Electrolux, eller numer Ankarsrum kan nästan inte gå sönder. Kanske man kan slita ut drivremmen efter 50 år, men än har det inte hänt på gammelmormors Electrolux från 1940-talet. Faktum är att maskinen är fortfarande fullt funktionell, medan gammelmormor gav upp 1990.. ok hon var ju dock 87 år, så maskinen har ett tag kvar tills dess. ;)
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
sblixten skrev:
Kitchen aid är bra att baka med, men går t.ex. inte att baka bröd i, enligt mig.
Va? Hur menar du?
 
Carl_Elvis skrev:
Va? Hur menar du?
Blev lite fel där :surprised:
Vad jag menar är att den är för klen för att knåda degar till grovt bröd och väldigt begränsad mängdmässigt.
 
Electrolus "assistenten" har den fördelen när man bakar att man inte har en arm (maskinenhuset) i vägen när man ska hälla i mjöl mm i degbunken.
Var tidigare gift med en amerikanska och hon föredrog assistenten framför KitchenAid.
 
sblixten skrev:
Jag har provat några olika och de flesta är bra för hemmabruk.
De maskiner som omnämns är ungefär som en grön bosch på verktygsspråk.
Kitchen aid är bra att baka med, men går t.ex. inte att baka bröd i, enligt mig.
Vad tror ni den kommer att användas till?
Att dra en liknelse mellan Bosch "Gröna maskiner" och de som är nämnda ovan tycker jag är fel, möjligen för Kitchen Aid då. Gröna maskiner är väl kända för att ha tex bronslager och allmänt vek konstruktion. Elektrolux maskinen har kullagrad snäckväxel i ett pressgjutet metallchassi.

Enklare maskiner , typ min gamla Bosch assistent från 80 tal (c 1000kr då) har kugghjul i plast/nylon och axlar som är förankrade i ett plastchassi, då kan man snacka "grön standard" , den höll dock i 25 år innan det blev kuggsallad i den, men gick max att köra deg på 0,5 liter vätska. Min nya maskin kommer att hålla livet ut, sen får grabbarna slåss om vem som skall ärva den.....
 
fusion skrev:
Att dra en liknelse mellan Bosch "Gröna maskiner" och de som är nämnda ovan tycker jag är fel, möjligen för Kitchen Aid då. Gröna maskiner är väl kända för att ha tex bronslager och allmänt vek konstruktion. Elektrolux maskinen har kullagrad snäckväxel i ett pressgjutet metallchassi.

Enklare maskiner , typ min gamla Bosch assistent från 80 tal (c 1000kr då) har kugghjul i plast/nylon och axlar som är förankrade i ett plastchassi, då kan man snacka "grön standard" , den höll dock i 25 år innan det blev kuggsallad i den, men gick max att köra deg på 0,5 liter vätska. Min nya maskin kommer att hålla livet ut, sen får grabbarna slåss om vem som skall ärva den.....
Den maskin du refererar till använder sig av en gammal teknik utan oscillerande rörelse med de nackdelar som detta medför.
Tror inte denna maskin köps in av någon för dagligt profesionellt arbete i större utsträckning än vad grön bosch görs.
 
kallemannen skrev:
Är det så att Kitchen aid är klart överlägsen?
Såg i dess faktablad att den bara var på 300watt, låter för mig som väldigt lite.
Kitchen Aid är ett varumärke. Sedan finns det olika modeller (i vanlig ordning). I denna tråd verkar uppfattningen vara att Kitchen Aid endast finns med ett motoralternativ?

Vad jag kan se varierar motoralternativen mellan 275W och 956W.

Denna modell av Kitchen Aid verkar t.ex. vara den starkaste (iaf. för den svenska marknaden):
http://bagarenochkocken.se/kitchenaid-heavy-duty-69-liter-rod/?group=prod_prod_grp-s1/5

956W borde räcka för de flesta, men den kostar ju en slant...
 
Redigerat:
Man ska inte stirra sig blind på effekten. Har själv en kitchen aid. Jättenöjd, men kör bara vanliga degar. Vet att om man vill ha en som
Kan ta stora degar så är kenwood maskiner bra, deras större med större bunke. Man får väga vad man kommer använda den till. Och jag använder bara till vanligt bak och som prydnad. Annars fungerar kitchen aid bra och har en genomsnittsålder på 25 år.
 
palatset skrev:
Annars fungerar kitchen aid bra och har en genomsnittsålder på 25 år.
Varför tror du det?
 
Fått veta det av kitchen aid
 
palatset skrev:
Fått veta det av kitchen aid
Säger inte att du har fel...men ibland kanske man ska vara lite källkritisk:D
 
Har sålt köksmaskiner i tolv år och sålt bland annat kenwood, kitchen aid, Bosch mfl. Säger inte att kitchen aid e bäst till allt men det jag gör fungerar den bra till. Men som jag sagt tidigare, har man större behov så ska man välja någon av de stora kenwood eller bosch maskinerna.
 
Vi bakar extremt mycket i vår Kitchen Aid som är fem år gamnal nu. Inga som helst problem med brödbak i den. Jag förstår inte vad man ska med en assistent till om man inte ska baka?
jag tycker att den bästa assistenten är den som får stå framme. Ställs den in i ett skåp så kommer den inte användas.
 
Jag fick en Bosch MUM i 40-årspresent i somras. Då hade min pappa letat reda på den ultimata varianten utefter mina preferenser (som han hade checkat med min mamma)... Med den bakar jag bröd och bullar, stoppar korv, mal köttfärs och gör smoothies i mixern. Övriga tillbehör har jag inte använt än - vanans makt är stor och när jag ska vispa grädde åker elvispen fram :)
 
Glömde att tillägga - alla maskiner kan nog funka bra om man vårdar dem lite. Min mamma har en gulbrun Hugin från 1974 som fortfarande fungerar utan anmärkning till samma användningsområden som de jag beskrev ovan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.