Ett fastpris ovan mark får överskridas med 15 % , under mark får det diffa 25 %
 
Jugend skrev:
Fast det är väl inte någon som har någon större synpunkt på det? Nu snackar väl TS om tre timmar som är lite oklara? Varför skall han bjuda på det - handlar om en prishöjning på över 15 %. Varför dricksa det. :x Är ju inte någon guide michelin krog ...
Om han lagt på 3 timmar är det fel. Men TS sa " Eller att våra anteckningar ligger någon kvart fel." så vill göra klart att man inte håller på med kvartar har han räknat med det kan det kanske var av förklaring till tids skillnaden.
 
Larsson: i det här fallet var det inte fastpris utan löpande på hantverkarens rekommendation (annars blir han tvungen att uppskatta en tid och sätta en säkerhetsmarginal).

nino har en poäng. det är också en anledning till att jag kollar upp materialpriset, fast det skrev jag kanske innan. Sen kan jag tycka att programmen för att skriva fakturorna är lite dåligt uttänkta om det är så lätt att göra fel :)
 
larsson r skrev:
Ett fastpris ovan mark får överskridas med 15 % , under mark får det diffa 25 %
Nej faktiskt inte en ungefärlig prisuppskattning kan överskridas med 15 % respektive 25 % men inte ett fastpris.

Ska man ange ett ungefärligt pris så ska det dokumenteras under övrigt i abs09 tex. Att missa det innebär att konsumenten enkelt kan hävda att det gavs ett fastpris.

Inte ovanligt att tom stora byggbolag får backa pga missen att inte dokumentera under övrigtrutan
 
kinglolle skrev:
Nej faktiskt inte en ungefärlig prisuppskattning kan överskridas med 15 % respektive 25 % men inte ett fastpris.

Ska man ange ett ungefärligt pris så ska det dokumenteras under övrigt i abs09 tex. Att missa det innebär att konsumenten enkelt kan hävda att det gavs ett fastpris.

Inte ovanligt att tom stora byggbolag får backa pga missen att inte dokumentera under övrigtrutan
Haha, tänk vilket kaos det skulle vara om en sådan regel fans för fastpris:wow:
Varenda räkning man fick på ett fastprisjobb skulle ju vara saltat med 15%:x
 
tror inte att jag fått svar ang hur man hanterar lunchresor. Jag vet ju vad jag anser, men hur brukar det se ut?
 
Lunchresor ska inte vara ditt problem men jag själv har blivit utsatt för att stå för hantverkarnas lunchutflykter. (Förvisso vägrade jag betala detta äventyr)
 
Självklart ska Fan inte kunderna stå för luncherna...
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Självklart ska Fan inte kunderna stå för luncherna...
Utfördes arbetet med ett sk. "ett besök" eller var det i ettaper d.v.s. avbrott i entreprenad-arb.

Ang. "stoppur" i handen så verkar det ibland som om kunden gör detta Ja!!!! och har väldigt svårt att förstå att jag kommer till hen´s arbetsplats och inte tvärt om.
 
A
LGG-01 skrev:
Utfördes arbetet med ett sk. "ett besök" eller var det i ettaper d.v.s. avbrott i entreprenad-arb.

Ang. "stoppur" i handen så verkar det ibland som om kunden gör detta Ja!!!! och har väldigt svårt att förstå att jag kommer till hen´s arbetsplats och inte tvärt om.
Egentligen spelar det väl ingen roll om kunderna står med stoppur, en timme är väl en timme i alla fall får man hoppas?

Jag hade en fönsterputsare från en större städfirma hemma för några år sedan. Jag hade fått en tidsuppskattning av säljaren på företaget att det skulle ta 4-6 timmar att putsa mina fönster. Jag var hemma när fönsterputsaren kom och putsade och han blev klar på 3 timmar. Fakturan var dock på 6 timmar och när jag ringde städfirman så vidhöll de att de skulle ha betalt för den tiden. När jag till slut berättade att jag hade varit hemma hela tiden fönsterputsaren var här blev det först tyst i telefonen och sen fick jag svaret, - jaha, ja då får vi väl kreditera 2 timmar då... Så visst kan stoppur behövas ibland.
 
bra-byggare skrev:
Egentligen spelar det väl ingen roll om kunderna står med stoppur, en timme är väl en timme i alla fall får man hoppas?

Jag hade en fönsterputsare från en större städfirma hemma för några år sedan. Jag hade fått en tidsuppskattning av säljaren på företaget att det skulle ta 4-6 timmar att putsa mina fönster. Jag var hemma när fönsterputsaren kom och putsade och han blev klar på 3 timmar. Fakturan var dock på 6 timmar och när jag ringde städfirman så vidhöll de att de skulle ha betalt för den tiden. När jag till slut berättade att jag hade varit hemma hela tiden fönsterputsaren var här blev det först tyst i telefonen och sen fick jag svaret, - jaha, ja då får vi väl kreditera 2 timmar då... Så visst kan stoppur behövas ibland.
För jämnvikten bara.
Blev uppringd av en kund med (6 st anställda) kompressorn hade stannat = alla 6st kunde inte arbeta utan tryckluft. OK jag avbryter mitt jobb för att fixa detta (C:a 2 mil till kund) från där jag var (kund inform. om detta) Byta säkring och kolla att kompressorn (3-fas) ej var trasig (saknade motorskydd) Hepp så var detta klar, lovade att återkomma för att laga en Lysrörs armatur som också fixades (då med 2Km resväg) Fakturan blev på 1.5 timmar. utan några extra kostnader. Utan just 1.5 timme, där hade stoppuret kommit fram till att min närvaro i lokalen var 50Minuter tot. Vad säger man om det. 6 st kunde jobba vidare och jag prutade till 1 tim.
 
Mikael_L
LGG-01 skrev:
...Fakturan blev på 1.5 timmar. utan några extra kostnader. Utan just 1.5 timme, där hade stoppuret kommit fram till att min närvaro i lokalen var 50Minuter tot. Vad säger man om det. 6 st kunde jobba vidare och jag prutade till 1 tim.
Hur många sådana händelser måste du råka ut för då, innan du har lärt dig att alltid förmedla alla dina villkor för din tjänst?
 
LGG-01 skrev:
För jämnvikten bara.
Blev uppringd av en kund med (6 st anställda) kompressorn hade stannat = alla 6st kunde inte arbeta utan tryckluft. OK jag avbryter mitt jobb för att fixa detta (C:a 2 mil till kund) från där jag var (kund inform. om detta).....
Hade du någon form av serviceavtal med den kunden? Annars kan jag tycka att när kunden ringer och behöver ha ett panikjobb utfört - speciellt när man redan är ute på ett annat jobb som man planerat för och nu är tvungen att avbryta - så borde den kunden räkna med att man vill ha ersättning för sina ökade kostnader för den dagen (inkomstbortfall pga kortare arbetstid hos första kunden) genom att debitera restid och egentligen också milersättning. Hade du kunnat planera in det jobbet dagen efter istället så hade du förmodligen inte behövt lägga lika mycket tid i bilen totalt sett....? Man kan ju fråga sig hur mycket den firman hade förlorat om du inte kunnat komma förrän dagen efter....?


I den bransch där jag jobbar så står kunden för restid och kilometer fram och tillbaka. Skulle jag däremot paja ett verktyg eler glömma något material så att jag behövde lägga en resa till så inte f-n debiterar jag kunden för det. Har kunden givit mig felaktig information så att jag inte har med en pryl som jag hade behövt och hade haft med mig om kunden gett riktig information så får såklart kunden stå för den resan. Observera att det finns material och verktyg som man kan förutsättas att alltid ha med sig men också grejer som det inte finns någon anledning att stoppa i bilen om man inte vet att man kommer behöva det.

För övrigt; inte ska man behöva stå för restid och kostnader för att hantverkaren ska ut och käka? Angående ink. eller ex. moms, är det inte så att som privatperson ska man kunna förutsätta att alla prisangivelser är ink. moms om det inte uttryckligen står ex. moms? Om man nu ens får skriva ex. moms till en privatperson....?
 
johan ivarsson skrev:
Dom flesta hantverkare fakturerar bara hell och halv timmar man håller inte på med 20 minuter 50 minuter då blir den en halvtimme eller en timme.
Det kan de mycket väl göra, men kunden behöver för den skull inte acceptera det. Har man inte kommit överens om det innan, eller i alla fall på ett mycket tydligt sätt informerat kunden om det (§ 7 Prisinformationslagen) så spelar det liksom ingen roll.
 
larsson r skrev:
Ett fastpris ovan mark får överskridas med 15 % , under mark får det diffa 25 %
Ett fast pris får inte överskidas någonting, någonstans.

Däremot får en ungefärlig prisuppgift överskridas med högst 15 procent (§ 36 Konsumenttjänstlagen).

Jag vet att det där påhittet med "25% under mark" har varit uppe vid något tidigare tillfälle. Jag efterlyste källa på det redan då, men har ännu inte sett till någon källa. Vilket jag heller inte väntat mig. Något undantag för arbeten under mark finns inte. Det är 15 procent, överallt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.