41 299 läst · 189 svar
41k läst
189 svar
Hur många österrikiska vedpannor finns det egentligen?
That make sense...Åskar skrev:Samma kopplingsprincip finns till din Fröling. Men då måste du ha det andra laddkopplet med shunt, inte termostatvarianten. Man sätter ett T där laddledningen går in i acktoppen (inte som principskissen), drar ett separat rör ner till ytterligare en shunt som väljer om laddkopplet skall matas med varmt toppvatten eller svalt bottenvatten från acktanken vid uppstart. Kräver som analog säger att man startar pannan innan acktanken är helt tom.
Likaså tar shunten i laddkopplet det svala returvattnet från radiatorerna genom pannan om det finns restvärme från eldningen kvar. Bäst resultat om man dragit radiatorreturen direkt in på returledningen in till pannan.
Kommer nog köra med laddkopplet jag har denna vinter.
Sen när de tre 1400 tankarna ska in så kanske man ska satsa på ett motorstyrt koppel.
Då tar man alltså värmen till radiatorerna från pannan ända tills den är kall, sedan ändrar shunten sig och tar från tankarna.
Måste ju vara optimalt...
Jepp.. Men med en väl utförd rördragning så kan man uppnå detta "återvinningskoppel" ändå. Lättast om pannan står relativt nära acktanken samt att returen in till pannan är lägsta punkten. Då kommer naturlagarna själv fixa biffen...A.Holm skrev:That make sense...
Kommer nog köra med laddkopplet jag har denna vinter.
Sen när de tre 1400 tankarna ska in så kanske man ska satsa på ett motorstyrt koppel.
Då tar man alltså värmen till radiatorerna från pannan ända tills den är kall, sedan ändrar shunten sig och tar från tankarna.
Måste ju vara optimalt...
Här finns det några testrapporter på bland annat österrikiska vedpannor för den siffertörstande: http://www.josephinum.at/blt/pruefung/feuerungen/pruefberichte/stueckholzkessel.html
Haha, ja så är det nog för de flesta! När "kärringen" kommer in som ett blixtrande åskmoln från pannrummet, sotig i ansiktet, ögonbrynen svedda, tjära på nya vitbyxorna.. Då får man i fortsättningen elda själv i sin gamla drake!rca1959 skrev:
Livet är för kort för sura sotiga kärringar, eldningsvägrande ungar och dåliga felkonstruerade vedpannor.. Så i priset för en österrikare får man förhoppningsvis även husfrid med på köpet.
Dessa tillverkare har ju oftas en egen teknik-/utvecklingsavdelning som i allra högsta grad är med i tillverkningen. Det finns kompetens och fakta bakom konstruktionen. Tror många tillverkare av enklare och billigare pannor mest försöker tjäna pengar på billig arbetskraft, utan en tanke på förbränningsteknik eller handhavande för konsumenten.
Spaksotning, lamdareglering av luften, tändlucka och hög tillgänglighet för det dagliga användandet. Dessa pannor gör vedeldandet till en fröjd, inte ett evigt ångestbetyngande slit.
Spaksotning, lamdareglering av luften, tändlucka och hög tillgänglighet för det dagliga användandet. Dessa pannor gör vedeldandet till en fröjd, inte ett evigt ångestbetyngande slit.
Håller helt och hållet med dig.Jannez69 skrev:Dessa tillverkare har ju oftas en egen teknik-/utvecklingsavdelning som i allra högsta grad är med i tillverkningen. Det finns kompetens och fakta bakom konstruktionen. Tror många tillverkare av enklare och billigare pannor mest försöker tjäna pengar på billig arbetskraft, utan en tanke på förbränningsteknik eller handhavande för konsumenten.
Spaksotning, lamdareglering av luften, tändlucka och hög tillgänglighet för det dagliga användandet. Dessa pannor gör vedeldandet till en fröjd, inte ett evigt ångestbetyngande slit.
Men sen är det ju det här med pengar........
15-20 tusen mer för att få en riktig panna är lite pengar i långa loppet. Ska man elda med ved idag måste det fungera på alla plan och för alla i hushållet, annars väljer man andra uppvärmningsalternativ.kulle skrev:
En ETA 40kW för 75 000:- blir ju inte bara en julklapp för gubben, utan för hela familjen. Redan där har man sparat in en slant..
Visa denna actionmovie för henneÅskar skrev:Haha, ja så är det nog för de flesta! När "kärringen" kommer in som ett blixtrande åskmoln från pannrummet, sotig i ansiktet, ögonbrynen svedda, tjära på nya vitbyxorna.. Då får man i fortsättningen elda själv i sin gamla drake!
Livet är för kort för sura sotiga kärringar, eldningsvägrande ungar och dåliga felkonstruerade vedpannor.. Så i priset för en österrikare får man förhoppningsvis även husfrid med på köpet.
http://www.youtube.com/watch?v=eA19dV5G_FI
Lägg märke till lucköppningen ca 4:50 in i filmen
Redigerat:
Någon gång efter årsskiftet kan jag lägga upp lite bilder på min ny beställda ETA 40. Har man sett en österrikisk vedpanna i drift så vill man inte ha annat i pannrummet. Alternativet var att sluta helt med vedeldandet, så tänkte då familjen och jag.
Annars tror jag nya Hargassnerpannan som det pratats om i tråden också är en fin skapelse. Verkar likna ETA i mycket, dock inte hittat tydliga bilder på hur pannan ser ut invändigt.
Hälsningar Janne
Annars tror jag nya Hargassnerpannan som det pratats om i tråden också är en fin skapelse. Verkar likna ETA i mycket, dock inte hittat tydliga bilder på hur pannan ser ut invändigt.
Hälsningar Janne
Rätt tänkt! Hur mycket fick du ge?Jannez69 skrev:Någon gång efter årsskiftet kan jag lägga upp lite bilder på min ny beställda ETA 40. Har man sett en österrikisk vedpanna i drift så vill man inte ha annat i pannrummet. Alternativet var att sluta helt med vedeldandet, så tänkte då familjen och jag.
Annars tror jag nya Hargassnerpannan som det pratats om i tråden också är en fin skapelse. Verkar likna ETA i mycket, dock inte hittat tydliga bilder på hur pannan ser ut invändigt.
Hälsningar Janne
Jag fick ge priset som uppgavs i annonsen på blocket. Köpte ETAs egna laddomat md shunt och motorstyrning också. Jag tycker det var ett hyffsat pris ändå med tanke på vad jag får. Mycket pengar för en vedpanna men samtidigt mycket vedpanna för pengarna.analog skrev: