Travers i garaget är respekt! :)
Nästa steg blir en Åkerströms radiodosa till den va? ;)
 
Zixten, 2,5 m över 1/3 och övriga 2/3 där det är saxtakstolar är det ca 3,4 m till nock.

FredrikR, Kan varmt rekommenderas! Radiodosa hade varit flott, men får nog nöja mig med en längre sladd:)
 
Har nu stuvat upp en hel del prylar på vinden så att det går att ordningställa garaget inför vintern, det skall tydligen in minst en bil där nu....

Slutprovet var att få upp utemöblerna, och bordet gick precis upp efter lite trixande!

40_vind_bord.jpg


Har även haft besök av elektrikern för första gången. Har i princip bilden klar för mig men svårt att veta hur många uttag man skall ha och hur många armaturer som går åt. Det lutar nu åt 2x36 T8 med HF modul. Var inne på T5 först men de verkar så jädrans dyra och ge ganska lite ljus, på de modeller som jag tycker mig ha råd med.

Några tipps om vart man köper installationskabel och slang billigast, till ok kvalitet?
 
sweFredrik skrev:
Har nu stuvat upp en hel del prylar på vinden så att det går att ordningställa garaget inför vintern, det skall tydligen in minst en bil där nu....

Slutprovet var att få upp utemöblerna, och bordet gick precis upp efter lite trixande!

[bild]


Har även haft besök av elektrikern för första gången. Har i princip bilden klar för mig men svårt att veta hur många uttag man skall ha och hur många armaturer som går åt. Det lutar nu åt 2x36 T8 med HF modul. Var inne på T5 först men de verkar så jädrans dyra och ge ganska lite ljus, på de modeller som jag tycker mig ha råd med.

Några tipps om vart man köper installationskabel och slang billigast, till ok kvalitet?
Om inte elektrikern kan bistå med material till realistiska priser är väl www.elbutik.se eller www.elonline.se eller kanske www.billigtel.se att föredra?
 
Köpte billiga armaturer på jula för ett halvår sen, var enkla att montera, kanske finns bra kabel där oxå. eller biltema?

//AA
 
Ser att det är samma pris och märke på Jula som på elbutik.se, för 100m FK1,5 (Amokabel)
 
Jag köpte FK1,5 och 2,5 på Hornbach, de var de billigaste jag hittade när jag letade, men det kan ha ändrat sig på ett par år.
 
Har nu inhandlat tråd och dosor på Biltema för några veckor sedan. Idag skulle jag börja sätta dosor i taket för armaturer, hade köpt gröna för enkelgips. Där tog det stopp. Det gick ju inte att få till det med infästning i glesen (28mm). När dosorna var på rätt djup så passerar fästhålen gelsen precis. Möjligen skulle man kunna spika på någon regelbit mellan gles och isolering för att få något att spika i, men det känns inte rätt. Hur har ni gjort?
 
Takdosor min vän :)
 
Jo, men hur fäster man in dem då? Jag behöver ju en dosa som kan spikas/skruvas i sidan på glesen.De takdosor jag sett ser ut att fästas rakt underifrån. Sätter man kanske en kortling mellan två gles( på ovansidan) och monterar sedan takdosan underifrån mot denna kortling, om ni förstår hur jag menar?
 
I mitt garagebygge är det gjort som du beskriver. En kortling ovanpå två gles.
 
  • Takdosa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stort tack för bilden Cabrera, då vet jag att jag inte är fel ute! (y)
 
Nästa fråga. Jag hade ju helt klart för mig att det skulle sättas en takdosa över varje armatur, men det behövs kanske inte, räcker med att man drar ut slangen genom gipsskivan, eller hur gjorde ni?
 
Missade en sida och svarade på något gammalt, sry
 
Jag använde bara takdosor på vissa ställen där behov fanns. På de flesta ställen lät jag bara flexslangen mynna i nivå med gipsen bakom respektive armatur.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.