bra-byggare skrev:
Egentligen spelar det väl ingen roll om kunderna står med stoppur, en timme är väl en timme i alla fall får man hoppas?
Givetvis, men 45 min i denna världen är också en timme på fakturan ;)

Likväl som 1h 10min kan vara en timme på fakturan beroende på kunds bemötande ;)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Mikael_L
Paul-Staffanstorp skrev:
Givetvis, men 45 min i denna världen är också en timme på fakturan ;)

Likväl som 1h 10min kan vara en timme på fakturan beroende på kunds bemötande ;)
Det där var väl inte så smart skrivet/uttryckt?
 
Mikael_L skrev:
Det där var väl inte så smart skrivet/uttryckt?
På vilket sätt då menar du... :rolleyes:


Jag lever efter devisen... Som jag blir bemött bemöter jag andra. ;)

Har jag en kund som t.ex bjuder på kaffe eller liknande och är allmänt trevlig så brukar man bjuda igen på nåt sätt.
Men har jag en kund som bara "ska ha" så finner inte jag någon anledning att vara generös heller...

Ser absolut inget konstigt i detta. :)
 
  • Gilla
vojma och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Det där var väl inte så smart skrivet/uttryckt?
Ärligt i alla fall och jag förstår resonemanget. Om jag jobbat 1h 10 min mot en sur och "trist" kund som gnäller på allt skulle det utan vidare bli minst 1.5 h på fakturan. Om jag trivdes med kunden skulle det bli 1h. Smart låter jag vara osagt men så funkar jag och nog många med mig. Timdebitering är ingen exakt vetenskap utan det är hela tiden bedömningar och överväganden.
 
  • Gilla
Briljanten och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Den första meningen gäller en sak som du inte bestämmer ensidigt.
Hittar du ingen kund som accepterar din debiteringsmodell så blir du utan jobb.

Den andra meningen andas oprofessionellt godtycke över debiteringen.
Om jag inte är glad och lättpratad, inte bjuder på fika eller håller med hantverkaren om att SAAB var den bästa bilen och fabriken borde aldrig ha fått läggas ner så straffas jag med att få betala mer pengar för samma jobb som om jag också hade tyckt att SAAB är världens bästa bil.

(I den senare meningen tror jag att jag tolkar in annat/mer än vad du, Paul, tycker. Men jag tycker inte att jag övertolkade själva inlägget, för det är ju ungefär vad det betyder, det du skrev.)
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo skrev:
Ärligt i alla fall och jag förstår resonemanget. Om jag jobbat 1h 10 min mot en sur och "trist" kund som gnäller på allt skulle det utan vidare bli minst 1.5 h på fakturan. Om jag trivdes med kunden skulle det bli 1h. Smart låter jag vara osagt men så funkar jag och nog många med mig. Timdebitering är ingen exakt vetenskap utan det är hela tiden bedömningar och överväganden.
Och jag som hela tiden undrat över varför jag fick betala för 15 minuter mindre än vad grävmaskinen var igång när jag hade grävaren här för grävningen av garagegrunden. :)
 
Mikael_L skrev:
Om jag inte är glad och lättpratad, inte bjuder på fika eller håller med hantverkaren om att SAAB var den bästa bilen och fabriken borde aldrig ha fått läggas ner så straffas jag med att få betala mer pengar för samma jobb som om jag också hade tyckt att SAAB är världens bästa bil.
Självklart! ;):p
 
Mikael_L
Jaja, jag ska nog backa lite på vad jag skrev om det här:
Paul-Staffanstorp skrev:
Likväl som 1h 10min kan vara en timme på fakturan beroende på kunds bemötande ;)
Mikael_L skrev:
... meningen andas oprofessionellt godtycke över debiteringen.
Om jag inte är glad och lättpratad, inte bjuder på fika eller håller med hantverkaren om att SAAB var den bästa bilen och fabriken borde aldrig ha fått läggas ner så straffas jag med att få betala mer pengar för samma jobb som om jag också hade tyckt att SAAB är världens bästa bil.

(I den senare meningen tror jag att jag tolkar in annat/mer än vad du, Paul, tycker. Men jag tycker inte att jag övertolkade själva inlägget, för det är ju ungefär vad det betyder, det du skrev.)
Jag inser att jag framstår som lätt löjlig.
Ja det är människa/människa-relationer vi pratar om. Inga robotar.
Jag håller med om att sätta tiderna vid faktureringen inte är någon sekundexakt vetenskap.
Och vore jag själv i en hantverkares kläder skulle jag givetvis själv hemfalla i någon grad till det slags godtycke jag nyss kritiserade. Särskilt om det gäller att kapa bort några minuter som annars känns småaktigt att debitera.

Dock tror jag att den bästa ledstjärnan är att försöka behandla alla kunder så lika som möjligt, och framförallt att uttrycka sig som att det är så man jobbar.
(Och att bjuda på några minuter arbetstid har kanske inte riktigt med detta att göra, egentligen.)

Det finns också en hel del branscher där allt sådant här "godtycke" är i princip helt utsuddat. Men ofta har dom någon slags fastprislista som ser till att det blir så. Jag tänker t.ex. på tandläkare.


Hehe, ja det var en riktig pudel det här ... ;)
Som det lätt blir när hjärnan väl kommit ifatt vad fingrarna nyss skrev ... :surprised:
 
Redigerat:
  • Gilla
gockemannen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Hur många sådana händelser måste du råka ut för då, innan du har lärt dig att alltid förmedla alla dina villkor för din tjänst?
Jag är från den tiden då man kunde lita på det talade ordet och ett handslag räckte.

Så svaret på din fråga: Aldrig
Jag misslyckades totalt med att få in det i mitt huvud, har funderat många gånger att jag valde (säg pappa) nog fel yrke.

Som ex exempel delat förtroende: På Silja Line 70-talet så ställdes tax-fri påsarna ut från förvaringen strax innan hemkomst med endast hyttnr påskrivet på påsen, sen fick man leta reda på SIN påse själv utan att NÅGON kollade, tänk den tanken i dag.tanken.
 
Mikael_L
Jag håller med dig.
Jag tycker också att det är tråkigt att heder och ett handslag samt allmän tillit blir alltmer bristvara i samhället.

Det leder ju till att allt måste bli så j* tillkrånglat ... :(
 
ToRy skrev:
Hade du någon form av serviceavtal med den kunden? Annars kan jag tycka att när kunden ringer och behöver ha ett panikjobb utfört - speciellt när man redan är ute på ett annat jobb som man planerat för och nu är tvungen att avbryta - så borde den kunden räkna med att man vill ha ersättning för sina ökade kostnader för den dagen (inkomstbortfall pga kortare arbetstid hos första kunden) genom att debitera restid och egentligen också milersättning. Hade du kunnat planera in det jobbet dagen efter istället så hade du förmodligen inte behövt lägga lika mycket tid i bilen totalt sett....? Man kan ju fråga sig hur mycket den firman hade förlorat om du inte kunnat komma förrän dagen efter....?

Där slog du huvudet på spiken.

Just detta tänkte jag också, hos en del kunder fans det ett före och ett efter. Uppenbarligen så var min utryckning mindre värd efter, för då var ju allt klart.
Nej inget service avtal dock hade jag gjort el-installationerna i deras lokal inkl. kompressorn (vars motorskydd nu låg på GOLVET) samt att jag utförde service på deras maskiner så lite snäll tyckte jag nog jag kunde kosta på mig att vara.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Det finns också en hel del branscher där allt sådant här "godtycke" är i princip helt utsuddat. Men ofta har dom någon slags fastprislista som ser till att det blir så. Jag tänker t.ex. på tandläkare.
Fast jag tror det finns liknade godtycke även här. Är det en trevlig stamkund som tandläkaren gillar kan jag nog tänka mig att det poleras lite extra eller att bedövningen läggs med extra omsorg. Om det istället är den där gnälliga satmaran som aldrig blir nöjd och alltid klagar över priset, kan jag tänka mig att jobbet inte görs med samma omsorg. Helt rätt är det kanske inte men synnerligen mänskligt...
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Den folktandvård jag går på följer i alla fall den statliga referenslistan slaviskt.
Fast jag menade att även om en prislista följs slaviskt, så kan kvaliteten på och nyttan av den tjänst som levereras variera. Men nu släpper jag det här, börjar bli väl OT...
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Mikael_L

T.ex hade jag de senaste två veckorna ett ganska stort köksprojekt där jag rev ut ett gammalt kök samt golv i kök och hall.
Fräste betongplattan och la 28kvm klinker innan jag monterade upp köket igen.
Däremellan synade jag in VVS och EL samt målaren i rätta lägena för att allt skulle klaffa och bli klart på 2v.

Jag körde detta på ett överenskommet fastpris, men på slutet visade det sig att det behövde ett par lister för totalt ett par hundringar...

Men inte fan skrev jag upp dem då kunden var väldigt trevlig och tillmötesgående hela tiden.

Hade han varit tråkig och dryg så hade de självfallet hamnat som tillägg på fakturan.

Ser detta som fullständigt normalt att bemöta folk som de bemöter mig. :) :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.