Håller med PHL fullständigt
Festools OF1400 är faktiskt allt du behöver
Nr 1: dom har alla tillbehör du behöver samt lite till
Nr 2: Den är tillräckligt kraftig för allt ( det är maskinen som ska arbeta i sin takt (lyssna o titta gäller )
Nr 3: Den lämpar sig bättre än andra, du kan hålla den i 1 hand tack vara ett ordentligt handtag på ena sidan
sedan har den en knopp som alla andra har på andra sidan för 2 handsfattning
Nr 4: Den är naturligtvis dyrare än andra,men du får en maskin som håller länge
Men går den sönder så kan du lämna den för reparation i stort sett överallt (om garantin har gått ut
Det kan du inte om du köper en billig (iofs kan du kanske köpa 3 st billiga till samma pris )
men du vet aldrig hur länge dom håller. Jag själv köpte en sådan för många år sedan kanske 15-20 år
vid första körningen sprack spindeln,skaffade ny, vid dag 4 ca brann motorn
Javisst garanti grej, hur kul är det när du står med brallorna på o ska fixa det sista på en lörd em
min äldsta Festool är nog mellan 10-15 år (den använder jag dagligen i mitt arbete med massiva furu o ek )
Jag fräser nog mellan 40-100 lpm dagligen i massiv ek med den, + att jag även fräser figurer mm
Den kan du fräsa allt med och den orkar till allt, a och o är som med allt annat
man ska se till att ha frächa stål o pinnfräsar eller det man behöver, skit i snabbstål satsa på hårdmetall
Det lönar sig i längden samt "lyssna på maskinen"
Nr 5: Fräsbord enkelt behöver man inte gå o köpa, det gör man enkelt själv
1 st ca 60x1000mm perstorpskiva (typ gammal disk / köksbänk
Borra ett hål ca 40mm i mitten, Lägg en rak bräda ca 20x50x1000 mm i mitten ,rakt över hålet
borra ett hål genom brädan o bordet i ena änden ca 50 mm från kanten. sätt passande bult o mutter
med bricka mellan bord/planka/mutter
Nu kan du variera anhållet beroende på bredd arbets stycke, När du satt den i fick passande bredd
arbets stycke,eller vad du vill så sätter du en tving i andra ändan Nu är den fixt
Vill du anpassa så att endast en liten del av fräs stålet kommer fram ur brädan (så att du kan ha brädan
som ett anhåll mot arbets stycket )
Gör så här: starta fräsen med lämpligt arb stål, annhållsbrädan som sitter fast i ena ändan drar du sakta
mot den roterande fräsen tills hela fräsen har fräst in sig i brädan, Nu har du ett anhåll som du kan
variera från noll till kanske 500 mm
Din fräs monterar du fast upp o ner under bordet så att spindeln hamnar i mitten av bordet
Är du smart så fräser du ur lite i undersidan (samma kontur som fräsens anhållsbord)
sedan stoppar du bara dit fräsen o tex sätter vridpinnar över så att den sitter kvar (enkelt att sedan ta bort
Vill du ha ett sug vid fräsningen (ta en gammal dammsugare, gör passande hål i brädan eller fäst den ovanpå
med smalt munstycke vid spindeln sedan är det bara att stoppa in sugmunstycket o starta dammsugarn,
denna konstr har jag i min snickarbod hemma i uthuset (inga problem )
vill du ha bättre sug, montera även en sugslang under fräsbordet så nära hålet som möjligt

Lycka till : det är inte svårare än vad man gör det
 
  • Gilla
Bygger i betong
  • Laddar…
Om du beställer en OF 1400 i UK brukar man få med tre spännhylsor; en för 8mm, en för 12mm och en för haltum. Halvtumshylsan gör att du kan använda prisvärda fräsverktyg från UK- och US-marknaderna. Axminsters Axcaliber och Wealdens fräsverktyg är prisvärda. OF 1400 är mycket trevlig att jobba med. Det enda jag har stört mig på är att det är lite opraktiskt att låsa fräsen i nedsänkt läge när man fräser med skenanslag. Man har vänster hand på skenanslaget, höger hand på huvudhandtaget, och låser med den tredje handen på knoppen. För oss som bara har två händer är det lite svårare. Släpper man med vänster är det risk för att maskinen vickar till. Släpper man med höger åker maskinen upp igen.
 
om man inte har 3 händer men känner sig lite praktisk
så bör man justera o låsa maskinen i rätt läge innan man startar den
o i så fall kan man kanske med fördel släppa den handen man har på skenan under tiden man justerar ?
Sedan kan man vila hand o kropp på skenan (om man vill)
och man kan göra det när man arbetar iom ett ordentligt handtag till maskinen som man kan greppa runt
 
Priset skiljer inte mycket från boschen, men frågan är då vad den gentligen är bättre på?
För mig ser boschen bättre ut för samma pengar.
 
även om det är samma pengar så ska du väl inte ha den för att titta på ?
Priset är inte det viktigaste
det man (i alla fall jag ) går på , är hur man kan använda den samt hur bekväm den är att använda
det bästa du kanske kan göra om man är lite osäker
Hyr lite olika fräsar 2-3 st som man funderar över
använd dom 1 dag till ditt projekt eller olika fräs situationer
både med 1 eller 2 händer samt hur dom funkar med fräslinjal mm
så kommer du säkert fram till vilken som känns bäst lämpad fö dig
Det kanske kostar 4-500 att hyra en dag ( eller låna från någon som kanske har )
det kanske inte bara är storlek som gäller,(som flickan sa) ibland kan det vara lite mindre skrymmande som är det bästa
bortkastade pengar tycker några, men istället kanske man får en maskin som passar som handen i handsken
Man går ju inte o köper en bil utan att provköra, eller åtminstone ha föregångaren av samma märke
om man är nöjd med den man har vill man ibland byta upp sig till kanske samma modell men lite bättre prestanda

Boch är absolut inget dåligt märke
Jag har haft boch sticksågar i alla tider och anser dom vara dom bästa
varje gång man servar dom ca 1.5 -2 år så är dom som nya, o då använder jag dom varje dag i stort sett
 
Boschen kanske ser bättre ut men jag tycker det verkar onödigt att betala för ett tillbehör du aldrig kommer använda (fixed base).
 
phl skrev:
Boschen kanske ser bättre ut men jag tycker det verkar onödigt att betala för ett tillbehör du aldrig kommer använda (fixed base).
GMFen finns för €500 + frakt, vilket typ är samma peng som för GOFen, men jag kollade snabbt så jag kan säkert missat nåt.:)
 
Jag kan nog köpa festoolen billigare en boschen.
Problemet för mig är att jag inte vill hamna i träsket.
Får se hur detta sluta....kansle en ny mandolin;)
 
Köp en Festool, måla den grön/blå/gul/röd efter egen smak, kasta bort systainern och tänk inte mer på saken.
 
Eller så skickar du systainern till mig istället. Jag har en OF 1400 och har hittills inte tyckt att den är för liten. Däremot kommer jag att ge mig själv en MFK i julklapp.
 
fiskbuggaren skrev:
Eller så skickar du systainern till mig istället. Jag har en OF 1400 och har hittills inte tyckt att den är för liten. Däremot kommer jag att ge mig själv en MFK i julklapp.
Haha. Inte en chans. Däremot kan du skicka mig din OF1400 nu när du får en ny leksak ;-)
 
Äh, sluta tjafsa om att skicka saker mellan varandra. Kör all-in och skicka fräsarna till mig! Min Dewalt kantfräs är jag inte helt nöjd med och någon mellanfräs för handfräsning saknas ;-)
 
Carla skrev:
Har sett många bilder på vitmålade innertak utan spont i inredningstidningar men aldrig sett ngn beskrivning hur man har gjort. Vilken typ av virke har man använt(hyvlat/ohyvlat, dimensioner) hur har man fäst upp det i taket, det är ju sällan synliga spik, vilken färg har man använt osv.
Vi har bestämt oss för att vi ska sätta in ett sådant tak i vårt gamla hus men är det ngn som har tips och råd om punkterna ovan, kanske ngn som satt in ett sådant tak själv ?
Precis, det är ju ändå jul!! :cool:
 
phl skrev:
Äh, sluta tjafsa om att skicka saker mellan varandra. Kör all-in och skicka fräsarna till mig! Min Dewalt kantfräs är jag inte helt nöjd med och någon mellanfräs för handfräsning saknas ;-)
Du kan få skicka den till mig. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.