rca,

Hur resonerar du själv av alla tips som kommit fram? Än vad som tipsas om märker jag en viss instinktiv drift åt vedeldandet, är det drömmen om den perfekta blålågan.. ;) Eller vad känner du? Pellets/ved? Eller endast fjärrstyrd pellets? Något av tipsen du redan nu kan avfärda?
 
jensaro skrev:
Skulle aldrig drömma om att komplettera en flisanläggning med VP, det är lite som att komplettera sin motorsåg med en fogsvans.. Helt enkelt omotiverat, speciellt om man har egen skog.
Yxa! kan också vara bra att ha:rolleyes:
Att kombinera med VP finns det både för och nackdelar med, beror på hur stort värme behov man har,
 
Oavsett hur stort eller litet värmebehov man har kan en VP aldrig blir billigare i drift än en flisanläggning eldad med egen ved.
 
Jööööses vad många svar:D


Dock trött efter "Så mycket bättre". Går dock upp tidigt:cool:
 
rca1959 skrev:
Kanonidé! Men dock i en modern vedpanna Tänk på att mitt vedarbete inte blir mycket större för att täcka årsbehovet med en modern vedpanna mot idag helgeldning + jul & nyår i Gamla Trofast. Tack vare hyresgästen är ju det dessutom självreglerande:D

Om jag inte får nån hyresgäst, kan jag ju alltid trösta mig med helgeldningen blir en dröm.
Med tanke på att trofast hade en verkninggrad på ca 45% med ved så borde en modern panna nästan kunna halvera vedförbrukningen, så det underlättar väl arbetet en hel del.

Sedan funderar jag på vilken effekt som värmekällan måste ha egentligen. DUT var 35kW men i den senaste eldningsrapporten då ett utkylt hus värmdes så skickade pannan stundtals ut 50 kW, och då fick du ändå äta frukost i ytterkläderna. Och sen ska det till en maskinhall också. Det låter som att man borde ha betydligt mer än 35kW tillgänglig effekt om man inte vill hålla hus och maskinhall på konstant värme. Och hur mycket effket går det att få ut från en värmepumpsanläggning som säkras på 35A? Thorens 34 ger 34 kW med 7 kW tillförd effekt. En huvudsäkring på 35A borde klara ca 24 kW. Då har du kanske 13 kW kvar till elpatronen då 4 kW hushållsström är borträknad. Kollar man på Thorens 42kW-pump kräver den 50A.

Ska man ha en vedeldande hyresgäst kan det kanske vara bra att ha någon form av backup när ingen hyresgäst finns eller då denne är bortrest så att huset kan varmhållas. Enklast och billigast borde vara en 20-30kW pelletsbrännare som man dockar till värmepannan då man åker.

Vill man göra det avancerat så hyr man ut med kallhyra, skaffar en kombinations- eller två separata pannor och mäter hyresgästens förbrukade energi, egen förbrukad energi, avgiven energi från pellets- resp. vedpanna och fakturerar hyresgästen för dennes andel av den totala ved plus pelletskostnaden. Då får denne ett incitament att vara nogrann med vedeldningen.
 
Nu är det kanske "roligare" med en österrikare, men skulle inte Gaselle HTLP 80 Combi kunna vara ett alternativ? 40kw pellets 80 kW ved 180l vedmag. 75k plus moms verkar den kosta.
 
pr95 skrev:
.


Lätt att "snöa" in sig på alla dessa nya pannor med massa finesser senaste teknik osv.
men när man ser priset avskräcker det,kanske det finns en till "rätt" pris om man googlar runt:p
dock tror jag att för att få någon comfort vad gäller logistik
så kommer återbetalningen i form av mera fritid (som man slösar bort på att googla :surprised:)
Är tekniknörd. Åren i flygindustrin har nog satt sina spår:wow:

Jag vill inte vara dumsnål. Om vi patar pellets och flis så tycker jag dessa tyska/österrikiska system har nått långt i bekvämlighet. Bengt-Erik Löfgren (Äfab) gav mig en gång en förklaring på varför. Jo, för i tyskland med skattesatsen på eldningsolja måste man konkurrera med system är nästan lika bekväma som oljeeldning.

pr95 skrev:
.......så kommer återbetalningen i form av mera fritid (som man slösar bort på att googla :surprised:)
+1
:D
 
pelpet skrev:
Med tanke på att trofast hade en verkninggrad på ca 45% med ved så borde en modern panna nästan kunna halvera vedförbrukningen, så det underlättar väl arbetet en hel del.

Sedan funderar jag på vilken effekt som värmekällan måste ha egentligen. DUT var 35kW men i den senaste eldningsrapporten då ett utkylt hus värmdes så skickade pannan stundtals ut 50 kW, och då fick du ändå äta frukost i ytterkläderna. Och sen ska det till en maskinhall också. Det låter som att man borde ha betydligt mer än 35kW tillgänglig effekt om man inte vill hålla hus och maskinhall på konstant värme. Och hur mycket effket går det att få ut från en värmepumpsanläggning som säkras på 35A? Thorens 34 ger 34 kW med 7 kW tillförd effekt. En huvudsäkring på 35A borde klara ca 24 kW. Då har du kanske 13 kW kvar till elpatronen då 4 kW hushållsström är borträknad. Kollar man på Thorens 42kW-pump kräver den 50A.

Ska man ha en vedeldande hyresgäst kan det kanske vara bra att ha någon form av backup när ingen hyresgäst finns eller då denne är bortrest så att huset kan varmhållas. Enklast och billigast borde vara en 20-30kW pelletsbrännare som man dockar till värmepannan då man åker.

Vill man göra det avancerat så hyr man ut med kallhyra, skaffar en kombinations- eller två separata pannor och mäter hyresgästens förbrukade energi, egen förbrukad energi, avgiven energi från pellets- resp. vedpanna och fakturerar hyresgästen för dennes andel av den totala ved plus pelletskostnaden. Då får denne ett incitament att vara nogrann med vedeldningen.
Tror realistiskt att Trofast ligger på 35% med ved. Med pelletsbrännare vet jag inte. Hon blir 50 år nästa år, börjar visa ålderstecken.

Vad gäller effekt på VP har jag gått efter Nibes installatörsmanual där max driftström (30kW) är 24.8A och rekommenderad avsäkring är 30A.

Med hyresgäster, om dom skall elda, så har dom därmed också till min verkstad:mad: Har dålig effarenhet av det.
 
Åskar skrev:
rca,

Hur resonerar du själv av alla tips som kommit fram? Än vad som tipsas om märker jag en viss instinktiv drift åt vedeldandet, är det drömmen om den perfekta blålågan.. ;) Eller vad känner du? Pellets/ved? Eller endast fjärrstyrd pellets? Något av tipsen du redan nu kan avfärda?
Är mycket tveksam till att använda direktexpansionsrören. Tror inte jag kan få sådan effekt att den blir användbar. Spets till detta känns som kaka på kaka investeringsmässigt. Vill slippa komma till kallt hus där dom strimmiga trädgnagarna trivs.

Värmepump är en mycket större investering än pellets eller ved/pellets. Dock låga driftkostnader.

Hjärtat brinner för vedeldning, kräver 50m[SUP]3[/SUP] acktank plus alternativ värmekälla.

Ved/pellets löser problemet. Vår del i 15[SUP]o[/SUP]C när vi kommer till huset. Rampningen sker med ved efter ankomst.

Vedpanna, automattänd, samt pelletspanna. Rampningen sker med ved efter och påbörjas innan ankomst, beroende på utetemp. Roligaste alternativet:D Dock dyrare investeringsmässigt. Utökar dock andelen av året som huset värms med ved.
 
Redigerat:
Respekterar mina påtänkta leverantörer (dom kanske läser det här:D), men tycker jag kan bjuda på en 5 år gammal VP offert:

OBS! Serviskabel är ny och klarar 35A samt idag har jag fiber till huset.

Offert 2007-03-28
Vi tackar för er förfrågan och offererar följande lösning för er Fastighet xxx till en kostnad av:
Tvåhundraåttiofemtusen kronor 285.000kr

Inkl. moms
· Montering av 1 styck Värmepump Nibe 1320 – 22 kw komplett installerad
· Montering av Rcu-enhet för fjärrstyrning av anläggning
· Montering 1 styck VPA 300/200
· Montering av växelventil för varmvattenproduktion
· Montering av kulventiler för parallellanvändning av befintlig vedanläggning
(obs används ej samtidigt)
· Inkoppling till befintligt värmesystem
· Isolering av rör till värmepumpsanläggning fram till kulventiler för indockning till
befintligt system
· 3 markslingor á 400 meter/slinga
· 1samlingsbrunn samt matarledningar från denna in i pannrum
· Expansionskärl till markslingor
· Injusteringsventiler/avstängningsventiler till markslingor
· Elinstallation från säkerhetsbrytare

Tillkommande kostnader
Kostnad för anslutning av rcu-enhet i form av fast Internetanslutning, nätverk,
gsmmodem eller motsvarande tillkommer.
Ev. Kostnad för isolering av rör i befintligt värmesystem.
Notera att befintlig matarkabel är ej tillräcklig idag. För att installationen skall bli
möjlig erfordras ny serviskabel in i hus.
Värmepump är dimensionerad för fullt uppvärmt hus med tillsats av någon form av
spets. I nuläget täcker värmepump ner till -6 grader, därefter krävs någon form av
tillsats, vilket i nuläget ej kommer att finnas för automatisk inkoppling. Det går i
framtiden att installera ex. elkassett som spets under förutsättning att erforderlig el
tillhandahålles från leverantör alternativt, oljekassett, pelletspanna eller vedpanna.
Vid spets med vedpanna finns fisk för att pumpen slås ut av för höga
returtemperaturer
, varför vi rekommenderar att eventuellt enbart köra med vedpanna
vid dessa tillfällen.
Med Rcu-enheten fås en möjlighet att erhålla larm för driftsstörningar, övervaka
anläggningen på distans via dator alternativt mobiltelefon, driftsloggar osv..
Besparingskalkylen är beräknad på max 55 grader i framledningstemperatur vid
(DUT) samt era uppgifter angående husets storlek och dess beräknade effektbehov.
Anläggningen körs enligt principen flytande kondensering och effekten stegas in i 2
steg efter effektbehov och utetemperatur. Den ena kompressorn prioriterar
varmvatten.
 
Redigerat:
Fantastiskt om du sätter in en tank på 50 ....
 
kulle
Uppvärmningstid på 50 m3 tank ??
 
Ett alternativ kan kanske vara att bygga en övertrycksfri ackumulatortank som placeras i något lämpligt utrymme eller nedsänkt i marken. Det finns en intressant tråd om det här.

För att höja temperaturen från 10 till 90 grader i 50 m3 vatten går det år 4640 kWh. Eldar man på hela helgen med en 100 kW panna så är det varmt och gött till måndagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.