köpte ett hus på sensommaren och fick då veta att det stod en luftavfuktare under huset, vad bra tänkte jag. när besiktningsmannen och jag kröp inunder så såg det torrt och bra ut. nu i december så kröp jag ner för att dra en kabel, då tyckte jag det verka lite väl fuktigt där, insåg att luftavfuktaren var avstängd och när jag satt igång den sedan så hade jag 98 % luftfuktighet...det är inte lika lätt att somna på kvällarna nu:)

så det blir prio 1 nu att försöka stoppa fukten omedelbart, med någon markplast på botten tänkte jag.

men kan jag ställa dit ett värmefläkt först för att få ner fuktigheten?? eller är det dumt?
vad bör jag göra?

Mvh
 
Hej,
Sätt dit en avfuktar som har en hygrostatgivare. Då slår den till när du själv bestämmer vilken luftfuktighet du vill ha. Beroende på grundens storlek, så blir energin än lägre om du väljer en med hög kapacitet. Dvs. 100 kvm då kan du välja en luftavfuktare som klarar 200 kvm
 
jag har en avfuktare där som har varit avstängd utan att jag visste om det, men nu fungerar den. vet dock inte vilken kvm den klarar men hygrostatgivaren finns iaf
 
För att lugna dig lite:

Fukt i sig är inget problem.
Det är bara när fukt tillsammans med temperatur når kritiska värden som man behöver vara orolig.

Nu (19/12 kl nio på kvällen) har jag till exempel -0,3°C ute, och 95% relativ fuktighet, enligt mina billiga Clas Olsson-instrument i alla fall.
Men vid den låga temperaturen är det ingen risk för mögelpåväxt.
Annars skulle ju allt, väggar och tak och hela naturen ha möglat.

Det här diagrammet tycker jag är bra
http://frittliv.autonomtech.se/Gallery/MyClimaLog/docs/MoldRiskDiagr.jpg

MoldRiskDiagr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag minns tyvärr inte vilken användare här på ByggaHus som publicerade länken.

Hör han av sig här skall han få ett stort CRED (y)

Men kontentan är alltså att vid låga temperaturer möglar det inte, även om fuktigheten är hög.


Men att föregående ägare till dit hus har installerat en avfuktare ger ju en antydan till att de upplevt något problem.
Kanske du skall kolla med dem.
Och sätt en termometer i krypgrunden också, inte bara en fuktighetsmätare!
 
Redigerat:
  • Gilla
Eddi Thomason och 2 till
  • Laddar…
Ok, Då kan du skaffa en fuktmätare / nikelbatteri (håller längre. Sätta den inne i huset o dra kabel dit ned med transpondern. Då ser du att om den relativa luftfuktigheten överstiger 60% = då står avfuktaren stilla...Så har jag gjort..Jag kollar av den varje morgon då den sitter tillsammans med ute termometern som även den fungerar exakt lika. Dvs konsollen inne och givaren ute......
 
mycket bra diagram och beskrivning därthumbup.gif

på min hygrometer/tempmeter kan jag se både fuktighet och temp. temperaturen i krypgrunden är nu runt +7 grader, och luftfuktigheten 96%.

utomhus är det -5 och mycke snö.

så enligt det där diagrammet så finns det tydligen en påtaglig risk för mögel ändå:/
 
Så det vore dumt att värma. Då hamnar du i mögelzonen i grafen.
 
Klicka skrev:
Så det vore dumt att värma. Då hamnar du i mögelzonen i grafen.
Det beror ju helt på vilken relativ luftfuktighet som blir efter uppvärmningen.. Rf sjunker ju när han värmer...
 
Jo, det har du ju rätt i. Luften kan ju ta åt sig mer fukt när luften är varm.
 
zinken86 skrev:
mycket bra diagram och beskrivning där[bild]

på min hygrometer/tempmeter kan jag se både fuktighet och temp. temperaturen i krypgrunden är nu runt +7 grader, och luftfuktigheten 96%.

utomhus är det -5 och mycke snö.

så enligt det där diagrammet så finns det tydligen en påtaglig risk för mögel ändå:/
Ja visst är det ett bra diagram.
Konstruktören hör nog av sig snart.

I ditt fall ligger du uppenbarligen i riskzonen.
Du har väl tre alternativ:
1: Avfuktare. Då gäller det att täta kattgluggarna.
2. Öka ventilationen. Men då blir golven inne kallare.
3. Vet inte riktigt.

Men det är väl ettan som gäller. Kanske kombinerat med att begränsa fuktavgången från marken med plast o. dyl.

Lycka till!

PS
Jag är naturligtvis glad att jag själv har betongplatta på 300 mm cellplast på väldränerad mark.
 
KnockOnWood skrev:
Jag minns tyvärr inte vilken användare här på ByggaHus som publicerade länken.

Hör han av sig här skall han få ett stort CRED (y)
Mitt favoritdiagram, finns viss risk att det är jag som publicerat länken här på forumet, men cred bör ges till den mystiske "Bosse" som uppenbarligen gjort diagrammet ifråga :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Aha, du erkänner dig alltså åtminstone som medskyldig :D


Tills denne Bosse hör av sig får du nog bära hundhuvudet (=ta åt dig äran)

Lite off topic, men som båtägare är man svårt anfäktad av mögelproblemen när båten lämnas för vintersäsongen (på land eller i vattnet).

Det finns massor skrivet om detta.
Men slutsatsen är nog att
Håll hyfsad värme, säg +10°C.
Ventilera. Ja det kostar också energi.

Om ni vill läsa om mögel - båt problematiken (fast det är väl ganska off topic):
http://www.sxk.se/sites/default/files/old/tekniska/btf/miljo/moegbat.htm
 
Om det inte ligger plast så bör det väl vara prio ett att lägga ut. Den stoppar mycket av markfukten och då bör fuktigheten sjunka en del.
En ganska billig och enkel sak att börja med.
 
  • Gilla
zinken86
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.