http://etank.se/produkter/ved.html Titta 5:10 in i filmen. Vad är fördelen med laddkopplet mot ett traditionellt? Hargassner har även en "snabbventil" (shunt) som blandar in varmt toppvatten från ack för att hålla rätt drifttemp i pannan, istället för en traditionell cirk genom pannan som typ laddomat 21. Men, men fungerar det så är det väl fullt ok.
 
Är inte nån expert, men är det inte så att man under uppstart (i möjligaste mån) vill ha en minimum returtemp till pannan. Tror att dom flesta panntillverkare vill ha det så. Kondensering i pannan?
 
Åskar skrev:
Undra hur Hargassner löst funktionen med toppansluten retur på pannan? Måste vara någon typ av dykrör som mynnar i botten av pannan så cirkulation uppstår? Sedan laddpumpen på stigaren från pannan? Annorlunda ett traditionellt laddkoppel, men det verkar ju fungera? Eller har de tänkt att acktanken ska stå våningen ovanför...
Intressant,har dock inte satt mig in tillräckligt för att förstå helhets bilden. Dock förstår jag att ett traditionellt laddkoppel är på samma nivå som kylningen i en Volvo Amazon.
 
Hargassners tanke måste vara att snabbt få ut värme ur pannan? Har man ingen interncirkulation genom pannans konvektionsdel så får man i uppstarten snabbt varmt i toppen av pannan, då varmt vatten lägger sig överst. För vad jag kan se på bilderna och videon så finns det ingen bypassventil eller shunt i det toppanslutna laddkopplet, bara en cirkpump?

Rent spontant tycker man att illustrationen av rörkopplingen i filmen ska ge luftfickor i laddkretsen och luft ut i radiatorkretsen men österrikarna brukar ju veta vad de gör så det funkar nog bra.
 
Här kommer en tydligare bild på hur laddpaketet ser ut:

laddpaketHV60.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Fördelen med Hargassners laddpaket i jämförelse med ett konventionellt mekansikt är:

* Du kan fylla pannan med hett vatten direkt vid start och slipper elda med en kall panna och kondensera röken i konvektionsdelen. Förutsatt att det finns lite värme kvar i tanken dvs.
= längre livslängd på pannan.

* Samma sak vid färdig eldning, pannan för över all restvärme till tankarna för att till sist fylla pannan med kallt returvatten. Instället för att låta pannans heta vatten bara få kallna bort.
= Mindre energispill

* Förrutom regleringen av returtemperaturen så kan man även välja hur hett vatten som skall komma ut ur pannan, man behöver inte ladda ett "varv" till för att få upp tanken i önskad temp.
=enklare eldning

* Om ett styrt laddpaket skulle gå sönder så stannar det i samma läge och pannan kommer att larma för låg returtemp hyffsat omgående, ett trasigt mekaniskt laddpaket kan fortfarande fungera men ibland ge för kallt vatten in i pannan vilket gör att den rostar sönder.
=längre livslängd
 
  • Gilla
Lillkorpen och 2 till
  • Laddar…
analog,

Den bilden förklarar ju allt! Det finns ju en returshunt vid pumpen.

25/130! Ingen direkt klen pump heller..
 
Redigerat:
Japp precis, dom där filmerna är mest pedagogiska, och inte helt exakta på alla tekniska detaljer.
 
analog, Kan vi få se ett kopplingschema på en typ installation? Vore interesant att se deras alternativ.
 
analog skrev:
http://downloads.hargassner.at/Login/Oeffentlich%20Download/Hargassner_Hydraulikschemen_Stueckholz_HV20-60.pdf[/URL]
Kopplingsalternativen borde finnas även i den svenska broschyren. I länken ovan ser man ju tydligt hur laddkopplet fungerar. Sedan skulle skillnaden mellan 40, 50 och 60 kW:aren vara intressant. Bla diametern och antalet rökgastuber. Verkar vara en kanonpanna! Stor påfyllnadslucka så man slipper sota ner sig vid inlägg.
 
Efter att man läser den här härliga diskussionen, tolka mig rätt, så har jag gjort följande analys. Köpa svensk panna är lite som att köpa häst och vagn när mitt hus byggdes under det första världskriget. Det fanns ju T-ford ...
Finns det någon sammanställning av priser för de här produkterna? Går det att komma ner i pris om man importerar?
 
Det är bara att konstatera att dom österrikiska ingenjörerna har funderat både en och två gånger när dom utvecklat sina produkter.
 
analog skrev:
Fördelen med Hargassners laddpaket i jämförelse med ett konventionellt mekansikt är:

* Du kan fylla pannan med hett vatten direkt vid start och slipper elda med en kall panna och kondensera röken i konvektionsdelen. Förutsatt att det finns lite värme kvar i tanken dvs.
= längre livslängd på pannan.

* Samma sak vid färdig eldning, pannan för över all restvärme till tankarna för att till sist fylla pannan med kallt returvatten. Instället för att låta pannans heta vatten bara få kallna bort.
= Mindre energispill
Intressant, men ett par frågor dyker upp...

Fylla pannan med varmt vatten vid uppstart... Hur går det till?
Är det med shunten som sitter på kallvatten sidan mellan pumpen och pannan?
Som det är ritat så behöver man ha tanken halvfull med värme för att få värme till pannan. Men det kanske bara är en principskiss...

Föra över restvärme.
Man laddar väl tankarna så dom är genomvarma eller?
Då lär man väl inte få kallt returvatten?

Detta är absolut inte kritik, är nyfiken på hur det funkar...
 
Detta är absolut inte kritik, är nyfiken på hur det funkar...
Rätt man ska ska vara kritiskt nyfiken (allt nytt /nytänkande är inte alltid bra eller rätt)
 
A.Holm skrev:
Intressant, men ett par frågor dyker upp...

Fylla pannan med varmt vatten vid uppstart... Hur går det till?
Är det med shunten som sitter på kallvatten sidan mellan pumpen och pannan?
Som det är ritat så behöver man ha tanken halvfull med värme för att få värme till pannan. Men det kanske bara är en principskiss...

Föra över restvärme.
Man laddar väl tankarna så dom är genomvarma eller?
Då lär man väl inte få kallt returvatten?

Detta är absolut inte kritik, är nyfiken på hur det funkar...
Samma kopplingsprincip finns till din Fröling. Men då måste du ha det andra laddkopplet med shunt, inte termostatvarianten. Man sätter ett T där laddledningen går in i acktoppen (inte som principskissen), drar ett separat rör ner till ytterligare en shunt som väljer om laddkopplet skall matas med varmt toppvatten eller svalt bottenvatten från acktanken vid uppstart. Kräver som analog säger att man startar pannan innan acktanken är helt tom.

Likaså tar shunten i laddkopplet det svala returvattnet från radiatorerna genom pannan om det finns restvärme från eldningen kvar. Bäst resultat om man dragit radiatorreturen direkt in på returledningen in till pannan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.