URL till artikel: https://www.byggahus.se/badrum/kostnad-bygga-nytt-badrum

Jag tycker när jag får in offerterna att visa priser är ungefär de dubbla eller mer?

t.e.x så har jag ett badrum(4-5 kvm) + en tvättstuga som ska fixas. Enligt en av offerterna är VVS kostnaderna för det 29000 i material + 17000 i jobb. I materialet ingår då 3 element + en handdukstork... Men ingen golvvärme och utanpåliggande rör.
 
Krilleman
Tre element och en handdukstork kostar inte 29,000:- exkl rör!

Kan du inte få en mer specificerad faktura?
 
Var nog lite otydlig, i de 29000 ingår de 3 elementen, handukstorken, material för inkoppling av de samt av handfat, wc-stol(golvstående),, duschblandare, diskbänksblandare. Tvår brunnar samt lite avloppsrör. Handfat blandare etc ingår inte. Allt rördragning.är utanpåliggande. Totalt sett kan det nog röra sig om30-35 m rör, 15 m kromat, 20 m koppar.

Jag tänker mig att elementen kan kosta 3000 med ventiler och temostater, och 3-4000 för handdukstorken. Då skulle övrigt vvs kosta runt 16000. Vet inte om det är rimligt? sist vi gjorde rörjobb kostade rören runt 200 kr/m....KOllar man på t.e.x rinkaby så verkar det högt.

Jag reagerar också på 17000 kr i arbetskostnad, då det borde motsvara runt 30 timmars jobb. Vilket jag tycker låter väldans mycket.
 
Intressant som jämnförelse. Speciellt vad det gäller materialkostnaden, eftersom den innhåller kakel, klinker och värme. Men ändå bara landar på 45 ksek. Däremot funderasr jag lite kring 122 ksek i arbetskostnad, för det innebär 200+ timmar på 4 kvm, runt 1.25 manmånad. Tycker det låter mycket med tanke på att vårt 8 kvm badrum tog 4.5 veckor i datumtid, och då var de oftast bara en person körde, och oftast bara halvdagar, så runt 3.5 arbetsveckor heltid tog det, 40 * 3.5 = 140 timmar och då för ett badrum som var dubbelt så stort.

Kanske är det bästa att göra upp en nogrann arbetsplan, börja i en ända och köra löpande och ta in materialkostnadsuppskattning för varje moment? det verkar som att så fort man vill ha fastpris så sticker priserna något enormt (och staten får stå för en del av kulorna). Nackdelen med det är att man får leva i bygget en längre tid.
 
fredj721 skrev:
Intressant som jämnförelse. Speciellt vad det gäller materialkostnaden, eftersom den innhåller kakel, klinker och värme. Men ändå bara landar på 45 ksek. Däremot funderasr jag lite kring 122 ksek i arbetskostnad, för det innebär 200+ timmar på 4 kvm, runt 1.25 manmånad. Tycker det låter mycket med tanke på att vårt 8 kvm badrum tog 4.5 veckor i datumtid, och då var de oftast bara en person körde, och oftast bara halvdagar, så runt 3.5 arbetsveckor heltid tog det, 40 * 3.5 = 140 timmar och då för ett badrum som var dubbelt så stort.

Kanske är det bästa att göra upp en nogrann arbetsplan, börja i en ända och köra löpande och ta in materialkostnadsuppskattning för varje moment? det verkar som att så fort man vill ha fastpris så sticker priserna något enormt (och staten får stå för en del av kulorna). Nackdelen med det är att man får leva i bygget en längre tid.
Nu är väl comfortbutiken inte kända för att vara en billig lösning. Men de erbjuder en helhetslösning med en kontakperson som samordnar hela bygget vilket de också vill ha betalt för. Grannen anlita comforbutiken och hade 4 kvm rum med allt det där han betalde 120. tkr efter rot. Vi båda har lite mer omfatande arbete med mer bilning i golvet då rör för toalett ska flyttas. Vi kommer att få mer rördragningar då vi inte vill bygga en extra innervägg där rören göms.
Arbetstiden kan jag hålla med om men de vill ha betalt för restiden fram och tillbaka. Sedan vill de äta lunch som alla andra och har då inte matlådor med sig utan reser fram och tillbaka. De ska också komma på morgonen och fundera ut vad de ska göra så att de kan åka och och hämta material för den dagen. Att tänka på den saken dagen före och ta med sig materialet på morgonen är över vissas kompetens. Sedan ska de städa efter sig och slänga sopor etc. Sedan vill de ju också svara på alla mobilsamtal de får med arbets-kamrater, chefer sambo små barnen. Så de har en häktisk tid och så vill vi att de ska jobba också Att de behöver mycket arbetstid är förståeligt då en rörmokare kan ju inte såga ner en gipsvägg och en snickare kan ju inte gjuta utan då vill alla ha sin tid och restid för sitt arbete.
Vi har en firma för hela landet som gör reklam att det gör det på 10 dagar vilket övriga inom branschen inte tror på. Hos grannen gjorde de det på 4 veckor men ville gardera sig med att det skulle vara klara inom 6 veckor.

Sedan har du ett problem till du måste bestämma dig vilken byggregel i badrum som ska följas. Du måste hålla efter när nästa hantverkare ska komma och att de är i fas och det är inte lätt vilket gör att bygget kommer att stå en längre tid. En hantverkare kan ringa på morgonen och säga att han kommer om 45 minuter men inte vilken dag han menar. Du måste lita på att de använder godkänt material på rätt sätt och inte fuskar. Sedan ska du ha intyg från alla att de har byggt enligt gällande normer. Annars blir det problem när vattenskadan kommer då vissa fbolag bl.a mitt bara godkänner ett badrum som är utfört med intyg från huvudentreprenören samt vvs firman. Då är det bättre att skriva ett kontrakt med helhetslösning och vite om tiden går över men billigare blir det inte.Hade nyligen en firma som skulle göra arbetet på 10-11 veckor men det tog 21 där jag inte fick skriva kontrakt med vite för den regeln hade inte mitt försäkringsbolag.
 
Förstår inte riktigt vad du menar med att ditt försäkringsbolag inte tillät vite?

Däremot finns det inget svenskt försäkringsbolag som kräver våtrumsintyg utan de kräver korrekt utförande. Vissa försäkringsbolag kan ha villkorsskillnader med lägre självrisk, lägre åldersavdrag eller ev att ersättning för ytskikt och tätskikt endast gäller om arbete är utfört av behörig fackman med utfärdat våtrumsintyg. Däremot finns det som sagt ingen som nekar ersättning för att intyg saknas på samma sätt som de mycket väl kan neka ersättning med våtrumsintyg om arbetet är felaktigt utfört.

Det viktigaste är att undersöka bolagets rykten,
ekonomi,
f skattesedel (ring och dubbelkolla med skatteverket),
företagsförsäkring inkl ansvarsskydd för våtrum
Referenser - åk även och besök dessa referenser inkl försök undersöka o hitta andra kunder som inte angetts som referens
Skriv ett korrekt och tydligt avtal
Skaffa en vettig besiktningsman och meddela innan entreprenaden att den kommer besiktigas av behörig besiktningsman
 
https://www.byggahus.se/badrum/reglerna-att-bygga-badrum

Rune Berglund som är skadeförebyggare vid Länsförsäkringar Skåne menar att den som byggt ett badrum som läcker är en förlorare eftersom Länsförsäkringar idag inte ersätter golv- och väggytskikten inklusive ett eventuellt tätskikt. Men enligt konsumenttjänstlagen har du rätt att till entreprenören reklamera de läckande ytskikten upp till tio år efter att arbetet avslutats. Alltså är det till entreprenören du vänder dig för reparation av skadan om något sedan går fel, inte försäkringsbolaget.Försäkringsvillkoren hos Länsförsäkringar innebär bland annat att tätskiktsarbetet ska göras av ett certifierat företag enligt GVK eller BKR.

Som synes har det hänt lite. De andra bolagen är inte riktigt lika hårda utan kräver bara att det är korrekt utfört. Lf ersätter inte längre trasig golvvärme med el utan hänvisar till tillverkaren, Vissa av dem lämnar 10 års garanti under förutsättning att det är rätt utfört Vad händer om någon av dem har gått i konkurs?

Med vite menar jag ersättning då bygget har pågått längre tid är vad som har avtalats. Tecknar jag själv kontrakt kan jag använda det . Men skriver jag ett avtal med byggfirman i ett försäkringsärende går de inte med på det för Lf har ingen sådan regel. Däremot får jag det om bilen står onödigt länge på verkstad. Att sedan försäkringsbolag räknar på det med arbetstimmar etc så att det i princip blir ett "fast" pris till byggfirman hjälper ju inte mig om arbetet tar 10 veckor extra för att de har legat nere olika veckor.

Dina punkter håller jag med om att de är viktiga. Vid kontraktet som jag anser alltid bör skrivas för ev tvister Arn etc är det bra om firman får ersätta dig om bygget har gått oskäligt över avtal tid. Det är ett bra påtryckningsläge för att få arbetet utfört inom skälig tid. Som synes har jag precis varit inne i den här svängen.
 
Nu pratar vi lite äpplen och päron då du blivit missledd av ditt försäkringsbolag.

Ja det är lite tragiskt att Rune har uttalat sig på detta sätt och det har han också internt fått en hel del kritik för.

Jag hade inte lagt alltför högt värde i hans uttalande i just den tolkningen då den tas ur kontext. De facto är det så att Länsförsäkringar Skåne har valt att ALDRIG ersätta ytskikt. Så det spelar försäkringsrättsligt ingen roll huruvida tätskiktet är utfört med våtrumsintyg eller ej. Där ska vi dock notera att de flesta andra Länsförsäkringsbolag ersätter ytskikt och tätskikt, själva landsnormen från LFAB är också att villkoren skall innefatta ersättning med undantag för aktsamhetskraven. Men eftersom du bor i Uppsala så är villkoren av vissa skäl väldigt lika. En personlig reflektion är dock att fler kommer följa denna trend trots ETAG 022.

Ett korrekt utfört arbete som av otur ändå blir en skada kan du tex skadeståndsrättsligt inte få ersättning för då de varit fackmannamässigt utfört så är inte rekvisiten inte uppfyllda för fel i tjänst. Det innebär att oavsett våtrumsintyg kan du inte få ut ersättning varken från entreprenörens försäkring eller denne själv. Eller ta ett exempel som är tvärtom. En entreprenör som utför arbete i badrum är lika bunden utan våtrumsintyget och kan bli ersättningsskyld i upp till 10 år för fel i vara.

Sen är det förvisso korrekt att ett skadeärende får en fast MEPS kalkyl från försäkringsbolaget med vissa möjligheter för tilläggsarbete vid behov. Detta är dock inget som stipulerar vite, avtalsform mellan den faktiska byggherren (försäkringstagare) och entreprenör utan det är endast ett inköpsavtal om hantverkstjänster. Det finns inget intresse eller möjlighet för försäkringsbolaget att gå in i enskilda avtal ens vid försäkringsskada. I ditt fall har den enskilda entreprenören utnyttjat försäkringstagarens okunskap för att hävda att vitesklausul ej är tillämplig vilket inte är sant. Företaget ville inte jobba med ett vitesavtal och försäkringsbolaget kräver inte detta, vi kräver inte ens ett avtal men rekommenderar alltid ett avtal tex abs 09, abs 05, hantverkarformuläret etc. Däremot har byggherre rätt att sätta krav på avtal och i erat fall hade ni fått välja annan entreprenör.

Vi är djupt inne i min gata så jag vill hålla mig ifrån alltför djup diskussion särskilt angående artikeln av Rune men ville ändå klargöra så inga missförstånd kan ske
 
Redigerat:
>Skriv ett korrekt och tydligt avtal
Ska man använda ett standard(AB...)? eller bättra att skriva ett med tydlig arbetsbeskrivning?

>Skaffa en vettig besiktningsman och meddela innan entreprenaden att den kommer besiktigas av behörig >besiktningsman

Var får man tag på en sådan? vad kostar de?
 
Det går bra att använda en standard med de tillägg ni önskar såsom vite, ev rörligt/fastpris om ni väljer ett ungefärligt pris skall detta dokumenteras under övrigt.

Besiktningsman kan ni hitta via branschorganisationen ni väljer att följa (BKR eller GVK) och kostar 3-5000 kr. Inget måste men det kan ibland öka nogrannheten plus ger en möjlighet att hitta fel man själv inte upptäcker
 
Tex hantverksformuläret eller abs09. Googla fram mall. Bilägg noggranna beskrivningar. Vite, bra. Betalningsplan, efter av besiktningsman godkänt....tex. Avtala material, vad ingår? Ju mer genomtänkt destå bättre.
 
Kan konstatera att du kinglolle är insatt i fakta angående LFAB. Med ett datoriserat meps finns risken att det lilla 1-2 manna företaget som kan tänkas göra ett bra arbete inte kommer att göra avtal med försäkringsbolag. De rekommenderar skriftliga avtal. Arn behandlar bara skriftlig bevisning och inte muntliga avtal. Ändå ska entreprenören följa arns beslut vid kontrakt med er. Varför skriver man inte in i avtalet att entreprenören ska göra skriftligt avtal med försäkringstagaren? Jag som konsument har fått se när det inte fungerar med anvisad entreprenör och försäkringsbolag. Den som är insatt i branschen har säkerligen tillräckligt med kunskaper för det. Men för en vanlig konsumenten som även blir överkörd av sitt försäkringsbolag som inte informerar är det svårt att kunna hävda sin rätt. De informerar inte oss som försäkringstagare vilka villkor de ställer mot byggfirmor, De informerar inte oss under skadeprocessen enligt försäkringsavtalslagen,

Entreprenören vill göra arbetet så lönande som möjligt och fuskar på olika sätt och säger även att den lösningen går inte lf med på .Lf hänvisar till entreprenören utan att följa upp och då blir man besviken på båda parter, När sedan deras kundombudsman tycker att de har varit effektiva med ca en arbetsveckas arbete under en 7 månaders period så är det lätt att ge upp. Lf i U-a och kanske andra bolag följer inte upp ett arbete löpande och har inte som regel att göra en slutbesiktning då det blir för dyrt. De byr sig således inte om hur arbetet utförs av dem som de skriver kontrakt med och slutligen betalar. Det måste vi som konsumenter hos försäkringsbolaget hålla reda på vad som gäller och att det görs på rätt sätt. Enligt en initierad källa har de nu börjat anlita en konsult som gör slutbesiktningar eftersom det har blivit så mycket fel. Ska vi som konsumenter hos försäkringsbolagen även börja följa upp punkterna hur man ska kontrollera entreprenören som försäkringsbolaget har kontrakt med? Det är bra att LFAB också är ISO certifierade där de har åtagit sig att göra på visst sätt med ständiga förbättingar och inventeringar. Det är var lätt att belysa vilka sex av åtta huvudområden de har brustit på i mitt ärende. Men det var inte det här som diskuterades på denna länk Utan att det är viktigt med livrem och hängslen. Men att slutligen anlita en oberoende besiktningsman kan vara viktigt oavsett vem man har att göra med tack för tipset.
 
Tycker tyvärr att root-frågan i tråden aldrig riktigt besvarades... Har hittat flera artiklar på nätet som ungefär redovisar kostnader kring en badrumsrenovering(t.e.x vi-i-villa, länken till comfortbutiken mm). Självklart är dessa kalkyler generaliseringar, men jag tycker ändå att de borde återge en ungefärlig verklighet.. i mitt fall då vvs-delen specifikt.

Det som slår mig är de enorma skillnaderna i exempelpriserna mellan comfortbutiken(169 ksek exkl inreding 4 kvm) och bygghusarktikeln(ca 150 ksek inkl inredning och 10 kvm). Ett av dessa exempel måste ju vara helt ute och cyklar? Vilken?

I min jakt på svar tog jag mig igenom tråden (puh): http://www.byggahus.se/forum/hantverkare/202284-far-en-hantverkare-salta-en-faktura-60.html . Även om tråden åkte lite sick-sack, så var några saker som slog mig. Jag finner det självklart att hantverksföretagen ska få ta ut ett påslag på material, och arvode för hantering och framköring, etc. Men det fanns ett exempel där spannet på priset på en "muff" var från 69(sigro) till 280(hantverkaren).. Det är väl kanske lite väl i överkant i påslag, speciellt eftersom den lokala comfortbutiken i det läget hade samma vara till till runt 30% högre än sigro.... Men långt under hantverkaren.

Men det jag kom att fundera på var: Var köper sigro/rinkaby etc sina grejjor? Även de borde ju köpa från samma grossiter som det lokala företaget? Finns det vvs-hantverkare som handlar från dessa?

Sedan var det någon som påpekade hantverkarna var tvugna att ta till massa friskrivningar om kunden köper materialet. Dock verkar det ju i de flesta fall vara OK att kunden köper inredningsdetaljer, som blandare, handfat etc. Om man då tittar på t.e.x Sigro så har de samma vattete kulventiler som rörisen använde sist de var hemma, dock till ca halva priset. Eftersom jag inte har rsk-nummren kan jag ju inte kolla att det är samma produkt, bara samma märke. Så frågan är då om samma vara finns i olika kvaliter från vattete?

Nu tycker jag inte man ska skylla de höga priserna bara på vvsföretagen, utan jag tror att de stora grossiterna är en bov i dramat. Hantverkarna gör bara som de föreslår, vilket ger hantverkarn en bra vinst och grossiten än bättre vinst. Jag har erfarenhet från andra branscher där ett fåtal monopolistiska grossiter sätter rekommenderade utpris som ÅF-leden följer fullt ut. I den branschen är det dock lätt att inhandla från andra EU-länder, vilket inte gynnar någon, det är bara grossiterna som försöker vinstmaximera. Just delar av byggbranschen verkar inte vara utsatt för materialkostnadskonkurrans, men gissningsvis kommer den bli det iom harmonisering av EU-regler etc.

När det gäller root-frågan har jag kontaktat vvs-företaget via totalentrepenören och bett att få lite mer utförlig information om offrten. Inget svar än.

God fortsättning!
 
Min egna erfarenhet sammanslagen med bekanta som renoverat badrum säfer mig att priserna på badrum varierar enormt. Man kan få in offerter på alltifrån 35000 till 230000 på samma badrum. Jag tror vissa hantverkare försöker konkurrera med att ge billiga offerter och sedan blir det en massa tilläggsarbeten under tiden. Medan andra räknar på ett mycket bra byggt badrum och även försöker täcka in en eller två förseningsvites veckor i fast pris.

Comfortbutiken erbjuder ju garanti, projektledning mm. Det kostar ju också.

Om du tänkt bygga ett badrum med sjusst priser, dvs motsvarande vad du skulle betala själv så finns det nog bara en lösning - gör det själv!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.