Detta var vad som visade sig i en "fabrikskopplad" ute armatur, enkl. tillverkaren så är armaturen godkänd och CEE märkt.



DSCN2318.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
:x Om armaturen saknar anslutning för skyddsjord och är märkt som dubbelisolerad tror jag nog att Elsäkerhetsverket skulle vilja ta en närmare titt på den...
 
Ekberg skrev:
Farsan är i sydamerika på semester och har tagit dessa bilder på duschen.
(nånstans i närheten av Anderna)
Lite speciell lösning.
[

Varför el till duschmumstycket?
Värme?
Vore kul att få veta.
 
Christian 435 skrev:
Ekberg skrev:
Farsan är i sydamerika på semester och har tagit dessa bilder på duschen.
(nånstans i närheten av Anderna)
Lite speciell lösning.
[

Varför el till duschmumstycket?
Värme?
Vore kul att få veta.
Vild gissning. Kanske en magnetventil i munstycket i stället för kranar på väggen, gissar att alt vatten är varmt utan el-patron eller dylikt. [media]
 
Jag får fråga farsan hur den funkade när han kommer hem, men jag tycker att det ser ut som en omvänd länspump.
Tror att vattnet kommer när man drar på brytaren.
 
Ekberg skrev:
Jag får fråga farsan hur den funkade när han kommer hem, men jag tycker att det ser ut som en omvänd länspump.
Tror att vattnet kommer när man drar på brytaren.
Jag skulle gissa att de har lite problem med vattentrycket där uppe i Anderna, så min gissning är också att det är nån slags pump i munstycket.
 
Det kan inte vara en genomströmningsvärmare som sitter där då? Lite klena kablar, men de kanske har halare elektroner där over.
 
Kanske matar med 1kV ;)
 
Min första tanke är att det värmer vattnet. Men det kanske är fel.
 
Om det är en genomströmningsvärmare så kan man ju tycka att det verkar väl vågat att ansluta med telekabel. Ingen jord dessutom
 
lordi skrev:
Om det är en genomströmningsvärmare så kan man ju tycka att det verkar väl vågat att ansluta med telekabel. Ingen jord dessutom
Det är nog inte så ovanligt med vågade installationer i sådana länder. ;)

//Patrik
 
  • Gilla
ichigo
  • Laddar…
Patrik_Hed skrev:
Det är nog inte så ovanligt med vågade installationer i sådana länder. ;)

//Patrik
Är ganska fast bara ganska övertygad om att även "där" så gäller Ohms lag eller är det totalt laglöst land. seahorse.gif
 
  • Gilla
ichigo
  • Laddar…
I alla fall i Bolivia förekommer genomströmningsvärmare i duschmunstycket. Man måste vrida på vattnet innan man slår på strömmen om man vill undvika en stöt. Sydamerikaner är också ganska korta jämfört med västeuropéer, vilket innebär att det är lätt att slå huvudet i det lågt monterade duschmunstycket. Det ska tydligen kännas som en hästspark i huvudet....:| Jag är ganska övertygad om att det är just detta som vi ser på den nyss visade bilden.
 
Helt sjukt egentligen, hur många dör där ärligen pga strömgenomgång?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.