Nån som har erfarenhet av Clas Ohlsons snöslungor om det är värt att satsa på?
 
har ingen erfarenhet av just dessa men generellt så har du så liten tomt att det räcker med en sån liten snöslunga skulle jag nästan säga att det går bättre med en riktig snöskyffel och/eller snösläde.
men visst är det behändigt med motordrivet men det är inte kul när den jävlas eller i blötsnö.
MINST 10 hk säger jag, hade en 12hk förut och det var på gränsen och för dom pengarna får man en liten parktraktor eller liknande om tomtstorleken tillåter vill säga
 
Jag köpte en sådan för några dagar sedan och har inte provat den mer än att den är ihopskruvad och jag har kört ett par minuter för att testa. Intrycket så här långt är att det är en gedigen maskin med bra kvalitetskänsla. Än så länge har det varit dåligt med snö men det lilla jag testade med tog den bort effektivt.

Jag håller inte mede kickassford alls när det gäller att man måste ha en maskin med 10hk minst. Jag har en garageuppfart och lite smågångar som ska röjas, kanske 200 kvadrat eller såoch det tycker jag den här är alldeles perfekt anpassad för.Anledningen till att jag vill ha en slunga är just för att skona rygg och kropp så jag tycker inte alls att det går lika bra med skyffel och släde. Vill jag ha träning så finns det skonsammare sätt att göra det på.

Jag skall återkomma med närmare recension när jag fått testat den under sina rätyta förhållanden. Men så här långt så är jag mycket nöjd.
 
Jag har också en sån, funkar väl bra .. provade på gården (40cm) och den skjöt iväg bra!.. Dock har jag problem att medarna skär ner i gruset o börjar spruta grus.. vet inte om jag ska hitta på några egna medar eller skotta för hand :)

Tycker dock den kastar rätt kort när det är litet snölager.. är lagret tjockt går det bra :)
 
Det fryser på när det blivit skottat. Nästa gång när det blir lite kör med slöde eller vad du har och skotta med. Lite packad snö och tjäle som blir när du fått bort de 40 cm snö så blir det mindre stenskott.

Att den kastar kortare gör kanske inget, du kastar snön åt det håll den ska hamna i slutändan. Ju mer snö desto längre kastar den. Och mot slutet det som inte kastas tillräckligt långt de första vändorna kommer "hjälpa" till.

Kör du snabbare så matar den in mer snö i turbinen och den jobbar bättre.
 
Redigerat:
charta77 skrev:
Det fryser på när det blivit skottat. Nästa gång när det blir lite kör med slöde eller vad du har och skotta med. Lite packad snö och tjäle som blir när du fått bort de 40 cm snö så blir det mindre stenskott.

Att den kastar kortare gör kanske inget, du kastar snön åt det håll den ska hamna i slutändan. Ju mer snö desto längre kastar den. Och mot slutet det som inte kastas tillräckligt långt de första vändorna kommer "hjälpa" till.

Kör du snabbare så matar den in mer snö i turbinen och den jobbar bättre.
Oki kanske får prova en vända till.. har dock skottat uppfarten kanske 4 ggr med vanlig snöförare så trodde det skulle vara lite packat åtminstone :)
 
Dock imponerad hur lättdragen den var och lättstartad

En kollega sa "Lägg till 3k för den med elstart, du kommer ångra dig" ..

Det gör jag inte :p
 
freddev skrev:
Oki kanske får prova en vända till.. har dock skottat uppfarten kanske 4 ggr med vanlig snöförare så trodde det skulle vara lite packat åtminstone :)
Om du har skottat innan så borde det vara det. Kolla om du kan höjja medarna lite?
 
Man kan också vattna grusgången i samband av ett förväntat snöfall så fryser gruset ihop till en behändig kaka./LOB
 
Jo jag vet det men har tyvärr inget vattenutkast på huset så är lite besvärligt :)

Sen är halva gården asfalt o halva grus så har ju ställt upp medarna .. så den tar för dåligt på asfalten och för mycket på gruset.. irriterande :p
 
Har nu beställt 5.5 hk och fått hem och även provkört, startade på första draget, får nog beställa kedjor också för den slirade en del annars funkade den perfekt.
 
Kedjorna skulle tydligen inte komma in innan jul sa de på kundtjänst.
 
Beställde kjedjor i måndags kväll och fick levtid v 3 men så igår fick jag mail om att det hade skickat dom ! får väl se om det stämmer.
 
Man kan släppa ut luft ur däcken så får de bättre grepp.
 
För klen motor brukar man inte märka förrän det är tung blöt snö som ska slungas,men 10hk minimum låter mycket 7-8 brukar gå fint särskilt om det är en OVH motor som har bra mycket bättre vrid än en gammal sidventilare.
Är det dessutom en Honda ja då klarar man sig med 5-6 Hk så antalet Hk säger inte allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.