Hej!

Som jag skrivit i en tidigare tråd så skall jag börja bygga ett garage om cirka 35 kvm.

Efter MYCKET om och men har vi nu fått bygglovet beviljat. På fasadritningarna, som bygglovet beviljats på, har vi ett fönster på bakre kortsidan. Nu funderar vi på att flytta detta fönster till ena långsidan alternativt skippa fönster helt.

Får man göra detta utan att ändra i bygglovet? Orkar inte rita nya fasadritningar och börja om igen.

Nån som vet?

//Johan
 
Får och får...

Om någon orkar bry sig för att du har flyttat ett fönster så kan du bli anmodad att lämna in en relationsritning (relation = ändring, ungefär).

Om vi tittar på allt utom rena kataloghus så är det nog vanligt med småändringar p.g.a. funderingar/problem som dyker upp under byggprocessen.
Men vad spelar det för roll?

Själv har jag ändrat fönster, flyttat dörr, och spegelvänt ett helt stall.
Ingen kommer att kolla exakt hur ritningarna är, ingen kommer att märka det.


Men numera, då allt ritas i CAD-program är det ju väldigt enkelt att vända och vrida, flytta fönster osv.
Så den dagen du eventuellt får en anmaning är det ju lätt att få fram en ny fasadritning:

http://www.byggahus.se/forum/bygglov/25802-vad-ar-en-relationsritning.html
 
Hemmakatten
Det allra bästa för att känna sig lugn är att ringa bygglovshandläggaren och be att få göra en liten revidering. Förmodligen svarar han/hon ja och du anmodas att komma in med reviderade ritningar. Allt till ingen kostnad eller en tusenlapp. Att inte begära revidering kan bli mycket kostsamt i och med den nya PBL.

Som exempel kan jag nämna en granne som satte upp ett plank en kort sträcka mot en annan granne. De var båda överens om planket. Bygglovet dröjde och för att hinna med innan vintern sattes planket upp innan bygglovet beviljats. Grannen fick ett telefonsamtal från bygglovshandläggaren (någon måste ha ringt o klagat/djävlats) att om grannen tog ned planket med en gång så blev det inga straffavgifter. Så grannen fick ta ned planket, vänta på bygglovet och sätta upp planket igen nästa sommar.
 
O
Du måste söka bygglov vid fasadförändringar att flytta ett fönster är absolut en fasadförändring.
Man måste söka bygglov/bygganmälan även om du river en bärande vägg i bostaden.
 
Odjuret skrev:
Du måste söka bygglov vid fasadförändringar att flytta ett fönster är absolut en fasadförändring.
Man måste söka bygglov/bygganmälan även om du river en bärande vägg i bostaden.
Javisst ! Och man måste absolut berätta för Skatteverket att man massiva köksluckor, två duschar, och helkaklat badrum....alla dessa "exklusiva" tillval ger ju mer poäng så taxeringsvärdet ökar. Ähhh slappna av lite måste ju gambla lite !
 
O
jag mest konstaterade att det behövs bygglov även för en sådan åtgärd som rivning av bärande väggar... men det är nog inte många som följer.... jag skulle nog själv inte söka bygglov för att jag rivit en bärande vägg....ville mer påvisa att man måste ha bygglov till det mesta... eller bygganmälan.... (vilket jag ser som samma sak)
Men om man flyttar ett fönster så skulle jag sökt... Om jag flyttar eller tar bort ett fönster så syns det...
 
Att ta bort fönstret helt är nog lugnt. Att flytta det beror nog mest på om någon granne kan störa sig på det, då är det läge att ändra bygglovet, annars skulle jag köra på.
 
Mikael_L
Hemmakatten skrev:
Det allra bästa för att känna sig lugn är att ringa bygglovshandläggaren och be att få göra en liten revidering. Förmodligen svarar han/hon ja och du anmodas att komma in med reviderade ritningar. Allt till ingen kostnad eller en tusenlapp. Att inte begära revidering kan bli mycket kostsamt i och med den nya PBL.
+1 på det.

Ungefär så gick det till när vi bytte groventré-dörren till fönster.
Vi har inte nått slutet på den historien än (inte sökt slutbevis än), men det verkar antingen bli gratis eller ca 7-800 i revideringsvagift.
 
Redigerat:
Ni kan höra om ni får göra en förändring i det lov ni fått. Det brukar röra sig om en liten kostnad.
Däremot får man kanske se över att det flyttade fönstret inte hamnar i en bägg som har brandkrav. Då får man isåfall köpa ett branklassat fönster.
 
Vi frågade specifikt vid byggsamrådet hur mycket man får frångå givet bygglov under processen.

Handläggaren svarade att alla "mindre ändringar" är ok och när vi undrade vad som menas med "mindre" så kan man sammanfatta svaret med att vi skulle använda vårt sunda förnuft.
Det vill säga, ett 120 högt fönster istället för 100 cm, en flyttad dörr en bit, en annan nyans på fasadfärgen, t.om. ett extra litet fönster någonstans skulle vara ok. Större förändringar ville hon att vi ringde henne först, så slapp vi oroa oss.

Sen är det självklart att när man väl är färdig, så korrigerar man sina ursprungliga ritningar och lämnar in korrekta handlingar på nytt, så att kommunen vet hur det blev i verkligheten.
 
martinradbo skrev:
...Sen är det självklart att när man väl är färdig, så korrigerar man sina ursprungliga ritningar och lämnar in korrekta handlingar på nytt, så att kommunen vet hur det blev i verkligheten.
I och för sig är jag ingen anarkist,
men jag undrar varför du tycker att kommunen behöver veta detta?
Vad gör den vetskapen för nytta menar du?
 
O
Jag tror att det är viktigt att kommunen har riktiga uppgifter på allt som byggs.
Jag har inte heller något problem med att kommunen kräver bygglov för att man flyttar ett fönster eller så.
Man kan fundera på hur saker och ting skulle se ut om vi inte hade kravet på bygglov.
 
Odjuret skrev:
Jag tror att det är viktigt att kommunen har riktiga uppgifter på allt som byggs.
Jag har inte heller något problem med att kommunen kräver bygglov för att man flyttar ett fönster eller så.
Man kan fundera på hur saker och ting skulle se ut om vi inte hade kravet på bygglov.
Vad är ett bygglov?

I praktiken skickar jag in ett brev till en kommunal förvaltning där det står
"Hej, jag tänker bygga ett hus på min tomt, och jag det kommer att uppfylla alla detaljplanens bestämmelser.
Är det OK med er?" och så bifogar jag lite bilder och annat.
Vad tillför själva "bygglovet" som inte redan finns reglerat i planbestämmelser och andra lagkrav om energi och annat?

Om jag sedan har en vägg med 18 små fönster eller 3 stora fönster:
Varför måste detta registreras i en kommunal förvaltning?
Till vad nytta?

martinradbo skrev lastpost_right.png

...Sen är det självklart att när man väl är färdig, så korrigerar man sina ursprungliga ritningar och lämnar in korrekta handlingar på nytt, så att kommunen vet hur det blev i verkligheten.
Som sagt, till vad nytta?
 
KnockOnWood skrev:
Vad är ett bygglov?

I praktiken skickar jag in ett brev till en kommunal förvaltning där det står
"Hej, jag tänker bygga ett hus på min tomt, och jag det kommer att uppfylla alla detaljplanens bestämmelser.
Är det OK med er?" och så bifogar jag lite bilder och annat.
Vad tillför själva "bygglovet" som inte redan finns reglerat i planbestämmelser och andra lagkrav om energi och annat?

Om jag sedan har en vägg med 18 små fönster eller 3 stora fönster:
Varför måste detta registreras i en kommunal förvaltning?
Till vad nytta?

martinradbo skrev [bild]



Som sagt, till vad nytta?
därför att byggnadsnämnden, bland mycket annat, ska granska mot plan- och bygglagen 2 kap 6 § p 1 (http://lagen.nu/2010:900#K2P6S1)

"Vid planläggning och i ärenden om bygglov enligt denna lag ska bebyggelse och byggnadsverk utformas och placeras på den avsedda marken på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till
  • 1. stads- och landskapsbilden, natur- och kulturvärdena på platsen och intresset av en god helhetsverkan,[...] "

Hur ska man ta ställning till att det utformats enligt ovan om man inte får se fasadritningar?
 
Bergenudd, jag tror att du missat min invändning (på engelska You are missing my point):
Jag har ju redan läst, och följt detaljplanen och övriga regler.


Varför skall en kommunal "handläggare" häcka på min bygglovsansökan i 10+ veckor?
Alla regler är ju redan uppfyllda.
Varför skall han/hon sitta och sätta sin OK-stämpel på det som redan är utformat efter lagar och förordningar?

Ifall jag bygger fel, och det kan jag göra med eller utan bygglovet som grund, får jag riva och göra om.
Vad gör "bygglovet" till eller ifrån i den processen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.