ErikC304 skrev:
Kul läsning! Ger mig insikten att det blir JÄVLIGT mycket mer jobb att fixa min ovaltank än jag tänkt mig... Men har man inte undersökt vet man inte.
Nja.. Allt är alltid JÄVLIGT mycke mer jobb än man tänkt sig.

Det är nog en nödvändig säkerhetsinställning i hjärnan annars hade man ju aldrig tagit tag i nånting, om man haft full insikt om hur jobbigt o dyrt det skulle bli att genomföra!
 
Nu har jag eldat en del med nya versionen av anläggningen. Det fungerar mycket bra!
Det är bara att häva i hur mycke jag vill, ju mer jag häver i ju längre räcker värmen. laddnig till slaven funkar klanderfritt
Jag har ännu inte blivit klok på vilket som är mest ekonomiskt, att slänga i ett inlägg o värma nästan hela tekniktanken o elda oftare, eller slänga i flera ilägg o elda mer sällan.
Eldar jag oftare får jag inga kulvertförluster o inga värmeförluster i slavtanken.
Eldar jag mer sällan slipper jag värma 461kg kall panna +129liter pannvatten flera ggr.

Eftersom jag är pappaledig så kan jag ju elda 24-7 om jag vill.

Tyvärr så är veden den sämsta jag haft under mina 8år som vedeldare. Späntar jag tändved av lövträ så är barken helt färsk och även veden ett par cm in från änden.
Min biltempmätare fungerar inge vidare., Jag kan pumpa ner 90gradigt vatten i en timme utan att mätarna ger utslag. sen pumpas värme tillbaka som värmer huset i flera dagar så nån temphöjning borde det ju blivigt 10cm ner från toppen på slaven.
 
Redigerat:
Idag fick jag mina första bakpuffar!
Otäcka grejer det där. Det gurglade i pannan så jag trodde den var på g o koka men sen kom en puhff och ett stort rökmoln ut ur dragluckan.
Sen kom dom med 20sekunders intervaller.
 
Snålt med luft?
 
Vet inte. Har en teori om att det är precis tvärt om. Det var rejäl övertändning i ilägget och dragluckan stod på vidgavel.

Troligtvis så får jag då självantändning i vedgaserna som trycks ut genom primärluftsluckan och ut genom dragluckan vilket skapar ett undertryck som suger upp lågan från keramiken och sin med mer luft genom primären. Bang repeat osv
 
Elffors skrev:
Idag fick jag mina första bakpuffar!
Otäcka grejer det där. Det gurglade i pannan så jag trodde den var på g o koka men sen kom en puhff och ett stort rökmoln ut ur dragluckan.
Sen kom dom med 20sekunders intervaller.
Största felet är väl att primärluften går in för högt upp i vedmagsinet, med övertändning och gengassmällar som följd! Kan nämna att 1:a generationen Orlan-pannor var ohotad etta då det gäller den kategorin.. Min sköt smällar så frontkåpan lossnade och en gång lossnade dragbegränsaren av trycksmällen! Gick bra i början men sedan den eldat på ca 1 timme så började pannan typ flämta och harkla sig innan åskan bröt loss!

Sedan jag flyttade ner primärluftsutblåset närmare glödbädden har jag aldrig haft en endaste puff i pannan. Är ingen slump att de driftsäkraste och stabilaste pannorna fördelar primärluften via flera hål nära botten av vedmagasinet.
 
Jo visst är det så. Jag har iofs svetsat om mitt primärintag men det lämnar fortfarande en del att önska.
Inget stort problem eftersom det dök upp för första gången efter 1½ eldningsäsong.

Troligtvis löser det sig genom att inte ha dragluckan på vid gavel när panntempen är 100grader och har full övertändning. Annars får jag plocka fram svetsen igen..
 
Jaha, jag får väl läsa på mer..
Jag tänkte att man får gengas, kolmonoxit metan etc när man har snålt med luft....

Eller finns det en kort förklaring på det... Hur är det med förbränningen i en panna, gas bildas men bränns högre upp eller hur är det?
 
JOW skrev:
Jaha, jag får väl läsa på mer..
Jag tänkte att man får gengas, kolmonoxit metan etc när man har snålt med luft....

Eller finns det en kort förklaring på det... Hur är det med förbränningen i en panna, gas bildas men bränns högre upp eller hur är det?
Både rätt och fel.. All fastbränsleförbränning sker i flera steg oavsett utrustning. Först förgasas bränslet och sedan antänds gasen och slutförbränns. Kan man tekniskt skilja dessa åt för att kontrollera de två processerna var för sig har man bättre förutsättningar att få en bra, ren och effektiv förbränning.

I en vanlig kamin med gemensamma spjäll för primär luft (förgasning) och sekundär luft (förbränning) så riskerar för snålt ställda spjäll att luften bara räcker till förgasningen och inte till förbränningen och då blir det skitigt och sur rök. Men på en underförbränningspanna så kan för mycket primärluft innebära att den luft som enbart är tänkt att förgasa bränslet även (om temperturen är tillräcklig) lyckas antända gaserna med gengassmällar som följd.

Hoppas det klarnade lite.
 
Japp, tack!
Nu är jag tillbaka på banan igen...
 
Min skitved brinner upp utan att avge nån större värme.
Så då får jag kasta in mer, så då går det åt mer, så nu tar den slut i början på mars om det blir en mild vinter!!
Gnissla gnissla....
Ja ja. kunde hämta mer om det behövdes hos svärfar, men lite pinsamt tycker jag att det är

Dessutom märks det att huset lämnar en del att önska när det blir -10g eller mer. Det drar kallt om fönster o golv lite överallt. Delta 40-50g ur ca 3m3 drar det på ett dygn med. på 130kvm från 1909.
 
Testing testing, Hur länge håller 5m3 värmen när det är -10grader kallt?
Testet havererade pga att efter 24timmar är det -18grader, men värmen är inte slut iaf!

Nu kan jag helt avfärda mina biltempmätare och koncentrera mig på 1-wire som jag blev rådd till från början. När returen från slaven är 85grader in i laddomaten och slavtempmätarna inte gett utslag än är det nåt som är fel.

Tyvärr har jag ingen aning när värmen tar slut förrens 5030 laddomatens diod för värme slut tänds. Då är det i regel delta 20grader kvar i halva 2m3 acken vilket räcker i ett några timmar vid -10grader
 
Elffors skrev:
Nu kan jag helt avfärda mina biltempmätare och koncentrera mig på 1-wire som jag blev rådd till från början.
Logger 2020 kanske? Ganska enkelt att installera och med en webbsida där man kan se en översikt av systemet
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1 Här är min sida
 
Redigerat:
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Logger verkar farligt. Mitt vedpanne nördande och temperaturnarcisism skulle tas till långärmade nivåer. :dåre

>Tog ett kämpa tag med biltemaskiten och nu funkar slavtanksmätarna! tjihoo.

Jordkabeln hade tappat en kabelsko och mitt tanksgivarn hade kortis i sin sladd, samt en glappis vid jordsplittern. om jag drar i och ur kontakten ett par ggr så hoppar tempen upp 25grader till.
Tyckte det var märkligt att pumpa ner 90gradigt vatten i en halvtimme och mätarn som sitter 10cm från inloppet visar ca 60grader. Men nu visar mätarn 85-90 istället
 
  • Gilla
obba
  • Laddar…
Elffors skrev:
Min skitved brinner upp utan att avge nån större värme.
Så då får jag kasta in mer, så då går det åt mer, så nu tar den slut i början på mars om det blir en mild vinter!!


.
Fel,fel,fel!
Den tog slut i januari...............

Hämtade 2 släpkärror sur rötgran av svärfar. Den är kapad på höft till en panna som är 4cm djupare än min.
Den hänger sig pga detta o övertänder.

Ja ja, gratis är gott, och vi slipper frysa.
Är inte i position att vara kräsen, men så fort snön försvinner bygger jag ut vedboden med 6m2 vilket ger 12m3 till.
Sen ska veden in, innan maj. Så borde nästa vinter vara säkrad med tillräckligt mycke TORR! ved.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.