Man får inte bygga in några skarvar alls idag på tappvatten. Det skall vara inspektionslucka med skvallerrör annars går man från Säker Vatten. Värmen får man bygga in.

Har inte hört att det skulle vara annorlunda med lödning av något slag men kan ha fel ang. hårdlödning. Jag rekommenderar ändå att ha inspektionslucka så man kan åtgärda lätt när det läcker i framtiden.

jkarlberg skrev:
Okej..

Då gör vi det i smyg :)
Du gör det på egen risk Var ärlig mot försäkringbolaget sen bara....
 
Redigerat:
Det är en avsevärd skillnad på klämringskopplingar och Rätt lödda skarvar
 
Elkludde skrev:
Det är en avsevärd skillnad på klämringskopplingar och Rätt lödda skarvar
Vet dock inte om reglerna skiljer. Det jag fått lära mig är att skarv på tappvatten får ej byggas in. Och ska man följa Säker Vatten så är det det som gäller. En inspektionslucka eller annan lösning så att skarven syns. Jag personligen hade aldrig byggt in en skarv. Aldrig.
 
Elkludde skrev:
Det är en avsevärd skillnad på klämringskopplingar och Rätt lödda skarvar
Och även mellan hård och mjuklödda om man ser till hur lätt det är att få dem bra under lite slarviga eller fältmässiga förhållanden. Båda är givetvis bra rätt utförda men en hårdlödning med fosforkoppar går snabbt och lyckas även utan skolboksmässig fog.
 
Redigerat:
GK100 skrev:
Och även mellan hård och mjuklödda om man ser till hur lätt det är att få dem bra under lite slarviga eller fältmässiga förhållanden. Båda är givetvis bra rätt utförda men en hårdlödning med fosforkoppar går snabbt och lyckas även utan skolboksmässig fog.
så rätt En mjukfogslödning kräver att den är noggrant utförd väl rengjorda ytor ock tillräckligt varmt så det inte blir kallödning,men det lär man sig efter många års erfarenhet
 
sj6 skrev:
Vet dock inte om reglerna skiljer. Det jag fått lära mig är att skarv på tappvatten får ej byggas in. Och ska man följa Säker Vatten så är det det som gäller. En inspektionslucka eller annan lösning så att skarven syns. Jag personligen hade aldrig byggt in en skarv. Aldrig.
Du kommer att få se 1000 tal lödda kopplingar när Du har varit med några år i yrket, ock som fortfarande håller
 
Elkludde skrev:
Du kommer att få se 1000 tal lödda kopplingar när Du har varit med några år i yrket, ock som fortfarande håller
Reglerna var andra när dessa gjordes och jag vet att dessa håller men reglerna jag utgår ifrån är idag.
 
sj6 skrev:
Reglerna var andra när dessa gjordes och jag vet att dessa håller men reglerna jag utgår ifrån är idag.
Var står det att man inte får löda kopparrör till tappvatten som är dolda,och vad beror det på i så fall?
 
sj6 har helt rätt i att "säkert vatten" inte tillåter dolda skarvar på tappvatten.
Personligen skulle jag dock sova gott även om jag hade dolda skarvar om jag visste att de var ordentligt lödda. Men jag skulle aldrig bygga in något annat (tex klämringskoppling) än en lödskarv, inte ens på radiatorslingan.
 
Gabbe1 skrev:
sj6 har helt rätt i att "säkert vatten" inte tillåter dolda skarvar på tappvatten.
Personligen skulle jag dock sova gott även om jag hade dolda skarvar om jag visste att de var ordentligt lödda. Men jag skulle aldrig bygga in något annat (tex klämringskoppling) än en lödskarv, inte ens på radiatorslingan.
Varför är det tillåtet på radiatorslingan,för det kan väl inte vara så att man hänvisar till ett lägre tryck
Tänker på om det fryser i expansionskärlet och överströmningsledningen inte öppnar,då är det något som smäller
 
Begränsad volym, det kan inte rinna i evigheter.
 
Elkludde skrev:
Varför är det tillåtet på radiatorslingan,för det kan väl inte vara så att man hänvisar till ett lägre tryck
Tänker på om det fryser i expansionskärlet och överströmningsledningen inte öppnar,då är det något som smäller
Ring Säker Vatten :p

Ett värmesystem har begränsat tryck och mängd vatten. Skadan blir därmed begränad.

Tappvatten är obegränsat i stort sett.

Detta är vad jag tror, inte vet.
 
Som killen sa som bytte min vattenmätare till tappvattnet: "Det slutar inte rinna förrän vattentornet är tomt. Och det blir det inte." :)
 
Elkludde skrev:
Var står det att man inte får löda kopparrör till tappvatten som är dolda,och vad beror det på i så fall?
Även om det inte stått i Säker Vatten (Där står skarvar, inte specifikt lött har jag för mig) så säger mitt sunda förnuft att en skarv bygger man inte inte. Vi undviker det även på värmesystem så långt det går, inte alltid lätt i gamla hus.

Nej... bygga in skarvar får andra göra.
 
Just i mitt fall så har jag redan ett 10 tal skarvar inbyggda i väggen sen huset byggdes..

Nu när jag flyttat köket så ska vattnet dras till motsatt sida därav en skarv i väggen..

hur jag än gör så kommer det att vara en skarv i väggen, skulle jag bryta upp golvet till källaren och stoppa ner skarvfria pexrör så måste jag hålla på med vattenfördelare och massor extra skit i källaren..

Jag förstår detta resonemanget i nya hus, men där det redan finns så spelar det ingen roll med en till :)

Skulle försäkringsbolaget fråga så skulle jag självklart vara ärlig..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.