RoTe
Har dom hängt tillbaka siffrorna så att du skulle hitta hem?
 
  • Gilla
lorens
  • Laddar…
RoTe skrev:
Har dom hängt tillbaka siffrorna så att du skulle hitta hem?
Dom hänger upp och ner. Helt sjukt, letade i flera timmar innan jag tillslut hittare rätt! Riktigt jobbigt!!:thumbdown:
 
RoTe
erik_n skrev:
Dom hänger upp och ner. Helt sjukt, letade i flera timmar innan jag tillslut hittare rätt! Riktigt jobbigt!!:thumbdown:
lachen.giflachen.giflachen.gif
 
Solen skiner, -4 på termometern... Let's get some work done!!
 
Vindpapp och läkt på plats. Lite panel på detta nu bara :)
 
Det var det.

ImageUploadedByByggahus.se1351349334.703337.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1351349305.994645.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsättning följer...
 
Här har det mesta stått still. Den 2/11 förklarades källaren som torr. Idag kom byggarna tillbaka och började riva lite mer samt bygga upp ett par nya innerväggar.

Vi kommer prioritera uppbyggnaden av en del av källaren och lämna resterande till senare.

Det som kommer göras under närmsta veckorna är följande:

Allt organiskt material ska bort.
Nivellgolv med undergolvsventilation samt vattenburen golvvärme.
Sanera all gammal el och dra nytt
Byta golvbrunnar till modell med backventil
Bort med öppna spisen i mexitegel och in med moderna kamin (ev. Vattenmantlad)
Alla ytskikt blir nya.
nya innerdörrar

Ja å säkert lite till. Kortfattat kan man säga att just nu är källaren rensad på allt och den kommer byggas upp för att matcha resten av huset :)

Fått en riktigt vettig entreprenör av försäkringsbolaget och det känns som att vi kommer få till detta riktigt bra. Dom gör en del saker och jag gör andra.

Ska försöka fota och uppdatera löpande.
 
Tråkigt när sånt händer, men väldigt skönt att ha ett bra försäkringsbolag! Försökte läsa mig till vad som orsakat skadan, allt regnande antar jag? Behöver de dränera eller byta ledningar för dig nu då? Eller ligger det längre ut i kommunens nät kanske.
Hur som helst, lycka till med resten av ditt gigantiska projekt! Ser fram mot uppdateringar.
 
Aha, man ska inte bara skumma texterna :). Såg att det skulle bytas golvbrunnar. Sådana borde det kanske vara i alla källare, speciellt efter årets "regnskurar"
 
Kjell_G skrev:
Aha, man ska inte bara skumma texterna :). Såg att det skulle bytas golvbrunnar. Sådana borde det kanske vara i alla källare, speciellt efter årets "regnskurar"
Precis.

Huset är ordentligt dränerat med dubbla spärrbrunnar och pump. Källaren ligger under dagvattennivå. Det regnade galna 92mm på 3timmar den dagen. Hela kommunen stog under vatten och ca 50 hus i mitt område svämmade över. Tydligen nått strul i kommunens ledningar som gjorde att avloppet fylldes med regnvatten. Det blev fontän i golvbrunnarna i källaren och när jag lyfte locket på spärrbrunnarna så var dessa så fulla att det välde ut vatten på tomten (ca 2m över golvnivån i källaren).

Tror inte att en backventil hade klarat det trycket, men det är en liten kostnad att installera och det innebär fördelar i försäkringen.

Resten av bygget står på sparlåga tills detta är löst. Orkar inte med allt på en gång tyvärr...
 
Haft möte med byggledaren nu på morgonen. Dom börjar regla upp med nivell nästa vecka, så nästa helg ska jag börja med ventilation och returledningar för golvvärmen. Sjukt taggad att sätta igång nu. I helgen ska jag riva lite dörrkarmar, ytskikt, gammal el och VVS. Så snart kommer bilderna ;)
 
  • Gilla
lorens
  • Laddar…
erik_n skrev:
Haft möte med byggledaren nu på morgonen. Dom börjar regla upp med nivell nästa vecka, så nästa helg ska jag börja med ventilation och returledningar för golvvärmen. Sjukt taggad att sätta igång nu. I helgen ska jag riva lite dörrkarmar, ytskikt, gammal el och VVS. Så snart kommer bilderna ;)
Sitter lite i samma båt som du med ett rätt saftigt projekt i knät som vuxit sig ännu störe pga oförutsedda missöden och tänkte fråga hur du gör med golvvärmen. Får väldigt olika bud beroende på vem offerten kommer ifrån. Slutsatsen är att ska det bli rätt så får man ta reda på hur man gör och sedan göra det själv... Har du lejt in hjälp för att planera slingorna eller har du gjort det själv? När man snackar med VVSarna som vill kränga bergvärme och också skjuter mot att få ta golvvärmen så känns det lite som att dom tycker det är värsta raketforskningen att lägga golvvärme. Jag tror det är ganska enkelt? Hur gör du med fördelade? En per plan, antar jag? Sätter du dom i låda med skvallerrör till våtutrymme? Tänkte du köra med förtioelva termostatreglerare, eller tänkte du satsa på att trimma systemet och ha en, eller kanske två, tre termostatreglerare slingor?
 
Här kommer en liten bilduppdatering över vad som hänt i källaren senaste veckan.

ImageUploadedByByggahus.se1354647868.852875.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bastun fick säga adjö tillsvidare.

ImageUploadedByByggahus.se1354647924.125308.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även öppna spisen i mexitegel är borta.

ImageUploadedByByggahus.se1354647981.074905.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ny vägg i tvättstugan.

ImageUploadedByByggahus.se1354648032.455109.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allrummet blev avdelat och är numera en korridor och ett blivande sovrum.

ImageUploadedByByggahus.se1354648117.482711.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästa vecka ryker detta och ersätts med ett infällt skåp med automatsäkringar.

ImageUploadedByByggahus.se1354648189.767388.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Leverans1. En trave nivellreglar med tillbehör.

ImageUploadedByByggahus.se1354648235.310194.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med tillhörande isolering...

ImageUploadedByByggahus.se1354648271.177731.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Leverans2. En hög golvspån.

ImageUploadedByByggahus.se1354648308.999160.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med tillhörande golvslingor, plåt, fördelare osv.

ImageUploadedByByggahus.se1354648352.033775.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag har gubbarna damsugit hela källaren grundligt (2 man x 8 timmar, det kallar jag grundligt) och även fått upp nivellreglar i hall och korridor.

Röris va här i morse och plockade bort alla elementrör i källaren så nu är det fritt fram för varma golv.

Dom har även bilat upp alla brunnar och dessa ersätts som sagt med brunnar med backventil.

Fortsättning följer...
 
  • Gilla
hevi och 1 till
  • Laddar…
Då är allt game inför nästa veckas centralbyte!

ImageUploadedByByggahus.se1354817037.266480.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MaWa71
  • Laddar…
Nu börjar nivellreglarna bli klara.

ImageUploadedByByggahus.se1354877876.936569.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tvättstugan

ImageUploadedByByggahus.se1354877910.442887.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gillestuga

ImageUploadedByByggahus.se1354877945.360497.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Biorum :)
 
  • Gilla
lorens och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.