Mikael_L skrev:
En snålhet jag själv drabbats av flera gånger men börjat lära mig nu är att först köpa en billig men inte tillräckligt bra pryl, ofta ett verktyg men ibland annat nyttoredskap för köket eller en kolgrill osv.
Det är ju dumsnålt, för när man till sist lessnar får man ju lägga ut mer pengar för att köpa det man borde köpt först.
Micke..

Du ÄR bland VÄNNER här. Det är OK, du behöver inte be om ursäkt. Gör inte om det bara.
 
KnockOnWood skrev:
Detta är lyckligtvis inte självupplevt utan knyckt från DN:s hyfs och etikett:

Ett gäng är ute på krogen och käkar.
Så kommer notan, och alla lägger sin andel i potten + lite lagom dricks.
Siste man räknar igenom "potten", jämför med notan och stoppar på sig överskottet.

Snålhet?

Men sån't händer väl bara i Stockholm, SOF.

(SOF = Södermalm, söder om Folkungagatan)
En variant...

Samtliga utom en betalar kontant, en med kort.
Den med kort tar kontanterna (inkl. dricks) i sin plånbok, tar fram kortet och betalar utan dricks....
 
Jag hade en kollega som varje dag tog med sig en termos till jobbet för att, innan han gick hem för dagen, fylla den med varmt vatten. Så var vattnet till kvällsteet fixat utan kostnad.
 
A
De som varje dag tar bröd och smör på lunchrestaurangen som de "inte orkar äta upp" utan virar in i en servett och äter som mellanmål på eftermiddagen kan jag nog lägga in under katergorin småsnåla.

En snål bekant beställde endast soppa på dyra restaurangen eftersom hans 9-årige son tog en gigantisk hamburgare med pommes. Pappan räknade iskallt med att kunna äta upp resterna som inte sonen orkade äta upp, men sa inget om planerna. Tyvärr (för honom) insåg sonen sin pappans planer och kämpade i tysthet i sig hela hamburgaren och all pommes till pappans förtret. Alla andra runt bordet fattade också vad som pågick utan att det sades men när grabben nästan var klar var det någon som till slut skrattandes påpekade att pappan snålförsök hade misslyckats varvid pappan lätt generad erkände att det faktiskt hade varit av snålhet han beställt soppa och räknat med sonens halva hamburgare. Sonen la nöjt ner besticken och sa att "pappa brukar göra så på restaurang, men idag bestämde jag mig för att orka äta allt".

Rent allmänt har jag ingenting emot människor som är snåla mot sig själva så länge det inte drabbar någon utomstående. Femtummars exempel med killen med korvmackan är något som inte drabbar någon annan medan sånt som låta-bli-att-betala-bensin-exemplen kan jag störa mig något oerhört på.
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Detta är lyckligtvis inte självupplevt utan knyckt från DN:s hyfs och etikett:

Ett gäng är ute på krogen och käkar.
Så kommer notan, och alla lägger sin andel i potten + lite lagom dricks.
Siste man räknar igenom "potten", jämför med notan och stoppar på sig överskottet.

Snålhet?

Men sån't händer väl bara i Stockholm, SOF.

(SOF = Södermalm, söder om Folkungagatan)
Har tyvärr råkat ut för denna. Var en kompis chef, så jag vågade inte säga åt honom att han var dum i huvudet och en tjuv. Brukar dock blir ett samtalsämne när vi som var med träffas.
 
MathiasS skrev:
....är det alltså bara jag som väger grönsakerna utan plastpåse på ica?



Hähä, jag skäms för att berätta det, men jag vägde en gång en tom "Lösgodispåse", alltså utan något i.

Prislappen som kom ut sa 1,33 kr.
Så det är vad vi betalar för påsen.

Urk!
 
Jag är ofta snål mot mig själv men aldrig mot mina vänner. Det är ju för att kunna vara generös som jag snålar med mig själv.

Bor ganska mycket på hotell i tjänsten och brukar passapå att ta slösaktiga bad eller långa duschar när jag är borta - något jag är för snål för att göra hemma. :) Ja, jag är lite snål/ekonomisk.
 
Har jobbat en del i leksaksbutik och där inträffade följande scenario allt för ofta: Olika mammor som gått runt hela dagen på stan kommer in med händerna fullproppade av shoppingkassar från _dyra_ butiker, släpper in sitt barn för att leka av sig (tack för den). Sen när barnet vill ha typ en studsboll för 5kr så hör man högt och tydlig: "NEEEJ vet du va, vi ska INTE köpa något idag!", barnet blir jätteledset och det slutar med att mamman får släpa ut en gråtande unge.... Detta typ av scenario utspelade sig många gånger. Shoppa loss själv för några tusenlappar går bra, men att bjuda barnet på en femma går inte!
 
Handlar väl kanske inte om bjuda ungen på en studsboll för 5:-. Dom kanske inte vill att ungen skall få allt den pekar på. Men man undrar ju varför dom gick in leksaksaffären från första början?
 
En sommar för många år sedan tog jag med en studiekamrat på ett dykarläger på västkusten med min hemmaklubb. Vi spenderar en vecka varje sommar på västkusten och umgås med varandra, familjerna och dyker och badar och lever livet. En kväll under veckan har vi skaldjursafton. Själv äter jag inte skaldjur, så jag brukar grilla oxfilé. Men min studiekamrat käkar skaldjur, liksom en dykarpolare som inte hade möjlighet att hänga med ner till hamnen och handla lite av havets färska guld, så jag erbjöd mig att handla åt honom.

Väl nere i fiskboden i hamnen ser vi en riktig snygging bakom disken som ska hjälpa oss, en bekant snygging för vi har sett henne ute på vårt dykläger, hon känner någon i klubben och vi känner igen varandra. Så hon börjar glatt berätta om allt de har i fiskdisken. Min polare konstaterar att de frysta räkorna är typ halva priset mot de färska, så han kör på dem, åsså en rökt makrill. Sen är han nöjd, han tackar nej till aioli, som ju annars är ett måste till en skaldjursafton, och jag ser hur han tänker att det kommer att finnas aioli i alla fall....
Så är det min tur att handla till min dykarpolare, färska räkor så klart, rökt makrill och någon annan godsak som jag inte kommer ihåg vad det var, åsså aioli så klart. Det blir smarrigt det säger snyggingen, det blir tjugo kronor för dig. -Men öhhh,... Jo då tjugo kronor säger hon glatt igen och jag räcker över en symbolisk tjuga.
Ja, det blir tjugo för dig också, säger hon och tittar på min snåle studiekamrat som just håller på att plocka upp spillrorna efter sin haka från backen.

På lägret har vi en liten kiosk med godsaker som man kan handla ur, överskottet går till klubben. Där har vi också uppsamling av alla tomburkar och flaskor, som också går till klubben, det blir ett gäng sopsäckar kan jag lova ;)
När veckan är slut och vi håller på att packa ihop vårat tält kommer min studiekamrat med en påse med tomflaskor i ena näven, och en tom pet-flaska i den andra, jag känner igen den, det var den jag hade i bilen när vi körde upp till lägret i början av veckan. Han sträcker över den till mig och säger -Den här är din.

Ja, det vara bara ett par exempel från min snåle gamle studiekamrat.
 
Redigerat:
Vart på fest med polare där vi kört konceptet knytis avseende snacks, groggvirke & dyl.
Polaren som haft med sig chipsen kommer dagen efter festen för att hämta resterna av chipsen som blev över.....
 
Ej självupplevt men har hänt ett par bekanta (säger dom)...de blev bjudna hem på middag till ett par, tillsammans med några andra kompisar. När kvällen var avslutad sent om sider och besökarna stod i hallen för att klä på sig så kom värdparet med notan...

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
bonnier skrev:
Ej självupplevt men har hänt ett par bekanta (säger dom)...de blev bjudna hem på middag till ett par, tillsammans med några andra kompisar. När kvällen var avslutad sent om sider och besökarna stod i hallen för att klä på sig så kom värdparet med notan...

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Säg att du skojar!

(Hur gjorde de med momsen?)
 
Såg en dam på ICA som vägde och jämförde vikten på 800g bröd. Ja, hon tog väl det som vägde 804g.
 
När min kusin var 6 år frågade hennes (barnlösa) moster om hon inte ville med till en nöjespark. Föräldrarna tycker det lät som en bra ide, de hade precis fått barn nummer två och behövde väl lite lugn och ro. Så de åkte iväg över dagen, nöjesparken fanns 15 mil hemifrån så det blev en dagsutflykt av det och det hade tydligen varit jätteroligt.
Nån dag senare kom notan med sammanställning av samtliga kostnader; bensin, inträde, mat mv...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.