Vi kommer att fördra en del rör innan vi kallar in en elektriker för att knyta ihop tåtarna så att säga...

Då uppkommer genast frågan: VP-rör, tom Flexslang, eller Flexslang med fördragen kabel innuti......? ???

Vad har ni använt och varför?
Vad använder proffsen och varför?
Vad blir billigast? (materialkostnad)
Vad blir billigast om elektrikern gör allt, även dragningen av rören?

Jag förstår att flexrör med kabel innuti går fortast för elektrikern att dra, men är den så pass mycket dyrare att det ändå blir billigare att köra med VP eller tomma flexrör?

Många frågor blir det! :p
 
De elektriker jag pratat med kör med färdigdragen flex överallt. Har inte kollat priser men de värdesätter nog att slippa det eländiga tråddragandet. När de gör mitt hus kommer det att vara färdigdragen flexslang överallt.
 
Så länge det inte blir omdragningar eller kompleteringar när man använder flexslang med fördragen kabel så är det nog billigast.
Men det ska vara ett rent helvete att dra kabel i flex efteråt.
Detta är hörsägen från en elektriker.
Om inte prisskillnaden är allt för stor skulle jag personligen valt att dra i VP-rör.
 
Pocke skrev:
Så länge det inte blir omdragningar eller kompleteringar när man använder flexslang med fördragen kabel så är det nog billigast.
Men det ska vara ett rent helvete att dra kabel i flex efteråt.
Detta är hörsägen från en elektriker.
Om inte prisskillnaden är allt för stor skulle jag personligen valt att dra i VP-rör.
Helt rätt ..VP rör är att föredra, ska du dra i mer fk vid ett senare tillfälle i ett befintligt flex rör kan det bli struligt..
 
Hoppsan det var många ledare i ett rör.
Vet inte om jag har fel men har för mig att max antal ledare i ett 16 mm rör är 5 st 1,5 eller 3 st 2,5.
 
Kolla upp om det är okej med elektrikern att ni drar in FK'n själva i rör också, då sparar ni mycket arbettid för elektrikern, och han får "godbitarna" kvar eller vad man ska säga ?
 
Alla gånger ska ni kolla med elektrikern om ni kan dra in kabeln oxå. "Min" elektriker är hur bra som helst och det har aldrig varit några problem. MEN gör upp det innan man börjar med något OCH ta dit honom ås han kollar runt och tipsar lite.
 
Att tänka på när man drar flexslang är att man fäster den ordentligt i väggen, särskilt i böjar!
Det märkte jag när jag i efterhand skulle dra tråd genom slangen, där den inte sitter fast i en böj fjädrar den ordentligt och tar upp all den kraft du drar i dragtråden... väldigt jobbigt!

Fördelen med VP-rör är att man lättare kan dra den i befintlig vägg. Jag skulle dra elen i nya köket, bakom gipsvägg med 60-reglar i trä. "Bara" att göra hål i gipset precis över regeln, sen skära ut tillräckligt i träregeln (20mm), sen bara trä röret bakom gipsväggen så man prickar hålet i reglarna. Skulle aldrig gått med flexslang. Blir ju lätt instabila gipsväggar om man skär upp horisontellt för att kunna dra slang.

Annars är fördragen flex att föredra, särskilt eftersom man alltid har 5-tråd överallt. Man vet aldrig när det kommer behövas!

Lycka till!
-Tomas
 
Var hittar man fördragen 5-tråd till ett vettigt pris?
 
9 st 1,5 i en vp 16 slang måste vara världsrekord!

Max tillåtet är 6 1,5 i 16 rör.


Edit: Max 5 1,5 i 16 skulle det vara

 
E
se till att den fördragna flexslangen har FK och inte EK (vilket de billigaste har) så blir det ganska lätt att dra om eller dra i fler kablar.
Förutsatt att den är klamrad rätt och inte böjarna är för kraftiga. Ett vp rör med kraftiga böjar är inte så lätt att dra i kablar heller. Jag arbetar uteslutande med teccons slang och den funkar bra har dock inget pris på den. http://www.teccon.se
 
kört vp på hela övervåningen, nu skulle jag vara "smidig" i biorummet i källaren och har dragit flex...

drog nätverk idag... är FÖR___NAT tacksamt att jag inte hunnit sätta tak än då jag var tvungen att kapa och mellandra mitt i taket

flex är sött å så, men inte praktiskt att dra i direkt... speciellt nätverk och fk2,5...

(edit) drog 6st nätverk i ett 20mm flex i helgen också åt en polare, gick åt en heeel del glidmojs...

slutsats, kör flex om du MÅSTE, och fördraget är nog att föredra
 
r.borgmaster skrev:
Man ska tänka till ordentligt. Ibland duger inte ens 16mm VP-rör. På ett ställe fick jag så mycket som 9st FK 1,5mm² i ett och samma rör (dubbeltrapp+uttag under). Det var nätt och jämnt att det gick, tack och lov bara en kraftig böj på vägen. En 20mm eller dubbla 16 hade helt klart vart att föredra. Dra om kabeln? Glöm det, den sitter där den sitter nu. Börjar man dra skulle nog ledaren gå av före kabeln kommer ut ut röret.
det var nog förmånga det .......d-trapp me vk under kräver inte mer än 7st.........
 
Fas, Nolla, Jord, 4 "Tändtrådar" mellan brytarna = 7 trådar
 
Det finns lite olika varianter av trappkoppling. En variant är den du tar upp, en annan använder en av växeltrådarna som tändtråd då räcker det med 7 ledare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.