cosworth skrev:
En fråga till, syllisolering, hur bred?
Ska ha 145mm som syll och läste hos någon tillverkare att bredden på syllisoleringen är smalare än regeln, ska det vara så?
Smalare än syllen ska den väl inte vara. Det måste vara bäst om den är lika bred som syllen. Sundolitt t.ex. gör den i de mest gångbara dimensionerna. Kolla själv här:
http://www.sundolitt.se/default.asp?menu=198 ;)
 
Är det syllisolering av "gummityp" så går det bra att ha en syll som är smalare än regeln. Syllisoleringen har "trekanter" i kanterna som lyfter syllen. Detta vet de i byggvaruhuset.
 
Konsulten skrev:
Gick och köpte några byggbeskrivningar från Tenico, bl.a. den som handlar om väggstommar. Det handlar om kurslitteratur som används på byggutbildningarna, vad jag förstår. Och där står det klart och tydligt att det SKALL vara impregnerat virke till syllen.

Så meningarna går isär, tydligen. :)
Står det tryckimpregnerat eller impregnerat? Det är en viss skillnad.

Det finns ju diverse impregneringsoljor / grundbehandlingar som inte är tryckimpat.

Vi har en grundoljad syll lagd på gummitätlist och ålderbeständig plast
 
Det står:

"Virke till syll skall vara konstruktionsklassat K-virke eller lägst sort V (V=5) eller sort B. Det skall också vara impregnerat i träskyddsklass A för att kunna stå emot rötangrepp."

Och på sidan 28 i publikationen Att välja trä från Skogsindustrierna står:

"Man brukar skilja på impregnering och ytbehandling.
Impregnering sker i en industriell process som gör att träskyddsmedlet tränger djupt in i träet. Ytbehandling utförs vanligtvis manuellt genom att träets yta bestryks med träskyddsmedel."

Detta tolkar jag som att det är frågan om tryckimpregnering. Stryker man skyddet utanpå så handlar det om ytbehandling, inte impregnering.

Att det skulle vara sämre hållbarhet i impregnerat virke finns det inget stöd för i detta häfte. Står tvärtom att:

"De tekniska egenskaperna hos impregnerat trä är i stort sett desamma som för oimpregnerat trä."
 
Hm...slutsatsen av detta ?

Ska jag ha tryckt eller bara grundoljat?
 
Konsulten skrev:
Tryckt 2004. Bakom den står Sveriges Byggindustrier och förlaget Liber.
lite framförhållning ,köp tryckt och låt torka.
 
Är det inte så att det bör vara "problemfritt" tiden ut?
Räknar själv med att bo ca 25 år i mitt projekt.......
Har nyligen borstat bort syll från 1888........... (naturmaterial, oimprengnerat)

Varför göra mer än vad som krävs när man kan överlåta till nästa ägare ;D :surprised: 8) ::) glädjen med att renovera ;D
 
SnickarPelle skrev:
Varför göra mer än vad som krävs när man kan överlåta till nästa ägare  ;D :surprised: 8) ::)  glädjen med att renovera   ;D
;D ;D ;D
 
En klar fördel med tryckt virke är att skadeinsekter typ husbock strimmig gnagare samt hussvamp inte tycker om sådant. Jag skulle ALLA gånger valt tryckt samt verkligen lägga ner energi på att se till att fukt inte kan ta sig till syllen. Även jag har borstat bort syll i dimensionen 220*220.
 
Fattar verkligen inte! Varför ska ni ha tryckat i konstruktionen!? Tryckimpregregnerat trä håller borta röta, inte mögel! Därför kommer en fuktangripen tryckad syll att förr eller senare få mögelpåväxt. Mögel är en organism som producerar gaser precis som vi människor ;) Om man matar en mögelsvamp med trä så kommer man drabbas av ohälsosamma emissioner som de flesta vet... MEN om man matar den med trä som innehåller gift, då kommer den producera emissioner som är ännu farligare och luktar ännu mer! Det är ett allmänt känt faktum hos många av de som har tryckade syllar i sitt 70-talshus, samt hos skadeutredare.
Frågan jag vill ställa alla i detta forumet är, OM man är tvungen att använda tryckat i konstruktionen, har man inte då misslyckats som konstruktör?! Det anser jag (som är konstruktör)! Kontenta = använd inte tryckat, bygg så du inte behöver!
 
Om syllen utförs av impregnerat virke ska den vara i träskyddsklass NTR/A eller NTR/AB och ska ha högst 18 % fuktkvot vid inbyggnadstillfället. Impregnerad syll bör även fuktavskiljas mot oimpregnerat virke till exempel stående träreglar.

Detta stod att läsa på Login sida - TräGuiden

Mvh Patrik
 
Om man har en konstruktion där syllen utsätts för så mycket fukt att det inte skulle fungera med vanligt virke så tycker jag att man bör ändra konstruktionen så att det fungerar och inte använda tryckimpregnerat. Det är självklart bättre att huset inte utsätts för fukt överhuvudtaget, än att man låter trädelar bli fuktiga och försöker stoppa rötan med gifter. Vi lever ju faktiskt inte på 70-talet.

Förresten, inte helt färsk tråd ser jag. :)
 
Visserligen en gammal tråd..men väldigt intressant.
Ni som har byggt, skulle ni vilja berätta hur ni har gjort med detta?
Min byggare vill använda tryckt syll....jag vill inte eftersom man har hört att det inte är bra.
Jag var på väg att köpa ett beg hus tidigare, och där var syllen tryckt. Huset var byggt på slutet av 70talet.
Besiktningsmannen anmärkte på den tryckta syllen och menade att den ovilkorligen skulle bytas ut.
 
Besiktningsmannen betalas oftast av köparen. Jag har sett tjänsten marknadsföras med att besiktningen kommer att resultera i ett material som kan användas i fortsatta prisdiskussioner. Detta om besiktningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.