Ta in vår del från ARN också så har du bådas detaljbeskrivning.
 
DIY_freak skrev:
Jag försvarar inte firman. Jag frågar bara hur det står till med diverse fakta, eftersom det inte klart har framgått. T.ex. hur allvarligt problemet med de smutsiga fogarna är. För om det bara hade varit frågan om en bagatellartad avtorkning av fogen, så menar jag att jag inte tyckt att det har någon större betydelse.

Nu skriver TS att det verkligen inte går att få rent de där fogarna hur man än skrubbat. Detta tror jag på och menar få att problemet är allvarligare än företagaren har antytt, då denne har menat att det bara är frågan om att slutstädning inte ingår.

Till skillnad från många andra här så gillar jag att få en mer detaljerad bild (och helst från båda håll) innan jag bildar mig en uppfattning.

Men den sneda plattläggningen o därmed fula o krokiga fogarna samt tätningarna kring ballofix i väggen går väl inte att städa bort och som det ser ut överhuvudtaget går väl inte att städa bort
Att det sedan har gått snett i ARN är ju en annan sak
 
D
Nu är jag ju inte speciellt intresserad av att diskutera detta med dig (elkludde) då jag inte ser hur du kan ge mig någon input som jag värdesätter. Rören kom upp eftersom TS nämnde det och då påpekade jag att de (enligt företaget) fanns där redan sedan tidigare och då utan inspektionslucka. Om du är kompetent inom bkr och säkert vatten, så kan du tala om om det är ok att inte ha i inspektionslucka i en redan existerande installation och t.ex. skriva en avvikelserapport om detta eller om man skall såga upp inspektionsluckor i befintliga installationer. Om du inte vet detta med säkerhet så är det bättre att du låter någon som är kompetent att berätta det. Jag har varken sagt bu eller bä om detta utan bara redogjort för sakförhållandet (så som företagaren beskriver det) och TS har alla möjligheter att korrigera denna uppgift om de vill.

I princip samma sak med fogsprången. Jag har redogjort för företagarens ståndpunkt att de beror på dålig kvalitet på materialet inköpt av TS. TS har kommenterat detta och den enda återstående synpunkten jag haft angående detta har varit att jag tycker det är fel (och otaktiskt) att gå med på en åtgärdsplan som går ut på att byta ut enskilda plattor (för att åtgärda ett annat fel) om man ändå inte är beredd på att acceptera kalelsättningen i övrigt.
 
DIY_freak Det var väl ändå Matte kakel som är ansvariga för att det blev fackmannamässigt o snyggt utfört, oavsett hur det såg ut från början, det förstår nog nästan alla som sett dessa bilder,
Att sen TS gått med på en åtgärdsplan var kanske inte det bästa

Även om Du tycker jag skall hålla käft så vore det trevligt med en annan attityd i ditt svar
 
DIY_freak skrev:
När det gäller inspektionsuckan så säger företagaren (såvitt jag kan se) att rören och ballofixerna fanns där från början (utan någon inspektionslucka) och det enda de gjorde var att kakla runt rören? Bristen på inspektionslucka var alltså en existerande brist redan från början och de har inte haft något med den rördragningen att göra, utan deras anslutningspunkt har varit efter ballofixerna.
Är det så att Ballofixerna eller t.o.m. rören satt där innan så kommer de "undan" Säkert Vatten. De har använt befintlig installation och detta behöver man inte ens skriva avvikelserapport på, enligt den utbildare vi hade.

Vi hade rekommenderat, mycket starkt, att dra nya rör men också så tydligt som möjligt (vilket kan vara svårt innan man öppnat upp väggar, golv etc) förklarat hur, att det kostar, tar tid men att det blir ett bättre slutresultat. Vill kunden inte detta så blir det en avvikelserapport ändå. En rörmockare kanske kan säga om vi gör rätt eller fel.

DIY_freak, jag ser vad du är ute efter och tycker dina frågeställningar är riktigt bra och det börjar nystas upp mer och mer. Det blev riktigt intressant när du började läsa utdragen från ARN. Allt är inte svart eller vitt ;)
 
D
Elkludde skrev:
Även om Du tycker jag skall hålla käft så vore det trevligt med en annan attityd i ditt svar
Nu är det så att jag bara försöker redovisa vad företaget har haft att anföra och sedan är intresserad av i vilken grad de påståenden som företaget gör är korrekta eller inte, dels sådana uppgifter som TS kan bekräfta eller avvisa och sedan en del input som fackmän kan ha när det gäller deras specifika kunskapsområde och med avseende på företagets påståenden.

Jag är inte intresserad av att diskutera med personer som inte kan skilja på mig som person från de åsikter och påståenden som jag redovisar, som är någon annans. Jag har inget behov att ta på mig andra personers eller företags misstag bara för att jag är intresserad av att försöka få fram mer information om fallet.
 
  • Gilla
se38005 och 4 till
  • Laddar…
DIY - kan du inte ta in all info från båda oss parter från ARN och sen kommentera. Vi har i våra yttranden kommenterat mkt av MK&B ABs påståenden. Du får mer kött på benen där och vi slipper att dra allt här igen.
Bra att du ställer frågor etc men var ödmjuk i det snälla. I snart ett år har vi hållt på med detta (och ännu inte fått våra kvalitetsintyg eller papper från VVS och el) och åtskilliga timmar har vi lagt på att ha ont i magen för otrevligt bemötande, åtskilliga timmar på att ringa BKR, besiktningsmän, kolla upp det MK&B säger är rätt eller fel. Vår ork är slut....
 
D
Jag förstår att det är en jobbig situation, speciellt nu när ARN inte har velat ta till sig fallet. Jag har begärt in era svar också, så de borde komma imorgon och jag skall försöka leta rätt på era svar och redovisa dem när/om jag tar upp något mer om fallet.

Angående kvalitetsintyg m.m. så vet du ju att företaget påstår att det bara är att komma och "hämta dem på kontoret", de säger att de inte vill skicka för de vill ha underskrift på att du fått dem. Ja, jag vet... du har säkert skrivit något svar om det (som jag får se imorgon) och ja, jag håller med dig, det låter väldigt omständligt för en så enkel sak som att överlämna några kvalitetsdokument.
 
Ja vi vet att vi kan hämta det men det är inte vår uppgift att åka en timme enkel resa för att hämta intyg vi borde få levererat till dörren. De har till BKR nu i över en månads tid sagt att de ska skickas men inget kommer.
 
Vi har varit hemma under tider vi sagt att de kan komma å ge oss det nya och få det vi har som var felaktigt ifyllt men de har inte dykt upp. Vi har pusslat och ändrat i våra tider på jobb etc för att kunna vara hemma båda två då de ev skulle dykt upp på föreslagen tid, då vi inte alls känt oss bekväma i bemötandet.
 
om jag inte minns helt fel från bkr kursen så står det att man endast ska jobba med första sortering av plattor...

hur bkr ställer sig i fall där kunde köpt 2a eller 3e sort vet jag inte...
vet av egen erfarenhet att billiga plattor kan skilja mycket i storlek, kan ligga 5-6 bra plattor sen 1 med 1-2mm mindre/större mått osv väldigt svårt att veta innan

hör kanske inte till tråden direkt men kan vara bra att tänka på...
 
  • Gilla
Byggaren_Gbg
  • Laddar…
nino skrev:
om jag inte minns helt fel från bkr kursen så står det att man endast ska jobba med första sortering av plattor...

hur bkr ställer sig i fall där kunde köpt 2a eller 3e sort vet jag inte...
vet av egen erfarenhet att billiga plattor kan skilja mycket i storlek, kan ligga 5-6 bra plattor sen 1 med 1-2mm mindre/större mått osv väldigt svårt att veta innan

hör kanske inte till tråden direkt men kan vara bra att tänka på...
Helt klart hör det till då kunden/TS har köpt detta själv. Detta sa den plattsättare vi jobbar med också.

Nä... de ligger en hund begraven på båda sidor i denna konflikten.
 
DIY_freak skrev:
Angående kvalitetsintyg m.m. så vet du ju att företaget påstår att det bara är att komma och "hämta dem på kontoret", de säger att de inte vill skicka för de vill ha underskrift på att du fått dem. Ja, jag vet... du har säkert skrivit något svar om det (som jag får se imorgon) och ja, jag håller med dig, det låter väldigt omständligt för en så enkel sak som att överlämna några kvalitetsdokument.
Meh, hur svårt kan de vara att lösa det problemet? Det är ju bara att skicka dem med REK brev, kostar 66 kr packat och klart.
 
D
noone70 skrev:
Meh, hur svårt kan de vara att lösa det problemet? Det är ju bara att skicka dem med REK brev, kostar 66 kr packat och klart.
Jo, som jag redan skrev så låter ju deras lösning (att komma in till kontoret) som en omständlig lösning på ett ganska enkelt problem. Nu är det ju så att det är ett stort misstroende mellan båda parter och företaget vill ha en skriftlig bekräftelse från kunden att de har fått kvalitetsdokumenten i samband med överlämnandet. Ett REK-brev löser faktiskt inte det problemet strikt sett, speciellt inte när misstroendet är så stort mellan parterna. Ett REK-brev visar (i bästa fall) bara att avsändaren har skickat någonting till mottagaren men det är ju inget som helst bevis på vad det är som har skickats (i alla fall är det så jag tolkar företagets ställningstagande).

Men alltså... är de här dokumenten skrivna på guldpapper eller något? Om man skulle skicka dem med posten och kunden hävdar att de inte kommit fram, finns det något som hindrar att man skriver dokumenten på nytt, till en försumbar kostnad? Det är här jag tycker att lösningen egentligen ser ganska enkel ut. Skicka dem med vanlig post (6:) och begär att kunden skickar tillbaka en bekräftelse på att de fått dokumenten (de kan komma överens om detta via mail). Konstigare än så borde det inte vara, om det inte finns något i själva papperen som gör att de är värdefulla och inte kan återskapas om de kommer bort (eller påstås ha kommit bort)?

Om parterna inte var så envisa utan lite mer konstruktiva för att lösa de problem som i alla fall är enkla att lösa...
 
Redigerat av moderator:
Håller med om att det ligger en hund begraven, renoveradfe mitt badrum för ca ett år sedan och är väldigt nöjt med det.provade o ta några närbilder på fogar mm och det är klar att det ser ju inte så bra ut när man tar extrema närbilder på fogar mm.
Nej jag tycker bilderna som ligger ute på denna tråden blir mycket missvisande till TS favör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.