Åskar skrev:
Samma kopplingsprincip finns till din Fröling. Men då måste du ha det andra laddkopplet med shunt, inte termostatvarianten. Man sätter ett T där laddledningen går in i acktoppen (inte som principskissen), drar ett separat rör ner till ytterligare en shunt som väljer om laddkopplet skall matas med varmt toppvatten eller svalt bottenvatten från acktanken vid uppstart. Kräver som analog säger att man startar pannan innan acktanken är helt tom.

Likaså tar shunten i laddkopplet det svala returvattnet från radiatorerna genom pannan om det finns restvärme från eldningen kvar. Bäst resultat om man dragit radiatorreturen direkt in på returledningen in till pannan.
That make sense...

Kommer nog köra med laddkopplet jag har denna vinter.
Sen när de tre 1400 tankarna ska in så kanske man ska satsa på ett motorstyrt koppel.
Då tar man alltså värmen till radiatorerna från pannan ända tills den är kall, sedan ändrar shunten sig och tar från tankarna.
Måste ju vara optimalt...
 
A.Holm skrev:
That make sense...

Kommer nog köra med laddkopplet jag har denna vinter.
Sen när de tre 1400 tankarna ska in så kanske man ska satsa på ett motorstyrt koppel.
Då tar man alltså värmen till radiatorerna från pannan ända tills den är kall, sedan ändrar shunten sig och tar från tankarna.
Måste ju vara optimalt...
Jepp.. Men med en väl utförd rördragning så kan man uppnå detta "återvinningskoppel" ändå. Lättast om pannan står relativt nära acktanken samt att returen in till pannan är lägsta punkten. Då kommer naturlagarna själv fixa biffen...
 
En ny Eta sh 40 på blocket idag, 75k inklusive moms
 
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
Elffors skrev:
En ny Eta sh 40 på blocket idag, 75k inklusive moms
Den perfekta julklappen? Listpriset är väl en bit över 100 000:-
 
analog skrev:
Den perfekta julklappen? Listpriset är väl en bit över 100 000:-
Önskar mig vedpanna, pelletspanna, maskinhall, skogsvagn, flishugg (liten), nytt tak och inte minst en Lamborghini Miura (helst en SV).

Sorry för OT:surprised:
 
  • Gilla
analog
  • Laddar…
rca1959 skrev:
Önskar mig vedpanna, pelletspanna, maskinhall, skogsvagn, flishugg (liten), nytt tak och inte minst en Lamborghini Miura (helst en SV).

Sorry för OT:surprised:
Haha, ja så är det nog för de flesta! :D När "kärringen" kommer in som ett blixtrande åskmoln från pannrummet, sotig i ansiktet, ögonbrynen svedda, tjära på nya vitbyxorna.. Då får man i fortsättningen elda själv i sin gamla drake!

Livet är för kort för sura sotiga kärringar, eldningsvägrande ungar och dåliga felkonstruerade vedpannor.. Så i priset för en österrikare får man förhoppningsvis även husfrid med på köpet. ;)
 
  • Gilla
analog
  • Laddar…
Dessa tillverkare har ju oftas en egen teknik-/utvecklingsavdelning som i allra högsta grad är med i tillverkningen. Det finns kompetens och fakta bakom konstruktionen. Tror många tillverkare av enklare och billigare pannor mest försöker tjäna pengar på billig arbetskraft, utan en tanke på förbränningsteknik eller handhavande för konsumenten.

Spaksotning, lamdareglering av luften, tändlucka och hög tillgänglighet för det dagliga användandet. Dessa pannor gör vedeldandet till en fröjd, inte ett evigt ångestbetyngande slit.
 
kulle
Jannez69 skrev:
Dessa tillverkare har ju oftas en egen teknik-/utvecklingsavdelning som i allra högsta grad är med i tillverkningen. Det finns kompetens och fakta bakom konstruktionen. Tror många tillverkare av enklare och billigare pannor mest försöker tjäna pengar på billig arbetskraft, utan en tanke på förbränningsteknik eller handhavande för konsumenten.

Spaksotning, lamdareglering av luften, tändlucka och hög tillgänglighet för det dagliga användandet. Dessa pannor gör vedeldandet till en fröjd, inte ett evigt ångestbetyngande slit.
Håller helt och hållet med dig.
Men sen är det ju det här med pengar........
 
kulle skrev:
Håller helt och hållet med dig.
Men sen är det ju det här med pengar........
15-20 tusen mer för att få en riktig panna är lite pengar i långa loppet. Ska man elda med ved idag måste det fungera på alla plan och för alla i hushållet, annars väljer man andra uppvärmningsalternativ.

En ETA 40kW för 75 000:- blir ju inte bara en julklapp för gubben, utan för hela familjen. Redan där har man sparat in en slant..
 
Åskar skrev:
Haha, ja så är det nog för de flesta! :D När "kärringen" kommer in som ett blixtrande åskmoln från pannrummet, sotig i ansiktet, ögonbrynen svedda, tjära på nya vitbyxorna.. Då får man i fortsättningen elda själv i sin gamla drake!

Livet är för kort för sura sotiga kärringar, eldningsvägrande ungar och dåliga felkonstruerade vedpannor.. Så i priset för en österrikare får man förhoppningsvis även husfrid med på köpet. ;)
Visa denna actionmovie för henne:D

http://www.youtube.com/watch?v=eA19dV5G_FI

Lägg märke till lucköppningen ca 4:50 in i filmen:cool:
 
Redigerat:
Någon gång efter årsskiftet kan jag lägga upp lite bilder på min ny beställda ETA 40. Har man sett en österrikisk vedpanna i drift så vill man inte ha annat i pannrummet. Alternativet var att sluta helt med vedeldandet, så tänkte då familjen och jag.

Annars tror jag nya Hargassnerpannan som det pratats om i tråden också är en fin skapelse. Verkar likna ETA i mycket, dock inte hittat tydliga bilder på hur pannan ser ut invändigt.

Hälsningar Janne
 
Jannez69 skrev:
Någon gång efter årsskiftet kan jag lägga upp lite bilder på min ny beställda ETA 40. Har man sett en österrikisk vedpanna i drift så vill man inte ha annat i pannrummet. Alternativet var att sluta helt med vedeldandet, så tänkte då familjen och jag.

Annars tror jag nya Hargassnerpannan som det pratats om i tråden också är en fin skapelse. Verkar likna ETA i mycket, dock inte hittat tydliga bilder på hur pannan ser ut invändigt.

Hälsningar Janne
Rätt tänkt! Hur mycket fick du ge?
 
analog skrev:
Rätt tänkt! Hur mycket fick du ge?
Jag fick ge priset som uppgavs i annonsen på blocket. Köpte ETAs egna laddomat md shunt och motorstyrning också. Jag tycker det var ett hyffsat pris ändå med tanke på vad jag får. Mycket pengar för en vedpanna men samtidigt mycket vedpanna för pengarna.
 
Jannez69 skrev:
Köpte ETAs egna laddomat md shunt och motorstyrning också

Mycket klokt val!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.