Ska skaffa en ny köksmaskin till jul.
Är det så att Kitchen aid är klart överlägsen?
Såg i dess faktablad att den bara var på 300watt, låter för mig som väldigt lite.
Den ligger ganska högt i pris, kanske är så att den är en "innepryl"??
Tacksam för alla tips
 
Köpte Elektrolux stora maskin samma modell som denna http://www.pricerunner.se/pl/1244-2777241/Koeksassistenter/Ankarsrum-Assistent-AKM-6220-priser , verkar om Elektrolux slutat tillverka denna?

Det jag tycker är bra med denna är att den rostfria bunken är på 7 liter. Gör deg på 1,5 vätska utan problem. Har köpt alla extra tillbehör som finns, tex alla typer av rivare, mixer, korvstoppnings tillsats, passertillsats, köttkvarn, mjöl/kaffe kvarn , juice press . Allt gick väl på runt 8000 kr, men det var några år sedan. 800 W motor har en råstyrka som räcker långt. Den ser väl lika ful ut som den gjorde på 60 talet, dock en beprövad konstruktion som håller livet ut.

Har ingen erfarenhet av Kitchen Aid, men 300 W känns som du säger lite klent.
 
Vi (min bättre hälft) köpte Bosch modell MUM86 vid denna tiden förra året. Gedigen maskin till då riktigt vettigt pris, 3500:- med stor tillbehörssats med köttkvarn bl.a.
Mycket trevlig maskin och stark, 1600w?
 
Har en Krups KA950. Köp inte en sån. Degkrokare och stänkskydd sitter dåligt och kör gör man degar med 1 liter vätska låter maskinen illa.
 
Vi skaffade en OBH Nordica Hercules Chilli inför julens stök. Den verkar gå som tåget och är på 1200W och kostade på rea 2200kr, Normalpriset beroende på färg ligger mellan 2400 och 3500.
 
Kolla även Kenwood KM020 (eller KM023). Det ska tydligen vara proffsens väl enligt reklamen. Funderar själv på en sådan men prislappen har hållit mig borta.

/Anders

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Kitchen Aid är OK men har för liten bunke om man ska baka bröd och sådant, Kenwood ska vara bra grejer i köksmaskinssammanhang men Elektrolux assistent är redigt bra den med men den arbetar lite annorlunda då det är bunken som snurrar istället för krokarna/vispen.
Ankarsrum heter Elektrolux Assistenten idag, är de som har tillverkat den förut med men sålts som Elektrolux. Tyvärr blev det en rejäl prishöjning efter Elektrolux släppte den i sin portfölj.
 
Redigerat:
Är det inte klent med ork i Kitchen Aid?
Men det kanske hänger ihop med liten bunke?
 
Nej den orkar på bra och känns riktigt stark men som sagt, man kan inte köra för stora satser i den. Ska man baka mycket bröd och sånt så ska man nog titta på något annat.
 
Dom är ju onekligen snygga! :)
 
Kitchen Aid är snygga, men ska tydligen hålla dåligt i maskineriet om man kör för mycket tungt med den. Har en hemma, visst är dom snygga men dom är dyra, dyra i den mening att man får väldigt lite för pengarna. Köp nått annat bättre, Kenwood ska tydligen ha bra saker.
 
Håller med MatCat. Jag skaffade också en Kenwood Major Titanium. Känns väldigt robust. Kör utan vidare väldigt tunga bröddegar på 1,5 liter vätska. Tror jag gav lite drygt 4 tkr i våras, vilket jag inte tycker är mycket för något som man förhoppningsvis kan ha livet ut. Och sen är det altid bra att köpa ett märke som varit med eftersom man vet att tillbehör och reservdelar kommer att finnas.
 
Jag har provat några olika och de flesta är bra för hemmabruk.
De maskiner som omnämns är ungefär som en grön bosch på verktygsspråk.
Kitchen aid är bra att baka med, men går t.ex. inte att baka bröd i, enligt mig.
Vad tror ni den kommer att användas till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.