Är det OK att bygga en kopia rakt upp och ner på granntomten?

  • Antal röster
    114
  • Omröstningen stängd .
Status
Inte öppen för fler kommentarer.
hahaha
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
I
Försök att se den ljusa sidan av det. Tänk vilken skilnad att kunna säga alla att, " de här två husen har jag ritat ", istället för, " jag har ritat det själv ".
 
1000timmar skrev:
hahaha
Just det :p

I alla andra sammanhang blir folk stolta över att vara en "trendsetter".

Men här gäller det tydligen att vara UNIK. Och annorlunda.
Faan om grannen köper en Volvo om jag har en. Osv.

Jag förstår faktiskt inte varför :confused:


PS
Att ge sig på arkitekten för att ha sålt samma lösning två gånger är nog resultatlöst.
Med samma förutsättningar, i stort sätt samma läge och ungefär samma slags kund är det väl naturligt att han kommer fram till samma lösning.
Det är nog svårt att bevisa att han/hon bara kopierat ett tidigare jobb.
Glöm det!
 
Jag måste å det starkaste avfärda att dessa två hus skulle bli likadana om det gjordes något som helst designarbete i det senare fallet - tror man det har man inte mycket förtroende för arkitektkåren! :p

Visst kan det nog vara svårt juridiskt att hävda din rätt i det här fallet, men jag förstår och lider med dig!
 
Jag tycker det är snyggt med likadana hus jämte varandra. Dock inte mer än högst 2-3st. Bättre det än ett riktigt fult hus till granne.
 
KnockOnWood skrev:
Just det :p

I alla andra sammanhang blir folk stolta över att vara en "trendsetter".

Men här gäller det tydligen att vara UNIK. Och annorlunda.
Faan om grannen köper en Volvo om jag har en. Osv.

Jag förstår faktiskt inte varför :confused:


PS
Att ge sig på arkitekten för att ha sålt samma lösning två gånger är nog resultatlöst.
Med samma förutsättningar, i stort sätt samma läge och ungefär samma slags kund är det väl naturligt att han kommer fram till samma lösning.
Det är nog svårt att bevisa att han/hon bara kopierat ett tidigare jobb.
Glöm det!
Hela område präglas ju utav att folk valt olika husmodeller, inget hus är direkt likt nått annat om man bortser från fasadfärgen som vi inte kan ändra specielt mycket utan den ska gå i ljust i hela området.

Klart att man vill att sitt hus ska vara eget när man lagt ner en massa tid på att planera hur vi vill ha det, och valt ett dyrare hus just för att det skulle vara "vårt hus" som just var unikt för oss precis som alla andra husen i området.
Vi bygger större delen av huset själva för att få en vettig slutkostnad.

Jag fick erbjudande bara någon månad tidigare om nyckelfärdiga parhus 500m längre bort och dessa var ca 450 000kr billigare och då hade jag inte behövt lyfta ett finger själv, så det är väl inte konstigt att det känns mindre roligt att jag lagt ett halvår på att få mitt hus som jag vill ha det och så kommer det en och gör en kopia på tomten jämte, går väl iaf att välja en tomt några snäpp längre bort på tomten.
Risken kändes väldigt liten genom att välja en liten leverantör som kanske bygger ett hus i kommunen var 5:e år.

Dock så skulle jag nog gissa på att det till viss del handlar om kultur från hans hemland där det säkerligen är betydligt vanligare att man bygger på detta vis.

Men han ska ju ta sig genom 2 hinder till, dels banken som vi som tjänar bra med pengar fick dividera bra länge med, sen ska bygglovsarkitekten godkänna att 2 identiska hus ligger jämte varandra och även där kan jag tänka mig att det blir diskution då vi hade väldiga sånna vid vårt bygge.
 
Redigerat:
Jag förstår din reaktion, jag hade också blivit svinsur.

Jag skulle dock vilja ge ett tips: Om det nu blir så att grannen bygger en kopia och du inte kan göra något åt det - lägg det bakom dig!
Har nämligen egna grannar som har blivit negativt överraskade av ett mindre ombygge bredvid, där det inte blev som dom föreställt sig (jag är dock oskyldig :) ) och de har de senaste åren bara gått omkring och varit bittra. Ombygget påverkar dom egenligen inte alls, men det blev inte som dom hade föreställt sig från början. Så nu bor dom i typ världens bästa land, vid mälaren i en riktig idyll, med fina barn och ett superfint hus och är ständigt bittra över en att en detalj inte blev som dom ville. Det är riktigt tragiskt att se.

Jag säger absolut inte att du inte ska reagera, jag hade själv blivit förbannad som sagt, men låt inte en sån här sak förstöra drömmen om ert hus. Lätt att säga för mig nu, javisst, men ha det i åtanke om några månader iallafall..
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
raveper skrev:
Jag tycker det är snyggt med likadana hus jämte varandra. Dock inte mer än högst 2-3st. Bättre det än ett riktigt fult hus till granne.
Det är ju sällan man får påverka grannen så att dennes hus blir snyggt. (y)
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Jättetråkigt och jag förstår hur jobbigt det måste vara.

Men tyvärr är det bara att bita ihop och gå vidare.
Lägg energin på ditt eget bygge och strunta i grannen.
Han kunde lika väl gått in på kommunen och tagit ut dina ritningar där så något hemligt eller skyddat eller bara dina ritningar kommer de aldrig vara tyvärr.

Fult gjort av husleverantören! Skäll på dem men gå vidare. Knappast något att göra något åt nu.
Enda sättet att vara unik och speciell med sitt hus är nog att bygga det på en avskild plats och sedan äga all mark runt i kring.
 
Jag kan i viss mån förstå den spontana reaktionen, men om du tittar på dig själv och tar ett steg tillbaka: Vad var den ursprungliga anledningen till att du ritade ett eget hus? För att få huset på precis det sätt som passar dig? Eller var det för att skapa något unikt att visa upp, något som ingen annan har?

I det första fallet tycker jag att det borde vara ganska lätt att hantera situationen. I det andra fallet handlar det kanske mer om prestige - och då lär det inte vara lönt att vi andra kommer med råd eller åsikter,
 
Eftersom din nye granne verkar vara lättmanipulerad så tycker jag att du ska bjuda in honom fler gånger och skapa tvivel hos honom. Det räcker med "Om jag ha tänkt lite grann hade jag inte placerat badrummet där" eller att du har insett att det blir för mörkt i huset om det står på tvären och om du skulle bygga nu så skulle du minsann ha huset i den vanliga riktningen.
 
  • Gilla
thomasx
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Det är ju sällan man får påverka grannen så att dennes hus blir snyggt. (y)
Fast här handlar det ju om att påverka så att det blir mer osnyggt ;)
 
Att välja hus från en hustillverkare är väl alltid förenat med den risken att delar eller hela huset blir kopierat.....tråkigt i detta fall att det är närmaste granne men om man verkligen vill vara unik är det nog till att bygga själv i lösvirke som gäller....tyvärr även då kan någon kopiera delar av huset eftersom ritningar och bygglov är offentliga handlingar och på det viset väldigt lätt att välja valda delar....

Släpp detta och lägg fokus på att skaffa ett hus som ni vill ha det.....släpp aldrig in grannen på tomten igen.......
 
Mikael_L
Jag tror, med betoning på tror ...

När arkitekter (och andra skapande professioner, såsom konstnärer, musiker, diktare i viss mån programmerare osv) har skapat något så äger dom alltid upphovsrätten till sitt verk.
Men sen finns det en annan del som går att avtala om. Kallas copyright för musiker och fotografer, och det är rätten över hur verket behandlas och ev kopieras senare.
Denna går att sälja eller avtala till annan part.

En musiker skapar ett verk, och har upphovsrätten till detta.
Musikern säljer copyrighten till ett musikbolag som säljer kopior av musiken, och bestämmer hur många ex det ska göras, vad det ska kosta, hur det ska marknadsföras osv osv.

På samma sätt kan man antagligen avtala med arkitekten om hur husritningarna får förfogas över sen, att man avtalar att inget fler likadant hus får byggas.



Nästa sak som kan problematisera det hela är "Verkshöjd", om musikstycket eller arkitektritningen inte är tillräckligt unik och nyskapande så har det inte verkshöjd, och då är kopiering i princip fri.



Nu är jag rätt osäker på detta, så om någon har ganska bra koll på detta så får ni gärna belägga eller vederlägga detta.
 
Jag kan i ärlighetens namn tycka att TS skapar ett problem ur ingenting. Att ha behovet att tro att just ens eget hus är unikt, det känns lite väl krystat. Särskilt om man bygger i ett nytt område, där alla skall ha samma färgsättning som är inne nu. Erkänn, ni har valt svart kyl/frys? ;)

Om man vill vara unik, varför köpa en tomt i ett nybyggnadsområde? Och välja hus från en av alla så gott som identiska katalogleverantörer?

Tycker grannen har en bra inställning, han/hon kanske inte är förälskad i arbetet med skapa ett unikt hem, utan har andra intressen här i livet. Rätt tidseffektivt då att säga, "ett sådant där tar v i också, tack". Big deal. Känn dig smickrad, om du nu måste koppla ihop ditt liv med din bostad.
 
  • Gilla
UlrikaSpg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.