Hej! Står i begrepp att välja golvmaterial. Tycker mycket om vitoljat/lutat golv. Hur hållbart är detta mot smuts och repor? Krävs mycket underhåll av sådana golv? Hade tänkt mig detta i samtliga sovrum samt vardagsrum. Kan man matt-lacka golven för ev. högre tålighet?
mvh
R
 
Vi har gjort så och tycker det håller fantastiskt bra!" Det blir hårdare å hårdare vid använding så första par åren är det lite ömtåligt, men golv är ju till för å användas. Spiller Ni kaffe å vin ta upp det omedelbart när det är nygjort.
Jag 'läste på' väldigt mycket i gamla inlägg här på Byggahus innan vi bestämde oss hur vi skulel göra. Alla rekommenderade oss att lacka, men jag ångrar inte att vi inte gjorde det. OBS - inga barn eller husdjur så det gjorde valet lättare. iofs är la husdjuren värst - hundar med vassa klor. Och när man väl 'pajat' lacken på ett golv ser det inte fint ut alls. Gammeldags skurgolv blir bara hårdare och bättre med åren. fast det är välan en 'hybrid' som jag har - lutat och oljat med vitpigmentering.

Vi testade att luta och olja en annan del av golvet utan pigmentering och golvet vart 'antikfärgat' :) den delen används mest och är numera väldigt hårt.
 
Om du får en grop i golvet, så kokar du vatten och häller på gropen och låter dra en liten stund, sen torkar du bort vattnet, då har största delen av gropen rest sig igen.
 
Hej!
Tack för svar! Mattlack som skyddshölje kanske inte är så bra då, med tanke på att vi har både katter och hund.
Tipset om kokande vatten i en ev. grop i golvet var ju spännande idé!

mvh
R
 
Rebecca skrev:
Hej!
Tack för svar! Mattlack som skyddshölje kanske inte är så bra då, med tanke på att vi har både katter och hund.
Tipset om kokande vatten i en ev. grop i golvet var ju spännande idé!

mvh
R
Det går bra med kallt vatten också, men är inte lika snabbt. Lägger man en pöl över "skadan" har träet rest sig över natten.
 
Tidigare har vi haft skurgolv i sovrum, kök och hall. Erfarenheten då var att köket funkade ok, sovrummet mycket bra och hallen inte så bra mot repor m.m. Som sägs innan är det tålamod och regelbunden skurning som gäller för bra yta. Nu ligger skurgolv i tre sovrum och där är det bäst. Speciellt skönt att sätta bara fötter mot på morgonen, varmare känsla än lackat.
 
Hej!
Tack för delad erfarenhet ang. skurgolv!
Vad händer om man slipar ett ev. repigt skurat/lutat/såpat golv? Någon som gjort det?
Har förstått att det inledningsvis kan behövas mycket underhåll för att få en hård yta. Vad innebär det? Behandling av golven flera gånger per år, eller...?

mvh
R

 
Rebecca skrev:
Hej!
Behandling av golven flera gånger per år, eller...?

mvh
R
Nya golv el. nyslipade såpas helst 1-2 gg /mån 1:a året....
 
Tack för informationen! M a o en hel del arbete inledningsvis. Mycket bra att veta!

mvh
R
 
I köket får man skura ofta (om man är noga), vi har gjort det ca en gång i månaden, och det kunde nog varit lite mer, men i de övriga rummen har vi inte skurat ännu, efter 10 månader. Vi har bara tagit bort fläckar när det behövts.

Våra golv är inte oljade, bara kalkade och såpade. Och vi sliter inte så hårt, bara två personer och två katter. I hallen har vi klinker, perfekt.

/EB
 
Hej!
Tack för svar!
Kalkade? Ursäkta en okunnig på golv, hur gör man då? Kan man se någon bild på detta någonstans? Både kalkar och såpar man?

mvh
R
 
Vi köpte färdigblandad kalk+vatten i en byggnadsvårdsaffär, spädde ytterligare enligt deras inrådan, och penslade på golven en första gång.
Sedan såpade vi med lite utspädd linoljesåpa ett par gånger.

Det här är vårt köksgolv.
 
  • golv_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Tusen tack för tipset! Så vackert!

Mvh
R
 
Vi valde inte 'kalkvägen' och vi har inte såpat så ofta som 1-2 ggr per månad men det håller bra ändå. Färgmässigt alltså.
Hårdhetsmässigt så får vi se :) men jag tycker det ser bra ut.

Just det här med kalkningen fanns det en bunke med gamla inlägg om men jag vart inte riktigt klok på det om jag skall vara ärlig, då ståndpunkten då var att man förstör sina golv om man lutar dem.

Kan ju tillägga att känslan av å gå på finslipat golv med bara fossingar när solen värmt golvet lite är oslagbart.

 
Hej!

Vet inte om jag är mer förvirrad före eller efter jag fågade?! Men väldigt intressant att få lite olika erfarenheter av några som redan lagt golv. TACK!

mvh
R
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.