Ett tips till dig som håller på med fönster. Passa på att sätta in större fönster i källaren, så får du mycket mer användning av källaren som bostads yta.
 
cust3000 skrev:
Jag svartbetsade vår fiskbensparkett i vardagsrummet, vi ångrar oss inte en sekund!
3 år sedan nu...

Svarta golv är king!
Det där såg lite intressant ut (har också fiskbensparkett i mitt vardagsrum). Har du kanske några fler bilder som visar lite mer översikt?
 
b8q skrev:
Det där såg lite intressant ut (har också fiskbensparkett i mitt vardagsrum). Har du kanske några fler bilder som visar lite mer översikt?
Jag kan ta några bilder och posta här, (om inte erik misstycker?) även vad för produkter jag använde.
 
cust3000 skrev:
Jag kan ta några bilder och posta här, (om inte erik misstycker?) även vad för produkter jag använde.
Posta på bara! Jag vill också se!
 
Hobbybygget skrev:
Ett tips till dig som håller på med fönster. Passa på att sätta in större fönster i källaren, så får du mycket mer användning av källaren som bostads yta.
Det står på att göra-listan. Lite problem med att få plats utvändigt bara. Har ingen lust att gräva gropar för fönstren...
 
erik_n skrev:
Det står på att göra-listan. Lite problem med att få plats utvändigt bara. Har ingen lust att gräva gropar för fönstren...
Kolla fönster från Velfac. Vi körde med deras 400i-modeller när vi bytte i vårt hus och det blev en väldig förändring trots att vi körde på samma storlek. Det beror på bågens och karmens konstruktion som är smalare än gamla modeller och att karmarna har vinklade kanter in mot rummen vilket gör att ljuset sprids bättre.
 
MaWa71 skrev:
Kolla fönster från Velfac. Vi körde med deras 400i-modeller när vi bytte i vårt hus och det blev en väldig förändring trots att vi körde på samma storlek. Det beror på bågens och karmens konstruktion som är smalare än gamla modeller och att karmarna har vinklade kanter in mot rummen vilket gör att ljuset sprids bättre.
Jo, jag känner till dessa fönster. Det stämmer det du säger! Kommer dock satsa på att kapa upp lite ändå eftersom fönstren bara är 35 cm höga. Kan vara vettigt att få dem iaf 50 cm.
 
Korvgubbe
Att man inte kan göra källarfönsterna avsevärt större torde vara relativt vanligt, men när man som i ert fall ändå blåser ur precis allt, och därmed har ganska fria händer avseende planlösning, borde det kunna gå att kompensera storleken med antalet.
När det gäller dagsljus i en källare tror jag man ska försöka tänka mer "kvantitet före kvalitet", med andra ord: hellre många "små" fönster än få "stora".
(Själva kvaliteten på det enskilda fönstret har alltså inget med saken att göra)

Om jag vore i er sits skulle jag alltså kolla på möjligheten att få 50 cm och fler fönster.
 
Ah... Då förstår jag dig! Våra är 5x8 och ger såklart bra mycket mer ljus... Fortsätter med
spänning att dölja din renovering :)
 
Eric_n du har inte ett dräneringsarbete eller andra grävjobb som snart skall påbörjas. I så fall kan du ju passa på att planera om tomten lite och sänka för att på så sätt kunna få mer fönsterplats. Fall och sådant från huset går ju alltid att lösa även med en plan tomt.

Sänkte marknivån drygt två meter hela långsidan och gavel så nu har jag ett riktigt suteränghus istället så då skall det nog gå in både dörrar och fönster lite här o var.
 
MaWa71 skrev:
Kolla fönster från Velfac. Vi körde med deras 400i-modeller när vi bytte i vårt hus och det blev en väldig förändring trots att vi körde på samma storlek. Det beror på bågens och karmens konstruktion som är smalare än gamla modeller och att karmarna har vinklade kanter in mot rummen vilket gör att ljuset sprids bättre.
SVEA Fönster är nog en lågodsare i det här fallet ;)
 
  • Gilla
erik_n
  • Laddar…
sajjen skrev:
SVEA Fönster är nog en lågodsare i det här fallet ;)
Man upphör aldrig att förvånas.... ��
 
  • Gilla
erik_n
  • Laddar…
mtq skrev:
Eric_n du har inte ett dräneringsarbete eller andra grävjobb som snart skall påbörjas. I så fall kan du ju passa på att planera om tomten lite och sänka för att på så sätt kunna få mer fönsterplats. Fall och sådant från huset går ju alltid att lösa även med en plan tomt.

Sänkte marknivån drygt två meter hela långsidan och gavel så nu har jag ett riktigt suteränghus istället så då skall det nog gå in både dörrar och fönster lite här o var.
Som tur är så är huset redan dräneringen redan gjord. Tyvärr skulle tomten helt klart behöva planeras om, men någonstans där drar jag en gräns över hur mycket arbete det är värt att lägga på ett fuskbygge från 1972...

Ett par av fönstren går att kapa neråt ca 20cm utan besvär. Men jag får se hur jag ska göra. Satsar troligtvis på välplanerad belysning före att ta upp fler och större fönster.
 
  • Gilla
MaWa71
  • Laddar…
sajjen skrev:
SVEA Fönster är nog en lågodsare i det här fallet ;)
Ja dom kan man ju inte handla av ;) haha
 
Efter en svettig dag så lyckades jag och elektrikern till slut få all el kopplad i nya centralen. Jordfel på ungefär allt förutom det nya. Ledningar i regnbågens alla färger blandade för nolla och jord...


Kass bild, men den nya (rejält tilltagna) central är på plats!
 
  • elcentral.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.