Vi har hamnat i ett litet dilemma, vi har ritat vårt eget hus och har allt exakt som vi vill ha det. Problemet är att om vi ställer det som det är på tomten så tappar vi väldigt mycket baksida (se första bilden nedan).

Söder är nedåt på kartan. Det känns som vårt urspungliga alternativ nedan ger bäst baksida, med altan i söder och kvällssol. Men uppfarten till garaget blir 10m.

ursprunglig.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spegelvänder vi istället huset (se nedan) så får vi minimalt med ytapå framsidan (vilket är bra!) och bra med yta på baksidan. Nackdelen är att altanen då istället hamnar ut mot vägen (liten väg, med bara de boende som kör "U"-väg. Tre tomter till höger om vägen.

ny.png

Att planlösningen spegelvänds gör inte så mycket, men är lite orolig för att man kommer bli besviken på att man förlorar kvälsssolen. Å andra sidan så kommer grannens hus (till vänster på kartan) säkert dölja solen sista timmen, och man kan ju flytta ut stolarna lite från altanen med.

Vad tycker ni? Helst behöver vi ta vårt beslut idag :)
 
Nu framgår det ju inte så tydligt på dina ritningar, men mina tankar runt detta går:

Sovrum: Norr eller öster
Vardagsrum: insynsskyddat
Uteplats: syd eller väst samt insynsskyddat.
 
Håller med Nimajneb om att rumsplaceringen har betydelse.
Liksom att vällja uteplats i syd/västläge, men där kan man ju tänka sig att ha flera, eller att helt enkelt flytta stolarna som du skriver.
 
  • Gilla
glasssat
  • Laddar…
Sovrummen ligger i varsin utstickande del av "T":t, dvs norr och söder, så dessa påverkas inte av sprglingen.
samma sak med vardagsrummet som är i södra delen och påverkas inte heller. Är en tomt bakom åt söder, så mer insyn än så är det inte.

uteplatsen är tänkt i det södra hörnet, om du förstår vad jag menar. Så det är mest den som vi är lite oroliga för.
 
Om jag förstår din ritning rätt blir garageuppfarten 7 meter om du spegelvänder, dessutom hamnar den på hörnet. Vi har en volvo V70 och en Passat, de är 4,7 meter långa, bakom dem har vi då 1 meter ut till gatan och framför knappt 2 meter till garaget, dvs den är ca 7 meter lång och det är alldeles för lite när döttrarna har 4-5 kompisar hemma som ställt sina cyklar framför garaget, elelr när man ska jobba lite, då blir det til latt flytta bilarna ner till parkeringen 100 meter bort. Med tre meter till kan du få plats med tex en släpkärra framför, eller två bilar efter varandra när du har gäster.

Skillnaden mellan 7 meter och 10 meter är inte står när det kommer till snöskottning, men det är metrar som kan vara väldigt användbara när det kommer till parkering. Dessutom är det bra att inte ha infarten nära hörnet, även där tänker jag på snöskottning.
Kör på den usprungliga med "lång" uppfart, elelr ge mig de tre metrarna du inte vill ha ;-)
 
Ja lite så tänker vi med, men tre meter extra baksida är samtidigt väldigt trevligt.
då har vi "bara" 7m gräsmatta på baksidan. Men det kanske räcker gott för någon odlingskrage, kompost och lite lek.
(är bortskämda med alldeles för stor tomt idag, så svårt att se det framför sig.)
 
Dålig respons här idag, de flesta kanske har fullt upp med pepparkaksbak :)

Men du säger alltså att du hellre tar 3m mer uppfart (runt 10m totalt) än 3m extra trädgård på baksidan? (Från 7 till 10 m på baksidan).

Generellt då, skulle ni sätta den bredare delen av huskroppen (toppen på T:t) mot grannen eller mot vägen? (Som jag skrev innan innehåler den delen sovrum och vardagsrum)
 
Hej, jag skulle utan tvekan välja ert ursprungliga alternativ. 10 m uppfart är bra, en fördel. 6.7 m kan kännas rätt knappt (vi har det). Men den största fördelen med ert första alternativ är att vinkeln med uteplats öppnas åt sydväst och ligger skyddad.Alternativet att vinkeln skymmer solen skulle ni nog ångra bittert.
Ibland är det inte antalet metrar man ska stirra sig blind på. Utformningen och framför allt funktionen är det viktiga.
 
Jag begriper inte alls det här resonemanget om längd på garageuppfart.

Först trodde jag att ni menade att det kunde bli jobbigt att snöröja,
men sedan förstod jag att det handlade om hur många bilar som får plats på uppfarten.

Men hallå!

Ni vet väl att garaget är till för att man skall förvara bilen där, inte på uppfarten.


I bland får man intrycket att garaget är till för allt annat än att ha bilen i.
 
Nja, personligen hade jag ju valt ett hus med mindre yta på tomten, dvs tvåvåningshus, så är problemet lättare att lösa. Utflutna enplanshus på små tomter är inte i min smak :)
 
S
Det första alternativet, utan tvekan, allt blir bättre så, även baksidan som kommer att upplevas större än i det andra fallet, detta pga att T-delen i det andra fallet delar upp baksidan i olika delar i större utsträckning än det första alterativet, där baksidans olika delar blir mer sammanhängande.

Odlingsdelen lägger ni söder om T-delen, ut mot vägen, så har ni en fin gräsmatta utanför altanen till vad ni nu vill ha den till ;)
 
KnockOnWood skrev:
I bland får man intrycket att garaget är till för allt annat än att ha bilen i.
Det finns väl knappt någon som parkerar sin bil i snickarboden/förrådet nuförtiden. Om man läser historieböckerna så fanns det en gång i tiden något som kallades garage som faktiskt fungerade som någon slags bostad till hushållets enda bil. På den tiden så tålde inte bilarna att stå ute så därför skapades denna byggnad.
 
Nimajneb skrev:
Det finns väl knappt någon som parkerar sin bil i snickarboden/förrådet nuförtiden. Om man läser historieböckerna så fanns det en gång i tiden något som kallades garage som faktiskt fungerade som någon slags bostad till hushållets enda bil. På den tiden så tålde inte bilarna att stå ute så därför skapades denna byggnad.

Det är väldigt skönt att ha en bil utan frost eller imma på rutorna, som man inte behöver skotta eller borsta av snö från och som är ren och torr när man skall använda den.

Därför uppfann man "garage"
Och ibland lyxutrustade man "garaget" med en stor garageport, men en fjärrstyrd motordriven öppnare, så det var bara att köra in fordonet, oberoende av snöstormar och ösregn. Mycket bekvämt.

Visste du inte det?
 
KnockOnWood skrev:
Det är väldigt skönt att ha en bil utan frost eller imma på rutorna, som man inte behöver skotta eller borsta av snö från och som är ren och torr när man skall använda den.

Därför uppfann man "garage"
Och ibland lyxutrustade man "garaget" med en stor garageport, men en fjärrstyrd motordriven öppnare, så det var bara att köra in fordonet, oberoende av snöstormar och ösregn. Mycket bekvämt.

Visste du inte det?
Som tur var så var det något ljushuvud som kom på hur fruktansvärt opraktiskt det var med garage och denne upfann kupé och motorvärmaren. Detta gjorde plötsligt att man kunde på komfort mobilt och slapp elda på i ett helt hus. Speciellt som behovet med snöiga bilar bara uppstod ett handfull dagar per år och att det allmänt sätt sågs som väldigt opraktiskt att släpa runt på garaget om man nu ville ha en snöfri o varm bil även när man tex körde ifrån jobbet.

Visste du inte det?;)
 
Garage är givetvis bra, men vet av erfaranhet att det inte kommer vara mycket bil där :)
Viktigaste för oss är nog solen i det här fallet och vi landar nog på alternativ 1, för att få kvällssol. (Det är ju oftast då man är hemma, ställer sig vid grillen och tar en öl). Och då kommer toppen av T:t skydda lite mot vägen också, även om den är liten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.