Ja, hur är det med trösklar egentligen?
 
Vi har inga höga trösklar, men väl en IKEA PS-matta på säkert 3 cm (minst 2) som den alltid tar sig upp för. Jag inbillar att den har det lättare med trösklar.
 
Min kan ta sig in i badrummet, men inte ut.
Finns någon annan tråd på forumet med samma fråga, i vitvaror elle dyligt.
 
Läste om nån som klarade 1,5 cm på pappret, men man vet ju aldrig
Hur det är i praktiken....
 
C
Vår Roomba, "Brenda" som vi kallar henne, är ovärdelig, hon klarar trösklar på 1 cm,vi har inga högre. Och hon fixar så fint.....
 
Vi har ett nybyggt hus med öppen planlösning så en robot skulle passa oss perfekt. Vårt problem är att vi har en "långhårig" rymatta och en kohud på golvet. Jag är orolig att kanten på kohuden "rullar upp sig" och skapar problem för roboten. Jag är på resande fot för tillfället, men ska fixa bilder när jag kommer hem.
 
Nu har jag fått tummen ur och tagit två bilder på mattorna jag talar om.
Som man ser börjar kanten på kohuden att resa på sig lite. Hur fungerar detta tillsammans med en robotdammsugare och hur fungerar det tillsammans med ryamattan? För att få uppfattning på mattans "höjd" lade jag min telefon bredvid. HTC One S.

DSC_8957.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_8959.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Det är läge för att Roomba kommer att trassla in sig i ryan.

Vad gäller kohuden backar/vrider hon sig loss= inga problem.

OBS detta gäller fabrikatet Roomba och är inte applicerbart på t.ex. Samsung som vi också provat. Köp av den sistnämnda avrådes efter som den har svårt att klara trösklar o sladdar....
 
Berg35 > längst fram på Neato:n sitter en cylinder tvärs färdriktningen med gummilameller. Den ser ut lite som ett skovelhjul och styvheten hos lamellerna påminner lite om husgerådet "slickepott". Naeton:n skulle förmodligen med tiden rulla upp kanterna på ditt koskinn. Ryamattan skulle den göra fullkomlig slarvsylta av.

En robotdammsugare underlättar vår vardag enormt. Man kan nästan släppa tankarna på dammsugning och vi putsar bara i hörnen och under soffan emellanåt.

Friheten har dock ett pris. Bostaden måste robotsäkras och man kan inte längre drälla kalsonger och strumpor överallt (till hustruns stora förtjusning).
 
...men till dammsugaren finns det magnetlister (tror man får med ca 2 meter. Kan du fästa dessa längs kanten på mattan så kommer dammsugaren låta bli den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.