IMG_1023.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon slags hårig beläggning som blir kvar i golvlimmet efter att ha rivit upp plastmattan. Mattan är från -78.

Mvh Sevve
 
Troligen inte. Den farligaste asbesten förbjöds i mitten av 70-talet och sen blev det totalförbjudet i skarven av 70/80 talet. Därför är det inte så sannolikt att en matta från -78 skulle innehålla asbest.

Men jag kan naturligtvis inte garantera din mattas innehåll. För att vara säker måste ett laboratorie prov utföras.
 
Redigerat:
Tack för svar Oceanis. Du känner möjligtvis inte till någonstans där man kan lämna in prov för omgående svar i sthlm?
 
Dom tog 1300 kr för omgående svar. Skickade till fiberanalys och inväntar svar på måndag.
 
Där ser du...ganska bra med BH forum :)
 
oceanis skrev:
Troligen inte. Den farligaste asbesten förbjöds i mitten av 70-talet och sen blev det totalförbjudet i skarven av 70/80 talet. Därför är det inte så sannolikt att en matta från -78 skulle innehålla asbest.

Men jag kan naturligtvis inte garantera din mattas innehåll. För att vara säker måste ett laboratorie prov utföras.
Asbest totalförbjöds i Sverige 1982. Allt innan dess kan innehålla asbest. Även golvmattor som lagts efter 1982 kan inne hålla asbest pga att golvläggarna hade kvar dom på lager. Så att säga att den inte innehåller asbest är att ljuga. Om TS nu redan har rivit upp mattan så är det försent då asbesten redan spridits i huset.
 
Matti_75 skrev:
Asbest totalförbjöds i Sverige 1982. Allt innan dess kan innehålla asbest. Även golvmattor som lagts efter 1982 kan inne hålla asbest pga att golvläggarna hade kvar dom på lager. Så att säga att den inte innehåller asbest är att ljuga. Om TS nu redan har rivit upp mattan så är det försent då asbesten redan spridits i huset.
Men herregud är du läskunnig ????
Här är det ingen som ljuger, om du läser så står det "troligen inte".

Mitt svar baserades på att frågeställningen kring asbest var väl penetrerad redan på 50-talet och cancer kopplingen viste man om redan på 60-talet. Efter påtryckningar så förbjöd man den mest farliga asbesten redan i mitten av 70-talet men lät den få finnas kvar ett tag till där man inte hade ersättningsmaterial att tillgå. Då pratar vi om brandklassade applikationer etc.
Användningen sjönk ju drastiskt mot slutet av 70-talet och ersättningsmaterial i tex filt under mattor fanns att tillgå tidigt. Tilläggas kan att vi i Sverige införde förbud redan 1976 för all nyanvändning av asbest i industrin. Det fanns industrier i Sverige som var storanvändare av asbest som självmant stoppade detta redan 1970 (har själv min bakgrund från denna typ av industri).

Mitt antagande var därför att en så enkel sak som underlagsfilt till en matta var ju det som först togs bort och om det inte var en gammal matta från tidigt 70-tal så hade man troligen hunnit ta bort asbesten i en sådan 1978.

Om du läser så står det också att ingen kan garantera innehållet med mindre än en lab. analys görs.

I inlägget därefter frågarTS om råd för sådant labb och får svar omg (4 min) och har därför redan skickat prov dit.
 
Redigerat:
Matti_75 skrev:
Om TS nu redan har rivit upp mattan så är det försent då asbesten redan spridits i huset.
Försent och försent... Det som redan eventuellt har spridits om det nu eventuellt är asbest är försent att göra något åt. Däremot är det inte försent att förhindra ytterligare spridning om det nu skulle vara asbest.
 
Ja, det är i vart fall ångestframkallande. Hann ju riva upp ett golv och hade ansiktsmask modell papper. Svaret kommer på måndag. Känns som att vänta på en dödsdom =(
 
Zed skrev:
Ja, det är i vart fall ångestframkallande. Hann ju riva upp ett golv och hade ansiktsmask modell papper. Svaret kommer på måndag. Känns som att vänta på en dödsdom =(
Jag tycker inte du ska oroa dig. Även om det skulle vara asbest verkar de flesta mena att det är näst intill harmlöst att exponera sig vid något enstaka tillfälle. Det är daglig och mångårig exponering som medför de stora riskerna. Det finns en hel del trådar som berör ämnet här på BH bland annat.

Så du kommer nog att hinna svära över många golvprojekt i ett högst normallångt liv. (y)
 
Tack för dom orden Alfredo =)
 
Nej var inte orolig! Du ska hålla på med det en hel del innan du ens riskerar att bli sjuk.
 
oceanis skrev:
Men herregud är du läskunnig ????
Här är det ingen som ljuger, om du läser så står det "troligen inte".

Mitt svar baserades på att frågeställningen kring asbest var väl penetrerad redan på 50-talet och cancer kopplingen viste man om redan på 60-talet. Efter påtryckningar så förbjöd man den mest farliga asbesten redan i mitten av 70-talet men lät den få finnas kvar ett tag till där man inte hade ersättningsmaterial att tillgå. Då pratar vi om brandklassade applikationer etc.
Användningen sjönk ju drastiskt mot slutet av 70-talet och ersättningsmaterial i tex filt under mattor fanns att tillgå tidigt. Tilläggas kan att vi i Sverige införde förbud redan 1976 för all nyanvändning av asbest i industrin. Det fanns industrier i Sverige som var storanvändare av asbest som självmant stoppade detta redan 1970 (har själv min bakgrund från denna typ av industri).

Mitt antagande var därför att en så enkel sak som underlagsfilt till en matta var ju det som först togs bort och om det inte var en gammal matta från tidigt 70-tal så hade man troligen hunnit ta bort asbesten i en sådan 1978.

Om du läser så står det också att ingen kan garantera innehållet med mindre än en lab. analys görs.

I inlägget därefter frågarTS om råd för sådant labb och får svar omg (4 min) och har därför redan skickat prov dit.
Lite rörigt det här med årtalen; asbest förbjöds 1976 men totalförbjöds igen 1982? Enligt fiberanalys så verkar 1982 vara det viktigaste förbudsåret och allt dessförinnan kan potentiellt innehålla asbest. Enligt henne så vart asbest nästan mer och mer förekommande ända fram till 1982.
http://www.lomma.se/huvudmeny/bygga...cheternit.4.7a48a90b12c665dedb4800016687.html
Här står det till och med att asbest användes just i bl.a. undermaterial på plastmattor ända till 1982...man undrar ju lite vad som faktiskt förbjöds 1976. Blir spännande att se vad svaret på måndag blir.
 
Zed skrev:
Lite rörigt det här med årtalen; asbest förbjöds 1976 men totalförbjöds igen 1982? Enligt fiberanalys så verkar 1982 vara det viktigaste förbudsåret och allt dessförinnan kan potentiellt innehålla asbest. Enligt henne så vart asbest nästan mer och mer förekommande ända fram till 1982.
[länk]
Här står det till och med att asbest användes just i bl.a. undermaterial på plastmattor ända till 1982...man undrar ju lite vad som faktiskt förbjöds 1976. Blir spännande att se vad svaret på måndag blir.
Egentligen är det inte så rörigt. Och vi ska kanske inte orda så mycket mer om detta ämne för det verkar ju vara känsligt men........

1976
Förbjöds asbest i all nytillverkning och nyinstallation och i då också praktiken så slutade man att använda asbetst i nybyggnationer. Varven i Sverige hade redan slutat i början av 70-talet och dom var en storförbrukande industri tidigare för bla att kunna isolera sina stålkonstruktioner.

1982
Kom ett total förbud för användning. Gällde bla importerade varor med asbest som man inte tidigare kunnat hitta ersättning till bla använda pga tex värmeproblem. Bromsbackar är ett sådant exempel som hängde med länge. Det kan naturligtvis ha förekommit byggnadsmateriell under tiden 1976-82 men i mer begränsade mängder.

Det var inga beslut som kom plötsligt utan hade varit debatterade under 60-70 talet och man hade t.o.m börjat med asbest sannering när förbudet kom 1976. Fartygssidan höll på med sannering redan sedan 70-talets början.

Vi må ha olika uppfattningar men att det skulle öka ända fram till 1982 , tror jag inte på. Vi hade vår största förbrukning under slutet av 60-talet och en bit in i början av 70-talet sen droppade den ner fram till 1976.
Orsaken till att Eterniten i Lomma stängde var bla just på förbudet 1976 och att man därefter inte fick använda eternitplattor i Sverige längre.

Jag kom själv till en industri i början av 80-talet, en industri som tidigare använde mycket asbest och jag var med i många utredningar då vi följde all vår personal som på något sätt kunde ha blivit utsatta för asbest.
Jag tror därför på goda grunder att du kan sova gott oavsett vad resultatet på måndag blir och inte tänka så mycket på det hela. Om det mot förmodan skulle visa sig att det finns spår av asbest så städa och våttorka men sov lugnt och gå vidare.

Ett par siffor som jag tror du även kan hitta om du googlar för det har gjorts så många utredningar om detta:
En person som yrkesmässigt, dvs jobbar 8 timmar om dan i en miljö med asbest. Har en ökad risk motsvarande 1,5-2.0. Dvs sannolikheten att en som jobbar hela dan i miljön får lungcancer är inte riktigt dubbelt så stor som en som inte jobbar med det. Och sannolikheten att få lungcancer rakt fram vet jag inte men den är väl inte så stor så du kan med goda grunder vara lugn.
Det lilla du utsatts för, du hade ju även andningsskydd , om det nu mot för modan skulle vara asbest kommer inte att öka sannolikheten, för att du skulle ta skada, med många promille.

Ett tillägg: Det stora problemet är med de som både rökte och yrkesmässigt jobbade i miljön för sannolikheten ökar tiofallt (10ggr) för en rökande/asbestutsatt jmfrt med en enbartb asbestutsatt person vilket då blir 20 ggrhöjd risk mellan en icke utsatt och en utsatt person. Och tyvärr var rökning vanligt på 60-70 talet..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.