Mikael_L skrev:
Se till att du har ordentligt stöd längst ut under tröskeln, under de lodräta karmstyckena.
Så att dörrkarmen inte kan pressas ner.
Sen kan du även ha nåt/några fler stöd i typ mitten av tröskeln på samma höjd som ute vid kanterna om du vill. Alltså för att förhindra att tröskeln sviktar om man går på den.

Det är vad jag har lärt mig nu, den hårda vägen. :cool:
Ja som du ser på bilden har jag endast kloss mitt under tröskeln samt där jag tror folk kommer trampa oftast! Just av den anledningen som du stoppade klossar!

Tror jag gör som du tycker, klyver till två klossar och har under karmsidorna så inte dörrkarmen kan sätta sig! :)

Det kan löna sig att surfa runt på byggahus när man har tråkigt (läs: inte orkar sätta igång med projekten)...
 
Mikael_L
Ja under min syll la jag sån där ca en cm tjock cellplast (liggunderlag typ).

Och nyligen tog jag bort en bit av syllen på ett ställe och cellplasten var där ca 1mm tjock. Efter att husets tyngd, takpannor och snötyngd fått göra sitt.

Så 9mm totalt sjönk stommen här, säkert hade någon mm av detta redan sjunkit när jag satt in altandörren, men resterande mm orsakade troligen mitt problem.
 
Va? :x

Stommen sjunker 9 mm - vad händer då med innerväggarna? Står dom på samma typ av cellplast?
 
Mikael_L
Ja nu trycktes väl syllcellplasten ihop någon mm direkt som väggar, takstolar osv kom på plats.

Men sen antar jag att vissa mellanväggar och min limträbalk helt enkelt har böjt upp mellanbjälklaget några mm.

Förspänd balk osv, som det så fint heter ... :D

Ja det är ju ett trähus, så någon mm här och där; böjs, pressas ihop och justerar sig självt automagiskt, antar jag.


I ett murat hus så visar sig väl någon mm rörelse direkt på ett otrevligt vis, antar jag.
 
Ja, du har säkert skruvat ihop det med besked. :)

Här spricker det från golv till tak, men det får gå på charmkontot i ett gammalt hus.
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Ja under min syll la jag sån där ca en cm tjock cellplast (liggunderlag typ).

Och nyligen tog jag bort en bit av syllen på ett ställe och cellplasten var där ca 1mm tjock. Efter att husets tyngd, takpannor och snötyngd fått göra sitt.

Så 9mm totalt sjönk stommen här, säkert hade någon mm av detta redan sjunkit när jag satt in altandörren, men resterande mm orsakade troligen mitt problem.
Lite bilder på detta finns här nu:
http://www.byggahus.se/forum/byggnadsfysik/209111-vad-vager-ett-hus-syllisolering.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.