi har en fri vilja till vad vi vill göra med våra liv som att tex välja yrke/utbildning så är det upp till var och en om man väljer ett högavlönat yrke som inte är i behov av att anställa eller ett lågavlönat som skriker efter folk eller vice versa. En högskoleutbildning på X antal år behöver inte betyda att yresutövningen i sig är "värd" mer än vad det kostar för kund osv, oftast bara akademiker som gnyr över det där men ändock så vill de ha hjälp av "fotfolket" när tummen sitter mitt i handen....helst gratis, för utan akademisk utbildning är man inte värd en hög lön tydligen, 10-15 år i yrket med samma arbetsuppgifter kan vara betydligt mer betydelsefullare i jämförelse med 4 års högskoleutbildning plus några års arbetslivserfarenhet.
Och NEJ, jag jämför inte en röris med en läkare utan kunskap och skicklighet i sitt yrke!!!
Men, med tanke på att byggbranschen och den lägre avlönade industrin nu åker i skiten med varsel osv så bör de ju enligt din uppfattning vara värda bra mycket högre löner än vad en utbildad förskolelärare är då.
 
Kunskap som rör driva företag är helt irrelevant för priset på tjänsten hävdar jag bestämt. För att ta två likvärdiga exempel. Betalar du högre för ditt bröd i ett fristående bageri än för ett som är i kedja för att bagaren som också står i kassan är bra på att hantera excel? Betalar du mer när du åker med exempelvis Taxi Stockholm och föraren är droskägare än för en som bara är åkare och inte driver företag? Så tolkar jag det att du tycker att jag skall agera när jag beställer hantverkstjänster. Att jag skall uppskatta att han kan driva företag och betala för det. Det tycker jag verkar helt galet. :x
Nej, jag tror att hantverkarna jobbar som Skåne-Pål så kommer de inte att ha en massa problem med "jobbiga kunder". Bara att skärpa sig kommunicera tydligt, lägga ned ockeravgifter, lägga ned hitte-på-avgifter etc. Om man inte gör det så är det väl nödvändigt med utländsk konkurrens.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
A
Glufsglufs skrev:
Om ingen ekonomisk kris drabbat byggbranschen så hade vi haft högre priser nu än vad det är,
Om inte om fanns... om inte it-bubblan spruckit hade lönerna i it-branschen också varit mycket högre.

Glufsglufs skrev:
Jag tycker att så länge vi har en fri vilja till vad vi vill göra med våra liv som att tex välja yrke/utbildning så är det upp till var och en om man väljer ett högavlönat yrke som inte är i behov av att anställa eller ett lågavlönat som skriker efter folk eller vice versa. En högskoleutbildning på X antal år behöver inte betyda att yresutövningen i sig är "värd" mer än vad det kostar för kund osv, oftast bara akademiker som gnyr över det där men ändock så vill de ha hjälp av "fotfolket" när tummen sitter mitt i handen....helst gratis, för utan akademisk utbildning är man inte värd en hög lön tydligen, 10-15 år i yrket med samma arbetsuppgifter kan vara betydligt mer betydelsefullare i jämförelse med 4 års högskoleutbildning plus några års arbetslivserfarenhet.
Och NEJ, jag jämför inte en röris med en läkare utan kunskap och skicklighet i sitt yrke!!!
Men, med tanke på att byggbranschen och den lägre avlönade industrin nu åker i skiten med varsel osv så bör de ju enligt din uppfattning vara värda bra mycket högre löner än vad en utbildad förskolelärare är då.
Du brukar referera ganska ofta till vad olika saker kostar och hur mycket man måste fakturera för att ha råd osv osv. Då borde du också hålla med om att den som gått på universitetet i 5 år och tagit studielån under tiden och inte haft någon inkomst faktisk ska ha högre lön än än som inte gjort det. Studielånen (som du med lite fantasi kan jämföra med den specialinredda hantverkarbussen som företagaren köpt för lånade pengar) ska betalas tillbaka och uteblivna pensionsavsättningar, motsvarande lån på inköp (t.ex. hus) som andra har kunnat köpa tidigare i livet ska betalas av på kortare tid av den som studerat ett antal år.

Enligt ditt resonemang att hur mycket man ska ta betalt baserar sig på vilka kostnader och utgifter man har för "inkomstens förskaffande" så borde du inte ha några problem med att acceptera att de med högskoleutbildning ska ha högre lön än de utan.
 
Thomas Lundquist
Nimajneb skrev:
Måste man gå BKR menar du och vara medlem i den klubben för att kunna agera gentmot kund på ett hyfsat sätt?? Man behöver inte gå en dyr kurs för att lära sig att vara ärlig.

Visst har jag varit i tvist, men det är ju hantverkarna som dragit in mig i dessa ??
När det handlar hur man köper en vara tjänst så behöver jag ingen hjälp alls.

Men som alltid så är det ju alltid i dina ögon kundens fel att hantverkaren saltar fakturor och inte håller vad dom lovat.
Ärlighet sitter nog i ryggraden, om man har någon.

Du har väl varit i tvister ett flertal gånger vilket kostat oss skattebetalare mängder med kulor som hade kunnat undvikits om du tagit hjälp vid upphandling.
Uppenbart behöver du det stödet då du hamnat i konflikt vid flertal tillfällen.


Jag ger förslag till möjligheter att dra åt tumskruvarna för klåpare, vilket du inte verkar förstå.
Men om du skulle förstå, så undrar jag om du har ett förslag till att undvika klåpare?


I övrigt : Kan du inte svara på frågorna istället för att åla dig iväg som vanligt?

Tycker du att BKR ska läggas ner?
Vilka ska då ta fram branschregler? Försäkringsbolagen enbart, eller??
 
Jugend skrev:
Kunskap som rör driva företag är helt irrelevant för priset på tjänsten hävdar jag bestämt. För att ta två likvärdiga exempel. Betalar du högre för ditt bröd i ett fristående bageri än för ett som är i kedja för att bagaren som också står i kassan är bra på att hantera excel? Betalar du mer när du åker med exempelvis Taxi Stockholm och föraren är droskägare än för en som bara är åkare och inte driver företag? Så tolkar jag det att du tycker att jag skall agera när jag beställer hantverkstjänster. Att jag skall uppskatta att han kan driva företag och betala för det. Det tycker jag verkar helt galet. :x
Nej, jag tror att hantverkarna jobbar som Skåne-Pål så kommer de inte att ha en massa problem med "jobbiga kunder". Bara att skärpa sig kommunicera tydligt, lägga ned ockeravgifter, lägga ned hitte-på-avgifter etc. Om man inte gör det så är det väl nödvändigt med utländsk konkurrens.

Fast nu nämnde jag fler saker än bara att driva företag fast du har också genom drivandet ett ansvar inom olika områden och det är delar av kompetensen man betalar för....otroligt fånig jämförelse med bagaren och taxichaffisen men du har ändå fel. Bagarens kompetens i yrket och som eventuell företagsledare/ägare/drivande eller vad du vill ligger självklart i priset redan, vare sig bagaren säljer aktivt själv eller inte (iofs så är det ju dyrare på ett mindre bageri än bröd i tex Coop som bakas på löpande band). Taxichaffisen tar ut ett pris i bilen som åkaren sedan ska ha av för att kunna driva företaget, dvs lägga ner tid och pengar för att kunskapen om att driva åkeri. Frågan du ska ställa dig är varför du INTE får det billigare när taxicaffisen som "bara" är en löntagare kör, denne har ju inte samma omkostnader som åkaren eller varför det inte är billigare med brödet om någon annan saluför det som inte behöver kunna "excel".
Du försöker rättfärdiga dina idéer från fel håll....konstigt är ju att du inte reagerar på dessa två exempel på samma sätt som hantverkarpriser.......

Att det funkar för Paul är ju en kombination av kunskap i yrket, kunskap i att driva företaget, kunskap att hantera kunder, vilja att vidareutbilda sig genom kurser...precis allt det jag nämnt som du säger emot.

Du behöver inte uppskatta att någon driver ett företag men du borde uppskatta att personen KAN driva ett företag om du ska vara kund...skillnad det du.

Vi diskuterade inte ockerpriser, vi diskuterade inte överraskningar på fakturan utan vi diskuterade timpriset specifikt just nu och vad det täcker samt vad man får för kompetens för det priset.
Men det är väl enklare att argumentera emot genom att dra in dessa aspekter hela tiden i diskussionen förstås, något som ältats tusen gånger och alla är lika överens om att det är skit.
 
bra-byggare skrev:
Om inte om fanns... om inte it-bubblan spruckit hade lönerna i it-branschen också varit mycket högre.



Du brukar referera ganska ofta till vad olika saker kostar och hur mycket man måste fakturera för att ha råd osv osv. Då borde du också hålla med om att den som gått på universitetet i 5 år och tagit studielån under tiden och inte haft någon inkomst faktisk ska ha högre lön än än som inte gjort det. Studielånen (som du med lite fantasi kan jämföra med den specialinredda hantverkarbussen som företagaren köpt för lånade pengar) ska betalas tillbaka och uteblivna pensionsavsättningar, motsvarande lån på inköp (t.ex. hus) som andra har kunnat köpa tidigare i livet ska betalas av på kortare tid av den som studerat ett antal år.

Enligt ditt resonemang att hur mycket man ska ta betalt baserar sig på vilka kostnader och utgifter man har för "inkomstens förskaffande" så borde du inte ha några problem med att acceptera att de med högskoleutbildning ska ha högre lön än de utan.
Nu så drabbades ju byggbranchen av en global ekonomisk kris som kom som total överraskning för landet Sverige....IT-branschen spräckte bubblan på egen hand....under högkonjuktur...så att jämföra dessa båda är inte rätt på en enda punkt.

Nu är det som så att gå ut ur gymnasiet och börja som lärling är då inte en ekonomisk guldgruva så ska du göra den jämförelsen så biter du dig själv i svansen. Vill man inte bo hemma under lärlingstiden och påföljande år så handlar det om lån där med för att ha eget boende, same shit men olika. Att dra igång egen firma händer oftast betydligt senare än när en student tagit sin examina och och gått in på en betydligt högre lön än den gymnasiestuderande och dess första år i sitt yrke, så ska du jämföra så håll dig då på likvärdiga parametrar.

Jag har absolut inga problem med att någon tjänar mer än mig, med högre elelr lägre utbildning, jag är den första som säger grattis till det bra jobbet och valet av att styra in sitt liv på en lukrativ arbetsmarknad. Bara för att man är utbildad betyder det inte precis som att någon kallar sig hantverkare att man är bra i sitt yrke och eller har möjlighet att få jobb inom en bransch eller på ett företag som ger "bra" lön. Som sagt, Fritt val, man vet ju vad lönenivån ligger när man väljer sin yrkesbana samt möjligheten att få jobb inom det yrket.
 
Vad man som löntagare, oavsett yrke, är "värd" är verkligen helt ointressant. Varför diskuterar ni det? Den dagen den utländska arbetskraften (för att dra oss on topic) levererar samma tjänst som de svenska hantverkarna då är det lägre priset som är rätt nivå. Förhoppningsvis utvecklas svenska hantverkare snabbare än de utländska så att detta aldrig inträffar, alternativt lär man sig att hitta sina konkurrensfördelar, hittar sin "blue ocean" där man kan plaska ifred.
 
Thomas Lundquist
:) HAHA, tomten kommer tidigt i år.
Snacka om att han sparkar in öppna dörrar. :D
Kul kille trots allt (y)
 
A
MathiasS skrev:
Vad man som löntagare, oavsett yrke, är "värd" är verkligen helt ointressant. Varför diskuterar ni det?
För att försöka visa hur urbota dumt det framstår att använda sina omkostnaders storlek som argument för en viss ersättningsnivå. Jag har framfört flera gånger att försvara en viss ersättningsnivå med att man har servicebilar, dyra verktyg, försäkringspremier m.m. framstår ungefär lika dumt som om en anställd går in till chefen och begär löneökning för att han just köpt en ny dyr bil eller tagit ett dyrt lån för att bygga ut huset. Men jag lyckas nog inte något vidare för ändå återkommer dessa konstiga argument gång på gång på gång i dessa trådar.

Ens omkostnader bestämmer inte vad kunden måste betala, det är bara ett golv på vilka intäkter man måste ha för att inte gå med förlust. Vill kunden inte betala det får man antingen leta upp en annan kund som är villig att betala det man begär, minska sina omkostnader, förändra sitt erbjudande på ett sätt som inte kostar mer men som gör att kunden är villig att betala mer, eller tyvärr lägga ner firman och börja göra något annat som man är bättre på.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
MathiasS och 3 till
  • Laddar…
Thomas Lundquist skrev:
Ärlighet sitter nog i ryggraden, om man har någon.

Du har väl varit i tvister ett flertal gånger vilket kostat oss skattebetalare mängder med kulor som hade kunnat undvikits om du tagit hjälp vid upphandling.
Uppenbart behöver du det stödet då du hamnat i konflikt vid flertal tillfällen.


Jag ger förslag till möjligheter att dra åt tumskruvarna för klåpare, vilket du inte verkar förstå.
Men om du skulle förstå, så undrar jag om du har ett förslag till att undvika klåpare?


I övrigt : Kan du inte svara på frågorna istället för att åla dig iväg som vanligt?

Tycker du att BKR ska läggas ner?
Vilka ska då ta fram branschregler? Försäkringsbolagen enbart, eller??
- Du vill alltså påstå tillsammans med hundratals andra på BH att hantverkarkåren saknar ryggrad?
- Tvisterna hade kunnat undvikas om inte din kompisar dragit mig inför tingen i då jag inte accepterade deras kriminella beteende! Har jag inte då som skattebetalare rätt att skydda mig mot sådant avskum?
- Lägga av NU ned att flamsa om att jag har dåliga upphandlingskunskaper! Dina kompisars problem var att jag var alldeles för tydlig i min upphandling vilket dom tydligen inte mött tidigare, och därför vart dom fullständigt krossade i tingsrätten.
- Jag har gett tillräckligt med förslag hur hantverkarkåren kan lösa sina akuta problem i åtskilliga trådar som jag vet att även du deltagit i, därför kommer jag inte slösa min tid på att upprepa dessa.:banghead:

Din fråga om klubben för inbördes beundran BKR ska läggas ner.... nej.... dom fyller en funktion om den bara vart mindre sektaktig.

Thomas, gå nu i lugn o ro och fira jul istället för att fortsätta hacka runt på folk på BH
 
Nimajneb skrev:
- Du vill alltså påstå tillsammans med hundratals andra på BH att hantverkarkåren saknar ryggrad?
- Tvisterna hade kunnat undvikas om inte din kompisar dragit mig inför tingen i då jag inte accepterade deras kriminella beteende! Har jag inte då som skattebetalare rätt att skydda mig mot sådant avskum?
- Lägga av NU ned att flamsa om att jag har dåliga upphandlingskunskaper! Dina kompisars problem var att jag var alldeles för tydlig i min upphandling vilket dom tydligen inte mött tidigare, och därför vart dom fullständigt krossade i tingsrätten.
- Jag har gett tillräckligt med förslag hur hantverkarkåren kan lösa sina akuta problem i åtskilliga trådar som jag vet att även du deltagit i, därför kommer jag inte slösa min tid på att upprepa dessa.:banghead:

Din fråga om klubben för inbördes beundran BKR ska läggas ner.... nej.... dom fyller en funktion om den bara vart mindre sektaktig.

Thomas, gå nu i lugn o ro och fira jul istället för att fortsätta hacka runt på folk på BH
Du får ursäkta Nimajneb men jag tror inte jag sett ett positivt inlägg om svenska hantverkare från dig.... Du måste verkligen hata "oss" ....
Med dina tidigare inlägg om "oss" så är jag glad att jag bor så långt ifrån och inte har dig som kund för vissa saker som du skriver verkar vara helt otroliga eller så har du bara råkat ut för riktiga rötägg i hantverksbranchen...
Ge oss gärna dina erfarenheter utav oss "bedragare" så kanske iaf jag kan hålla med dig att vi är rötägg som lurar och bedrar folk.
Men tills dess ha en riktigt GOD JUL!!
 
bra-byggare skrev:
För att försöka visa hur urbota dumt det framstår att använda sina omkostnaders storlek som argument för en viss ersättningsnivå. Jag har framfört flera gånger att försvara en viss ersättningsnivå med att man har servicebilar, dyra verktyg, försäkringspremier m.m. framstår ungefär lika dumt som om en anställd går in till chefen och begär löneökning för att han just köpt en ny dyr bil eller tagit ett dyrt lån för att bygga ut huset. Men jag lyckas nog inte något vidare för ändå återkommer dessa konstiga argument gång på gång på gång i dessa trådar.

Ens omkostnader bestämmer inte vad kunden måste betala, det är bara ett golv på vilka intäkter man måste ha för att inte gå med förlust. Vill kunden inte betala det får man antingen leta upp en annan kund som är villig att betala det man begär, minska sina omkostnader, förändra sitt erbjudande på ett sätt som inte kostar mer men som gör att kunden är villig att betala mer, eller tyvärr lägga ner firman och börja göra något annat som man är bättre på.
Men nu är du ju tillbaka där igen...det är du och några till som tjatar om samma sak medans de som driver företag förklarar att omkostnader i ett företag styr debiteringen samt att med ev högre kompetenser och erfarenheter så kan det bli dyrare. Skillnaden mellan ett noll resultat och debitering efter det samt reel debitering är pengar som ska täcka upp för att bygga buffert och ha pengar för framtida investeringar. Denna buffert kan hjälpa till så man slipper kicka anställda i framtiden, det kan hjälpa egenföretagren i tuffa tider samt att det hjälper kunderna i längden då företaget kan investera i nya och mer effektiva arbetsredskap samt betala för vidareutbildningar så att kunderna får en hantverkare som är insatt i de nyaste rönen och reglerna....kan man inte få in det i huvudet och att det behövs pengar för att konsument ska få så bra och utbildad hantverkare som möjligt så ska man fan inte helelr klaga på att arbete blir dåligt utförda. Där har vi tex Paul, inte billigast men kompetent och tar därefter betalt för det vilket kunderna uppskattar!!"!
 
  • Gilla
Thomas Lundquist
  • Laddar…
Fruppe skrev:
Du får ursäkta Nimajneb men jag tror inte jag sett ett positivt inlägg om svenska hantverkare från dig.... Du måste verkligen hata "oss" ....
Med dina tidigare inlägg om "oss" så är jag glad att jag bor så långt ifrån och inte har dig som kund för vissa saker som du skriver verkar vara helt otroliga eller så har du bara råkat ut för riktiga rötägg i hantverksbranchen...
Ge oss gärna dina erfarenheter utav oss "bedragare" så kanske iaf jag kan hålla med dig att vi är rötägg som lurar och bedrar folk.
Men tills dess ha en riktigt GOD JUL!!
Jag har skrivit om mina rötägg tidigare och som sagt jag kommer inte dra upp detta igen. Men en sak som jag nog som kund är annorlunda är att jag håller stenhårt på vad som var uppgjort innan och vad som levererades resp fakturerades. Dom fall där jag blivit dragen till Tingsrätten så har hantverkarens enda argument varit att "så har jag alltid gjort och inga andra kunder har klagat.....", detta imponerade iaf inte på Tingsrätten:D

Jag har massor med goda erfarenheter, jag hade så sent som igår en kille i huset hela dagen. Han ställde upp när en annan firma som lovat komma aldrig dök upp.
Visst han var 50kr/h enligt min uppfattning för dyr och hade lite för höga materialpåslag. Han tog även betalt för "servicebil". Typiska saker som vi klagar på här på forumet. MEN detta var vi överens om innan så jag har inget att klaga på plus att han gjorde ett bra jobb. Det enda som jag uppfattade som felaktigt var att han fakturerade 8 istf 7,5h inkl restid. Den halvtimmen bjuder jag på som julbonus iom att han hade ett trevligt sett och gjorde ett bra jobb.(y)
 
A
Glufsglufs skrev:
Men nu är du ju tillbaka där igen...det är du och några till som tjatar om samma sak medans de som driver företag förklarar att omkostnader i ett företag styr debiteringen samt att med ev högre kompetenser och erfarenheter så kan det bli dyrare. Skillnaden mellan ett noll resultat och debitering efter det samt reel debitering är pengar som ska täcka upp för att bygga buffert och ha pengar för framtida investeringar. Denna buffert kan hjälpa till så man slipper kicka anställda i framtiden, det kan hjälpa egenföretagren i tuffa tider samt att det hjälper kunderna i längden då företaget kan investera i nya och mer effektiva arbetsredskap samt betala för vidareutbildningar så att kunderna får en hantverkare som är insatt i de nyaste rönen och reglerna....
Men det där är i grunden företagares problem, inte kundernas.

Istället för att försöka få kunderna att betala mer med argument om vilka omkostnader företagaren har tycker jag du istället ska jobba på att utbilda dina hantverkarkompisar med egna företag. Om alla hantverkarföretagare var lika ansvarsfulla som du och ville bygga buffert, betala försäkringar, hålla sig med riktiga verktyg, utbilda sig, göra pensionsavsättningar till sina anställa m.m. skulle ingen vilja ta jobb till för låga priser och priserna skulle automatiskt hamna på en sådan nivå att kanske även du skulle kunna känna dig nöjd.
 
bra-byggare skrev:
Men det där är i grunden företagares problem, inte kundernas.

Istället för att försöka få kunderna att betala mer med argument om vilka omkostnader företagaren har tycker jag du istället ska jobba på att utbilda dina hantverkarkompisar med egna företag. Om alla hantverkarföretagare var lika ansvarsfulla som du och ville bygga buffert, betala försäkringar, hålla sig med riktiga verktyg, utbilda sig, göra pensionsavsättningar till sina anställa m.m. skulle ingen vilja ta jobb till för låga priser och priserna skulle automatiskt hamna på en sådan nivå att kanske även du skulle kunna känna dig nöjd.

Haha...ja...där gjorde du min dag "Men det där är i grunden företagares problem, inte kundernas."
Jojo....och var ska företagaren få sin inkomst ifrån då om inte kunderna? Är det verkligen så svårt att förstå att ett företag, vilket som helst i vilken bransch som helst har utgifter löpande, utgifter sedan tidigare, utgifter för kompetensförhöjning osv osv osv...KOSTNADER som ska plockas in genom debitering av de som nyttjar tjänsterna och kompetensen samt brukandet av de ev maskiner som behövs för att utföra jobben?
Men du kanske tycker att företag ska köpa in all kompetens via tex kurser, allt behövligt i verktyg och maskinparken osv utan att sedan ta in den kostnaden och ligga på minusresultat och då få skit från skatteverket, hamna hos fogden, gå i KK och inte slutföra påbörjade projekt....eller kanske göra som så att man smiter undan de dyra skatterna och avgifterna i Sverige genom att registrera företaget i annat land som är billigare och därigenom hålla lägre priser? Visst billigare för kund men dåligt för staten då skatteintäkter minskar och helt plötsligt måste stat, kommun och landsting spara på en massa, blir säkert kul den dagen du får en svår cancerart och anslag för forskning minskats......tänk längre än din egen plånbok. Många små blir stora tillsammans.

Återigen så går du igång och försöker flika in något som inte ens diskuteras bara för att rättfärdiga dig själv och dina felaktiga påståenden/tankar....du vet lika väl som jag att vi utgått från prisläget hur det ligger och "normalt accepteras". Vi har inte diskuterat ett dugg om att "betala mer". Det hela handlar om varför det debiteras i den nivå som det gör och jag vill påstå att det finns fler seriösa företag som förhöjer sina egna och ev anställdas kompetens, speciellt då regler och nya material kräver det samt om inte krisen i början på 90-talet gått så hårt mot byggbranschen så hade löneutvecklingen i branschen varit helt annorlunda och därmed timdebiteringarna betydligt högre än vad de är idag och med detta i minne och alla avsked av anställda som skedde då så vill man bygga buffertar för att slipp liknande varselvågor, det är ett samhällsintresse.
Visste du tex att man inte får köra ens den minsta lilla saxlyft utan att ha gått en utbildning och fått certifikat? Visste du att man måste ha utbildat sig för att bygga ställningar? bara som exempel. Företagen har inte bara mindre nogräknade privatkunder som skiter i vilket utan även byggare, projektledare, instutioner osv som gärna vill se att dessa cert finns och då får privatkonsumenten denna kunskap med på köpet och kan känna sig trygg med att hantverkaren har kunskaper "utöver" det vanliga.
Kostnaderna för detta ska tas in någonstans och läggs då på debiteringen till alla kunder.

Ta och gå in på en sida som https://www.verksamt.se/portal/web/...e=view&_tvv_webcalc_WAR_tvv_webcalc_calcNav=3

och räkna lite själv då tagit reda på alla kostnader som kan uppkomma för ett företag, var ärlig mot dig själv när det gäller summorna, har du inte koll på löpande åtgångar av maskiner, verktyg samt tillbehör så fråga på detta forum. I övrigt hittar man massor av uppgifter på nätet om vad skatter och andra avgifter ligger på samt det går också att fråga hantverkare vad för olika typer av utbildningar/kurser som behövs och vad de kostar.
Jag garanterar att du kommer hamna på en timdebitering långt över vad du tror är en "vettig" nivå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.