Har byggt ett hus i cellplast och tänkte nu montera spotlights i alla fönstersmygar. Smygarna är gjorda i MDF och direkt bakom kommer cellplasten. Vad kan jag montera för lampor där? Jag tänker på brandrisken... Enl. Bauhaus är det inte ens ok med led.
 
Hej !
Du kan nog montera ledlampor där, dock så har cellplast en förmåga att ej vara bestående i formstabilitet för evigt och då kan man sätta små täck-kupor över respektive Led lampa på ovansidan..
 
Ja det är ju en idé, men då får ju inte kåpan vara större än hålet för spotten.
 
empame skrev:
Har byggt ett hus i cellplast och tänkte nu montera spotlights i alla fönstersmygar. Smygarna är gjorda i MDF och direkt bakom kommer cellplasten. Vad kan jag montera för lampor där? Jag tänker på brandrisken... Enl. Bauhaus är det inte ens ok med led.

Kanske off topic, men kan du berätta lite om ditt husbygge?

Det låter intressant!
 
Det är block i cellplast som är 100x50x50cm med två hål som fylls med betong. Så huset består av en stomme av betongcylidrar 20cm i diameter, cc 50 med cellplast runt om.
 
Wow, intressant konstruktion!

Har tillverkaren någon hemsida?

Hoppas att du får till dina fönsterlampor nu till jul!
 
Spännande material. Hur ligger det till i pris?
 
Jag köpte Hide-a-lite LED Spot Dot, Varmvit 45grader, Vit.

De är monterade i 16mm MDF skiva och djupet är snäppet mindre om jag minns, tror man skulle kunna fräsa ett spår så kablarna går i skivan också! Hålet man borrade var 25mm om jag minns rätt, spottens diameter är väl kring 30mm!

Bild på resultatet:
IMG_8261_600x400.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snyggt! Blir lite svårt att få till det i smygarna då dom redan sitter på plats. Målade och allt...
 
400-500kr/kloss
Sen tillkommer ju reglar och gjutning.
Tror inte det är så mycket dyrare än en vanlig trästomme, och det blir väldigt välisolerade väggar :)
 
  • Gilla
Carl_Elvis
  • Laddar…
Egentligen vill jag inte oroa (har själv cellplast på taket),
men hur är det med brandsäkerheten i ett sådant hus?
 
Vet inte ja... Trä brinner ju rätt bra det med. Här blir ju iaf betongstommen kvar :)
 
empame skrev:
Vet inte ja... Trä brinner ju rätt bra det med. Här blir ju iaf betongstommen kvar :)
Hur gick det sen med spotlight i fönstren? Fick du någon ordning på det?
Själv är jag i det stadiet nu att jag tänkte förbereda för spotlights i smygarna innan jag gipsar igen. Tänkte göra hål i cellplasten typ 125mm och trä dit ett spirorör som skydd, dra fram kabel och allt så det finns på plats och sen gipsa igen. Den dagen jag ska installera spotsen så gör jag hål som passar för lampan.
 
Jag hittade en ledspot från Hide-a-lite
http://www.hidealite.se/Produkter/I...lim_LED/1511439-801292.html?variantId=1229030

Jag monterade den direkt i 16mm MDF som jag byggde smygarna av, (spotten bygger bara 5mm har jag för mig)
Den blir inte det minsta varm, provkörde den i flera dagar innan jag monterade. Till den köpte jag trafo från kjell&co som sitter på övervåningen (åtkomliga från kattvinden). Problemet jag fick var att dom lyste alldeles för starkt men det löste jag med ett vanligt elektronikmotstånd mellan trafo och spot.
Hur kommer du att fästa dina smygar? Varför bygger du i gips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.