Mikael_L
sj6 skrev:
Förmågan att lösa problemen? Du tycker det är seriöst problemlösande att använda gammalt skit för att de inte orkade gå och hämta material i bilen? De behövde alltså inte ens åka till grossist/lager?
Jag har bara fått del av några historier över deras dråpliga (och dåliga!) sätt att lösa saker.
Jag är övertygad att dom lyckades lösa det uppkomna problemet/materialbristen osv på ett acceptabelt sätt 100 ggr fler gånger.

Min poäng var en annan.
När jag höll på och läste här om att elektriker minsann måste åka så ofta till grossisten så kom jag att tänka på dessa historier. Och så funderade jag lite över varför dessa unga killar inte tog chansen att avbryta jobbet en stund och åka till Ahlsells för lite fika.
Ja kanske för att detta var en stor beställare, som helt enkelt inte betalade för "något tjafs".
(Jag vet vem beställaren var.)


edit:
Men egentligen så kan det lika gärna ha precis NOLL med allt som dryftas i tråden att göra.
Det var ju rätt många år sedan, så det kan ju ha ändrats hur mycket som helst sedan dess.
Ahlsells hade kanske inte fika då, t.ex. ;)
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Min poäng var en annan.
När jag höll på och läste här om att elektriker minsann måste åka så ofta till grossisten så kom jag att tänka på dessa historier. Och så funderade jag lite över varför dessa unga killar inte tog chansen att avbryta jobbet en stund och åka till Ahlsells för lite fika.
Ja kanske för att detta var en stor beställare, som helt enkelt inte betalade för "något tjafs".
Kanske för att dom behövde inkomsten från ackordet..

Det fanns en elektriker här som planerade sitt arbete så i detalj att han bar med sig ALLT som behövdes för dagens arbete när han kom in i huset på morgonen. Jobbade sedan som en bäver hela dagen utan att behöva avbryta ens en minut för att hämta något i servicebilen.

Han dog mycket riktigt i förtid i en hjärtattack.

Det var föga optimalt.
 
Mikael_L skrev:
Jag har bara fått del av några historier över deras dråpliga (och dåliga!) sätt att lösa saker.
Jag är övertygad att dom lyckades lösa det uppkomna problemet/materialbristen osv på ett acceptabelt sätt 100 ggr fler gånger.

Min poäng var en annan.
När jag höll på och läste här om att elektriker minsann måste åka så ofta till grossisten så kom jag att tänka på dessa historier. Och så funderade jag lite över varför dessa unga killar inte tog chansen att avbryta jobbet en stund och åka till Ahlsells för lite fika.
Ja kanske för att detta var en stor beställare, som helt enkelt inte betalade för "något tjafs".
(Jag vet vem beställaren var.)


edit:
Men egentligen så kan det lika gärna ha precis NOLL med allt som dryftas i tråden att göra.
Det var ju rätt många år sedan, så det kan ju ha ändrats hur mycket som helst sedan dess.
Ahlsells hade kanske inte fika då, t.ex. ;)
Ja, nu när jag lästa mitt svar och ditt förra inlägg så blandade jag ihop det lite men det är fortfarande en fullösning som beror på lathet. Sen vad det beror på vet inte jag, det vet du nog bättre men även om det varit en kund som är tuff så hade jag gått till bilfan iallafall och hämtat det jag missat. Vi är för fan människor och hellre att man gör det rätt och ordentligt än hatta med lösningar om det inte behövs.

mycke_nu skrev:
Kanske för att dom behövde inkomsten från ackordet..

Det fanns en elektriker här som planerade sitt arbete så i detalj att han bar med sig ALLT som behövdes för dagens arbete när han kom in i huset på morgonen. Jobbade sedan som en bäver hela dagen utan att behöva avbryta ens en minut för att hämta något i servicebilen.

Han dog mycket riktigt i förtid i en hjärtattack.

Det var föga optimalt.
Det var tråkigt att läsa men inte förvånansvärt.
 
Freddy_kruger skrev:
För att inte tala om oss målare som ska ha varenda kulör i bilen...:p
Va f---n några små tuber och en pinne att röra med Ha Ha Ha;) Så är det problemet löst.
 
LGG-01 skrev:
Va f---n några små tuber och en pinne att röra med Ha Ha Ha;) Så är det problemet löst.
Som om att någon använder annan färg än vit...
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
sj6 skrev:
Nu pratar ni visserligen el men vi i rörsvängen kan också ha detta "problem" med material. Det finns så mycket produkter att man kan inte ha allt. Kunderna vet inte alltid vad de har för något och kan inte alltid göra sig förstådda. De flesta har ju överseende att ibland måste man hämta när det kommer till material/produkter som inte är vanliga.

Vi har ordning och reda, sortimentslådor, en jävla massa olika produkter för service till både värma och tappvattensystem men det är totalt omöjligt att kunna ha en servicebil som skulle klara varenda hus/lghtkomplex och andra byggnader utan att någon gång bli tvungen att komplettera från lager eller grossist. I vissa fall även beställa då inte ens grossisten kan ha allt i det lokala lagret.

Jag kan tänka mig att detsamma gäller för el som också är en fruktansvärt bred bransch.
Vad är det som är så fruktansvärt ömtåligt i vvs o el branschen dom som har varit med en tag vet vad hur dom skall transportera materialet,men det är klart kör man omkring med en 245 a kan det bli problem
 
Elkludde skrev:
Vad är det som är så fruktansvärt ömtåligt i vvs o el branschen dom som har varit med en tag vet vad hur dom skall transportera materialet,men det är klart kör man omkring med en 245 a kan det bli problem
Jag har nog missat något.. Vi har väl inget som är jätte ömtåligt. Täckbrickor kan bli skadade när de trillar ur påsen, klammer kan bli repiga. Det mest ömtåliga har vi i lådor med skumgummi i botten.

Min poäng var inte att det är ömtåligt. Min poäng är att det är omöjligt även med en fullt inredd VW Transporter, förlängd med ordning och reda att ha grejer till precis att lösningar som finns på service sidan.

Kanske missförstod er diskussion lite väl mycket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.