Att ta hand om tvätten känns som en sisyfosarbete. Det spelar ingen roll hur mycket man tvättar, sorterar och plockar - snart är tvättkorgen full av tvätt igen. Nu är det dags att ta tag i det här och se över tvätthanteringen i sin helhet så att tvättandet stjäl så lite liv som möjligt.

Så här ser vår tvättprocess ut idag. Den har två stora problem. Dels spenderar kläderna för mycket tid i tvätten (vilket gör att man måste ha mer kläder, vilket fyller upp garderoberna), men framförallt så kräver den för mycket arbetstid i form av plockning och sortering.

Frågan är hur jag ska göra för att förbättra processen.
  • Är det lönt att satsa på riktiga proffsmaskiner, typ wascator, för att snabba upp tvättning och torkning, och för att kunna köra större maskiner?
  • Finns det color-catcherdukar som kan återanvändas eller köpas i billiga storpackar så att man kan sortera i färre grupper?
  • Finns det mer kläder som är lämpliga att torktumla, t.ex. småbarnskläder, jeans, arbetskläder etc?
  • Borde jag ha en avfuktare i tvättstugan, och hur påverkar det torktiden?
  • Kan man hålla ihop strumpor på något sätt under hela tvätten?
  • Är det nödvändigt att tvätta i 60 grader med moderna tvättmedel?
  • Borde jag se över utrustningen?
  • Kan man ha en "smartare" hängtorkning på liten plats? Så att tvätten sorteras per person redan här?
  • Borde jag ha ett torkskåp?

En anledning till att torkningen tar lång tid kan vara att ventilationen i tvättstugan är felaktig. Tvättstugan är ett gammalt pannrum med en tillluftsventil och en igensatt skorsten. En stor del av husets tillluft kommer genom denna ventil om tvättstugedörren är öppen. Detta innebär att all fukt från kläderna passerar genom huset. En 2 kW värmefläkt finns och kan användas för att dra upp temperaturen och då torkar tvätten snabbare, eftersom tvättstugan då i praktiken fungerar som ett frånluftstorkskåp med utlopp till resten av huset.

Tvättmaskin: Cylinda FT20 (ca 10 år)
Torktumlare: Cylinda TK40 (ca 4 år), kondenstumlare
Tvättstuga Storlek: ca 5 kvm
El: 1 grupp trefas 10A, 1 grupp trefas 16A (urkopplad), 2 grupper enfas 10A.
Arbetsytor: Dåligt

De förbättringar som jag funderat på är att fixa en bra arbetsyta på ca 1 kvm, stänga ventilen och sätta in en avfuktare samt fönsterventiler i resten av huset, och fixa en direktsortering av tvätten så att man slänger smutstvätten i rätt korg direkt. Men det kanske finns någon idé som är bättre, och ingenting är heligt!
 
  • tvättprocess.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Per Eskilsson och 6 till
  • Laddar…
Gällande hängtorkning så skulle jag sätta en frånluftsdläkt typ PAX i dagens tilluftsventil sedan skulle jag investera i en avfuktare.

Tilluft i sovrum, vardagsrum, kontor, gillestuga, liknande rum. Frånluft i kök, bad, toa, tvätt, klädkammare, förråd, matkällare, liknande rum.

Om du byter tvättmaskin så satsa på en med minst 1600 varv i centrifugering. Om du byter torktumlare så satsa på en kondenstumlare av värmepumpstyp.
Som (små)barnsförälder är det guld värt att ha en tvättmaskin och tumlare som klarar 8 kilo (tycker vi i alla fall), klara bl.a. nerkissade täcken.

Gällande 60-graders kläder så är det väldigt dåligt med det. (Nästan) alla affär/klädtillverkare "fegmärker" i stort sett alla kläder.

Vanliga kläder (ej underkläder och andra hygientextiler) räcker oftast att man tvättar i 40 grader.
 
Jag skulle vilja säga att du har för många fraktioner i din tvätt. Köp inte kläder i så många olika färger. :D
Jag har fraktionerna:
- blå/svart tvättas i 50C
- rött/rosa tvättas i 50C
- vitt tvättas i 60C

Kavajer och ylle får tvättas i egna program naturligtvis men får räknas som sällanbatcher. Jag torktumlar faktiskt inget då jag tycker det sliter på kläderna. Däremot manglar jag handdukar och linne för att få ordning i garderoberna.
 
Redigerat:
Jag hänger så mycket som möjligt direkt i garderoben.....tumlar underkläder och lägger det i korgar.....viker endast sängkläder...
TM med 1600 varv centrifugering....garderob med frånluft.....
Ang strumpor...bara svarta och köper i 10-pack......
 
4 tvättkorgar med tydlig märkning.
Hängtorkar på galgar, bärs rätt in i garderob.
Garderober i nära anslutning till tvättstuga.
Köper 25 par lika sockar, använder till vardags, när utslitna slänger och köper 25 nya.
 
storpack strumpor här med förutom till barnen men de är så olika att de är lätta att matcha ändå.
Tvättar allt i 40 grader (kasnke är fel??) förutom handtvätt. Sortering sker i tre olika tvättlådor (vitt, svart/blått/mörkt och rött/färgat) som står staplade på varandra för att spara plats, kläder som ska tvättas i tvättpåse läggs i det innan den åker ner i tvättkorgen.
Tvättar två maskiner direkt efter varandra, i den första kläder som hängs och samlar då respektive persons kläder så nära varandra som möjligt, i den andra sängkläder/handdukar som tumlas. Tumlaren avger så mycket värme att tvättstugan blir som ett torkrum och allt torkar fort :)

Vikningen är väl det jag inte har något bra att komma med, vår tvättade tvätt samlas ofta i en trådback om den inte viks direkt från ställningen.
 
Det här var den nördigaste tråden på länge - Flödesschema för tvättprocessen.


I like it! (y)
 
  • Gilla
1457g och 5 till
  • Laddar…
Såhär gör vi och det funkar bra:
3 tvättkorgar med vitt, ljust och mörkt så tvätten hamnar rätt direkt.

Tvättar allt på 40 grader (nya maskiner med 1600 i centrifug) om det inte är en maskin med enbart lakan och handdukar isf 60 grader. Allt utom stickat, lakan och finkläder tumlas. Allt sorteras på plats

Sent from my LT18i using Byggahus
 
teamlundver skrev:
Såhär gör vi och det funkar bra:
3 tvättkorgar med vitt, ljust och mörkt så tvätten hamnar rätt direkt.

Tvättar allt på 40 grader (nya maskiner med 1600 i centrifug) om det inte är en maskin med enbart lakan och handdukar isf 60 grader. Allt utom stickat, lakan och finkläder tumlas. Allt sorteras på plats

Sent from my LT18i using Byggahus
Fortsätter på datorn istället = mycket enklare.

Allt sorteras på plats (vi har en vikbänk i direkt anslutning till torktumlaren) så att det ligger i olika högar beroende på vart de ska tex sambons t-shirts i en hög, träningskläder i en osv.

Strumpor som inte har ngn pare tar vi upp lost and found tunnan och tittar i. De strumpor som därefter fortfarande inte har ngn pare åker ner i nämnda tunna.

I övrigt har vi en fresh intellivent som går på lågvarv hela tiden och går upp i varv vid fukt. Funkar super tycker jag.

Sen måste tvättstugan vara en trevlig plats att vara på så man slipper få ångest när man går in där..
 
-Strumpor och underkläder, likväl som lakan och handdukar, måste upp i 60 grader för att lukt- och uschbakterier ska dö, vad jag vet.
-Hög centrifugeringshastighet är A och O för snabb torkning.
 
Det kom en idrottsförening o krängde new body kläder för något år sedan. Slog till o köpte 60-70 par strumpor. Alla likadana, funkar kanon.

Sen kastat jag ut frågan om torskskåp? Är det något att investera i?
 
2 tvättmaskiner, 1 torktumlare, avfuktare, Paxfläkt och viktigast av allt en sambo...
 
  • Gilla
lorens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.