Håller på med en tillbyggnad och behöver lite mera nätverksuttag och jag funderar om det går bra att gå ner i krypgrunden med nätverkskabeln och dra den där eftersom det blir så mycket enklare?
Skall den kanske förläggas löst också med tanke på kondens i vp-rör?
 
Dra den i ett rör. Skulle kondens bli ett problem(vilket jag tvivlar på) så är det ju enkelt att dra en ny kabel :)
 
Det blir inte kondens om du förseglar röret i båda ändar.
 
Precis. Om du drar rör så stoppa bara ner en tuss mineralull eller liknande när du dragit kabeln så får du inga kondensproblem. Det är heller inga andra problem att dra den naken i en krypgrund om du inte har problem med gnagare. Det är surt att dra om för att en mus gnagt av den. Men som sagt, är det extra krångel med rör så bara häng upp den i några krökta spikar el dyl, det är inga problem.
 
Det finns ju billig flexslang på biltema också. Kanalisation är bra. Du kanske kommer på att du vill dra annan kabel sen. El, koax, 1-wire, fiber, HDMI, lightning, USB, etc.
 
Visst. Då kan man för nätverksalternativen krypa ner igen. Själv har jag gjort så, dvs dragit rör upp till vinden, men allt löst *på* vinden. Det gör det mycket lättare att dra, särskilt när kabellängderna går upp mot 40m end-to-end. (Finns ingen chans att jag hade kunnat trä flexslang kors och tvärs från ena änden av huset till den andra och sedan dra kabel genom resultatet. Det hade i så fall blivit att skarva rören och dra i delar, och då kan man lika gärna hänga den löst.)

Det är fö så här man gör när man drar yrkesmässigt, dvs har rör bara för väggar o dyl och sedan drar öppet i större utrymmen s.s. stigarschakt osv.
 
Häng de löst som Lars Stefan föreslår då blir det inget problem med kondens.
frågan om gnagare så är lite extra plast inget hinder, de käkar VP rör och ännu enklare flexslang.

Protte
 
prototypen skrev:
frågan om gnagare så är lite extra plast inget hinder, de käkar VP rör och ännu enklare flexslang.
Där ser man. Det har sagts mig att det ger ett skydd, jag böjer mig för sakkunnskapen.
 
Möss verkar inte gnaga på ledningar om de inte har någon särskild anledning, vilket i stort sett är antingen att de vill ta sig genom ett hål som ledningen blockerar eller att de bygger bo precis där ledningen går. I vår sommarstuga där mössen tar över helt på vintern har de aldrig gnagt på EKLK-ledningarna sedan vi drog in el på 80-talet. Däremot skalade de all isolering på de interna ledningarna i spisen när de byggde bo i den ett år.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
Vet inte om jag kan hålla med där f91jsw, tyvärr.

Har patchpanel för nätverkskabel i en liten skrubb under trappen till övervåningen. Där har mössen tagit sig in och tuggat på nätverkskablarna :( Patchpanelen är inte ivägen för mössen. Tvärt om! Det måste krävts ganska avancerad balansgång för mössen att ta sig dit! De har inte heller byggt bo där inne.

En gång när jag öppnade till skrubben såg jag en mus där inne, och kunde då också se var den sprang iväg - så nu har jag täppt till hålen med lite kartong. Än så länge verkar de inte har tuggat sig igenom den :)
 
Tack för alla svar :)
Jag kommer nog att dra kabel löst i krypgrunden, skulle jag sedan vilja dra något annat i rören i kåken så jag jag ju komplettera med rör i krypgrunden då.
 
Maalox
Installation av solceller på G. Växelriktaren skall stå i källaren och installatören vill att trådat internet skall finnas vid denna plats. Avser därför dra nätverkskabel genom krypgrund till källaren.

Nere i krypgrunden noterar jag att under kopplingen för den gamla antennkabeln i väggen så går det ner ett vp-rör i krypgrunden. Skulle därför vara att föredra att nyttja denna istället för att borra hål i golvet (antennkabeln nyttjas ej längre), om möjligt.

När jag kör igenom en dragfjäder så är det dock stopp även om sambon hör att ändan är nära.

Min fråga är huruvida lösningen med vp-röret ner till krypgrunden syftar till just detta, att möjliggöra framtida kabeldragning? Eller är syftet ett helt annat?

Om ja, varför är det stopp med dragfjädern? behöver man potentiellt göra ytterligare en öppning i dosan neråt i riktning mot vp-röret?

Pausar projektet här tills jag har en bättre förståelse.

Tack!

EDIT: lösningen med vp-rör är vid samtliga uttag, inte bara detta
 
Kan vara en för snäv böj på vi röret, alternativt knäckt.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Maalox Maalox skrev:
Installation av solceller på G. Växelriktaren skall stå i källaren och installatören vill att trådat internet skall finnas vid denna plats. Avser därför dra nätverkskabel genom krypgrund till källaren.

Nere i krypgrunden noterar jag att under kopplingen för den gamla antennkabeln i väggen så går det ner ett vp-rör i krypgrunden. Skulle därför vara att föredra att nyttja denna istället för att borra hål i golvet (antennkabeln nyttjas ej längre), om möjligt.

När jag kör igenom en dragfjäder så är det dock stopp även om sambon hör att ändan är nära.

Min fråga är huruvida lösningen med vp-röret ner till krypgrunden syftar till just detta, att möjliggöra framtida kabeldragning? Eller är syftet ett helt annat?

Om ja, varför är det stopp med dragfjädern? behöver man potentiellt göra ytterligare en öppning i dosan neråt i riktning mot vp-röret?

Pausar projektet här tills jag har en bättre förståelse.

Tack!

EDIT: lösningen med vp-rör är vid samtliga uttag, inte bara detta
Använd antennkabeln som dragtråd, antingen så fäster du dragfjädern, ett snöre eller nätverkskabeln i den befintliga kabeln.
Sen drar den ena samtidigt som den andra skjuter på. Se till att kommunicera ordentligt mellan er.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Använd antennkabeln som dragtråd, antingen så fäster du dragfjädern, ett snöre eller nätverkskabeln i den befintliga kabeln.
Sen drar den ena samtidigt som den andra skjuter på. Se till att kommunicera ordentligt mellan er.
Och glöm inte ’gucka’

=glidex
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.