T
Vilka är de snålaste du har träffat på och i vilka situationer?

Själv så råkade jag ut för denna händelse:

En "jobbarkompis" är på semester i Italien, när hen har kommit till flygplatsen i Köpenhamn så har det blivit sent pga av försenat flyg och missar därför sista tåget och vill inte sova över på hotel. Ringer mig klockan 23.00 och säger att frugan inte vill köra när det är mörkt:wow: och snäll som man är så kör man och hämtar hen i Malmö klockan 00.30, körde 12 mil enkel resa. Ska upp och jobba dagen efter, märk väl att jag körde hen till flygplatsen också innan reseavgång i egen bil då hen inte ville använda sin egen.

Frågar efter en vecka om man kunde få sina bensinpengar alá 300 kr och får svaret ja oj det har jag glömt bort, tar med mig dom imorgon. Går två veckor till, inga pengar har kommit fram. Säger åter till, samma ursäkt. Går två veckor till, inga pengar syns. Får åter säga till och jag hatar att säga till folk om pengar som dom har lånat utav mig. Jag själv hatar att vara skyldig pengar och betalar tillbaka direkt.

Efter denna tredje gång så kommer hen hem till lägenhetsdörren på kvällen, bankar hårt på dörren och slänger in pengarna genom brevinkastet och springer iväg. Nästa dag låtsas denna person som ingenting:wow::x Jävla dåre!

Inte nog med att man har ställt upp som chaufför på okristliga tider, nej jag ska betala bensinen själv också:thumbdown:
 
Varför skriver du hen?

Du vet väl om det var en han eller en hon. En enkel gissning: Det var en kvinna.


För övrigt vet jag ingen snålare person än jag själv (en han).
Vet inte varför det är så. Men ibland lider jag själv av min snålhet.
Finns det någon terapi?

Visst är det kul att hacka på de annorlunda :thumbdown:
 
Jag tror att det var en han i berättelsen, då "hen" skyllde på "frugan", vilket min fördom säger mig att män oftare använder om kvinnor än kvinnor om kvinnor...

Om storyn skulle vara lite könsneutral så kan man väl byta ut "frugan" mot "sambon"...

Snålt var det iaf....
 
hen = höna

Mycket anglosaxiska låneord numera. Skriv på Svenska. Det heter hönshjärna.

;)
 
  • Gilla
Ingenjören och 6 till
  • Laddar…
En kompis i ungdomen som tog med sig sina egna tomburkar efter förfesten för att panta själv......
 
Fick för många år sedan erbjudande att köpa lätt begagnade datorer via företaget jag jobbade vid. Eftersom jag själv inte behövde någon dator så frågade jag mina "vänner" om de var intresserade då det var ett riktigt bra erbjudande. (Betalade 4000 för en dator som var värd ca 9000)

En av mina vänner nappade och jag köpte ut datorn och levererade den någon dag senare.

Det går några dagar och vännen ringer och säger att det är nåt fel på grafiken. Jag åker dit och inser att det är dom själv som ändrat nån inställning.

Detta upprepas 4-5 gånger med diverse olika "problem". Varje resa är ca 3 mil tor och med felsökning så hade jag säkert lagt ner 10 timmar.

Vid sista "felanmälan" så säger dom att jag självklart ska få ersättning för att jag hjälpt dom så mycket. Jag åker återigen dit, fixar felet, frun i huset hämtar portmonnän och sliter upp en hundralapp!!! Det räcker inte ens till hälften av bensinen.

Jag lyfte på hatten, och sade att jag avstår ekonomisk ersättning om dom skaffar en ny servicetekniker...
 
  • Gilla
Mattsson86
  • Laddar…
vojma skrev:
Fick för många år sedan erbjudande att köpa lätt begagnade datorer via företaget jag jobbade vid. Eftersom jag själv inte behövde någon dator så frågade jag mina "vänner" om de var intresserade då det var ett riktigt bra erbjudande. (Betalade 4000 för en dator som var värd ca 9000)

En av mina vänner nappade och jag köpte ut datorn och levererade den någon dag senare.

Det går några dagar och vännen ringer och säger att det är nåt fel på grafiken. Jag åker dit och inser att det är dom själv som ändrat nån inställning.

Detta upprepas 4-5 gånger med diverse olika "problem". Varje resa är ca 3 mil tor och med felsökning så hade jag säkert lagt ner 10 timmar.

Vid sista "felanmälan" så säger dom att jag självklart ska få ersättning för att jag hjälpt dom så mycket. Jag åker återigen dit, fixar felet, frun i huset hämtar portmonnän och sliter upp en hundralapp!!! Det räcker inte ens till hälften av bensinen.

Jag lyfte på hatten, och sade att jag avstår ekonomisk ersättning om dom skaffar en ny servicetekniker...
Mitt bästa tips: Frågar någon om man "kan det där med data" så svarar jag oftast nej :)
 
Jo jag har lärt mig den läxan "den hårda vägen"

Numer servar jag inte ens mina egna datorer. Mycket enklare att hala fram en hundralapp! :)
 
Jag har sett till att konvertera allt hemma till äppelprodukter, så frågar nån om hjälp med deras Windows-prylar brukar jag säga att jag inte kan nåt om Win ;)
 
  • Gilla
Herr_JT och 1 till
  • Laddar…
Såg på tv en kille som skalade bananerna innan han betalade. Ville inte betala för vikten på skalen....
 
En gubbe (som enligt uppgift är miljonär) var med i samma förening som jag en gång i tiden. När det var månadsmöte hade han med sig eget kaffe istället för att köpa jättefint hembakt fika för 20:-... Det är inte dom stora inkomsterna man blir rik på...
 
Mikael_L
KnockOnWood skrev:
Varför skriver du hen?

Du vet väl om det var en han eller en hon. En enkel gissning: Det var en kvinna.


För övrigt vet jag ingen snålare person än jag själv (en han).
Vet inte varför det är så. Men ibland lider jag själv av min snålhet.
Finns det någon terapi?

Visst är det kul att hacka på de annorlunda :thumbdown:
Jag är också sparsam av mig.

Jag kallar min livsstil för "Lean life". :)

Men i vilket fall så är det alltid lätt att tänka snålhet om någon när det egentligen är vanlig fattigdom bakom. Så ska jag berätta historier om folks snålhet vill jag nog vara säker på att det verkligen var snålhet.

En snålhet jag själv drabbats av flera gånger men börjat lära mig nu är att först köpa en billig men inte tillräckligt bra pryl, ofta ett verktyg men ibland annat nyttoredskap för köket eller en kolgrill osv.
Det är ju dumsnålt, för när man till sist lessnar får man ju lägga ut mer pengar för att köpa det man borde köpt först.
 
KnockOnWood skrev:
Varför skriver du hen?

Du vet väl om det var en han eller en hon. En enkel gissning: Det var en kvinna.


För övrigt vet jag ingen snålare person än jag själv (en han).
Vet inte varför det är så. Men ibland lider jag själv av min snålhet.
Finns det någon terapi?

Visst är det kul att hacka på de annorlunda :thumbdown:
Hen är feminin version av könsneutral benämning på person.

Hum är maskulin version av könsneutral benämning på person.
:D
 
Redigerat:
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
En kompis i ungdomen som tog med sig sina egna tomburkar efter förfesten för att panta själv......
Låter likt en av mina barndomskompisar. Han köpte alltid 3-4 olika burkar öl av den vanligaste sorten, på det viset kunde han ta av alla andras öl utan att någon märkte det.
 
fulingbusen skrev:
Låter likt en av mina barndomskompisar. Han köpte alltid 3-4 olika burkar öl av den vanligaste sorten, på det viset kunde han ta av alla andras öl utan att någon märkte det.
Hur vet du det om ingen märkte något ? :)
 
  • Gilla
cust3000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.