Är det OK att bygga en kopia rakt upp och ner på granntomten?

  • Antal röster
    114
  • Omröstningen stängd .
Status
Tråden går ej att kommentera.
Pumba skrev:
Kanske ska säga att 10 000kr är för själva utseendet, sen är det så klart ett antal 1000kr till för div konstruktioner osv, tror det är ca 23000kr+ moms de olika rintingarna kostar totalt.
Hmm... 23.000:-+ moms det är vad man får betala en erfaren arkitekt för knappt en veckas arbete. Jag har svårt att förstå att denna arbetsinsats för ändringar skulle ha kunnat ge dig ett så pass unikt hus att du skulle kunna ta en juridisk strid med byggföretaget eller för den delen grannen.

Ca 150.000:- till 200.000:- + moms handlar det minst om i fall du vill ha ett unikt hus ritat av en arkitekt som tar marknadsmässigt betalt.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Ok, ja, i alla fall, eftersom du har betalat så pass mycket pengar för det arbetet, tycker jag du bör höra dig för med en jurist vilka rättigheter du kan tänkas ha till det materialet du faktiskt har betalat för. Att någon annan utnyttjar det gratis känns verkligen inte ok.

Om husleverantören dessutom lovat dig att inte bygga ett likadant hus i samma område så är det ganska magstarkt att bygga samma hus med lite annorlunda taklutning, det tror jag även en domstol skulle tycka om du kunde bevisa att ni hade detta avtal. Men ett muntligt avtal är svårt att bevisa, och gå till domstol kanske du inte vill. Men att hävda sin rätt kan man alltid göra eller säga att man tänker göra, och att hålle inne pengar om man anser att hela avtalet inte är uppfyllt har man rätt att göra, därför tycker jag fortfarande att du bör spela in några samtal med din husleverantör där det av samtalet framgår att de gett dig detta löftet. Det kan du sedan använda som bevis om det går så långt att de framöver börjar neka till detta och att du vill hålla inne pengar eller något annat.
Jag lider verkligen med dig ska du veta! Sånt här är riktigt surt. ;)

I grund och botten tänker jag så här, samla på dig alla bevis du kan nu, så har du det för vad som än händer i framtiden. Och händer ingenting eller du sen inget vill göra, är det bara att kasta det eller lägga det i en låda och glömma bort. Men om du nu inte samlar, och sedan vill göra nåt, då är det än mer surt att inte kunna bevisa det som är sant men bestrids av någon motpart.

Sen undrar jag fortfarande vem denna husleverantör är som agerar på detta viset?
 
Det här får mig osökt att tänka på Wille Crafoords helt underbara låt "Samma typ av annorlunda saker"

Har ni inte hört den innan så ta fram den på spotify, skruva upp volymen och njut av det sköna jazzgunget och den helt underbara texten!!!!
 
MRK skrev:
Hmm... 23.000:-+ moms det är vad man får betala en erfaren arkitekt för knappt en veckas arbete. Jag har svårt att förstå att denna arbetsinsats för ändringar skulle ha kunnat ge dig ett så pass unikt hus att du skulle kunna ta en juridisk strid med byggföretaget eller för den delen grannen.

Ca 150.000:- till 200.000:- + moms handlar det minst om i fall du vill ha ett unikt hus ritat av en arkitekt som tar marknadsmässigt betalt.
Det må vara sant, men det beror på hur stora skillnader det blivit, man kan ju med relativt små medel förändra utseende ganska radikalt.
Det ska även ställas i relation till att TS fått löfte om att de inte ska bygga ett likadant hus i samma område.
Och oavsett detta känns det heller inte ok att resultatet av det arbete TS betalat för fritt används av husleverantören för andra kunders räkning.Vill husleverantören använda dessa ritningar för andra kunder får de snällt stå hela kostnaden och meddela TS att det är på det viset.
 
Hemmakatten
Vi har ett arkitektritat hus med "verkshöjd" som med konstruktionsritningar, VVS-ritningar, interiör- och elritningar mm kostade bra mycket mer än 10ggr den summa TS betalat. Men det är ändå arkitekterna som alltid äger rättigheterna till huset, inte beställarna. Och som andra konstaterat så är ert hus att anses som ett modifierat kataloghus. Och även i ert fall så är det husföretaget som äger ritningarna.

Jag tycker synd om er och kan uppriktigt inte förstå vad det är för konstig person ni får till granne. Att vika sig dubbel för grannsämjans skull ska ni inte göra. Grannar kommer och går. Stå på er mot husföretaget - och grannen.
 
  • Gilla
Sartopas
  • Laddar…
Kan du inte tipsa grannen om det eminenta forum byggahus.se så kan han själv läsa tråden och förstå att han inte bör kopiera huset som du bygger in i minsta detalj. Helst bör du innan han läser tråden upplysa honom om vad du tycker om hans efterapning angående husbygget. Allt för grannsämjans skull.
 
Hemmakatten skrev:
Vi har ett arkitektritat hus med "verkshöjd" som med konstruktionsritningar, VVS-ritningar, interiör- och elritningar mm kostade bra mycket mer än 10ggr den summa TS betalat. Men det är ändå arkitekterna som alltid äger rättigheterna till huset, inte beställarna. Och som andra konstaterat så är ert hus att anses som ett modifierat kataloghus. Och även i ert fall så är det husföretaget som äger ritningarna.

Jag tycker synd om er och kan uppriktigt inte förstå vad det är för konstig person ni får till granne. Att vika sig dubbel för grannsämjans skull ska ni inte göra. Grannar kommer och går. Stå på er mot husföretaget - och grannen.
Hemmakatten, det innebär att arkitekten kan sälja "dina" ritningar till nästa kille som kommer och frågar, och han kan bygga ett identiskt hus med ditt i närheten eller kanske till och med alldeles jämte (rent teoretiskt).
Jag måste säga att jag hade haft väldigt svårt för att betala så mycket pengar för att någon ska utföra ett arbete åt mig, och sen äger den som utförde arbetet på min bekostnad rättigheterna till arbetet. Jag vet att det är så här i många fall, även med fotografer som tar familjefoton t.ex. helt sjukt att man helt plötsligt skulle kunna få se sig själv och sin familj i ett reklaminslag t.ex. Jag tycker bara det är så helt fel och jag hade aldrig kunnat gå med på det för så mycket pengar.Skulle jag gå den vägen skulle arkitekten minst få skriva på ett avtal att han inte fick nyttja det arbete han gjort åt mig i andra projekt utan mitt medgivande.
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Grannsämjan kan jag inte se att den skulle kunna bli värre än den blev nu.
Jag sträckte ut handen så bra det gick för att komma på god fot varpå grannen "stal"/kopierade så mycket han kunde av oss, känns ju lite så där halvkonstigt att jag ska bara acceptera detta rakt upp och ner och tycka han är en hyglo typ.

Vad det än är för hus så är det ju ändå inget som man vill sträva efter att det ska vara identiskt med huset jämte, men kan väl välja en tomt lite länge bort på gatan så har man ju redan där vunnit mycket.

Enda fördelen jag kan se är väl att det borde vara lätt att välja häck till trädgården då han med största sannolikhet ska ha samma som mig.

Skulle jag sakna panel till garaget eller färgen tog slut så är det ju även lätt att låna detta...
 
Hemmakatten
Självklart kommer det aldrig att byggas ett till hus som vårt, vilket förstås står i kontraktet. Att arkitekterna äger sina verk kan snarast liknas vid en konstnär som säljer en tavla eller en möbeldesigner som designar en stol. Köparen äger tavlan men konstnären äger rättigheterna. Och det är pga att köparna inte skall sälja ritningarna eller kopiera tavlan. Arkitekterna skulle förlora hela sin marknad, sin integritet och hela sin renommé om de lät bygga flera likadana hus även om varje arkitekt har ett formspråk som går igen i de hus de ritar. Att huset dessutom är publicerat och arkitekterna vunnit priser för huset gör det helt osannolikt att arkitekterna skulle låta bygga ett likadant. En större risk är väl om någon kopierar huset rakt av, men skulle då förstås raskt bli stämda.
 
Hemmakatten
Visst ska du med all kraft motsätta dig detta. Men jag tror att en stor bov i sammanhanget är husföretaget, som säkert bara ser en chans att tjäna pengar,

Och vad gäller häck, så sätt en tätväxande, snabbväxande hög tujahäck som förhoppningsvis skuggar granntomten en stor del av dagen.:cool:


Pumba skrev:
Grannsämjan kan jag inte se att den skulle kunna bli värre än den blev nu.
Jag sträckte ut handen så bra det gick för att komma på god fot varpå grannen "stal"/kopierade så mycket han kunde av oss, känns ju lite så där halvkonstigt att jag ska bara acceptera detta rakt upp och ner och tycka han är en hyglo typ.

Vad det än är för hus så är det ju ändå inget som man vill sträva efter att det ska vara identiskt med huset jämte, men kan väl välja en tomt lite länge bort på gatan så har man ju redan där vunnit mycket.

Enda fördelen jag kan se är väl att det borde vara lätt att välja häck till trädgården då han med största sannolikhet ska ha samma som mig.

Skulle jag sakna panel till garaget eller färgen tog slut så är det ju även lätt att låna detta...
 
Om man vill ha full kontroll på hur grannarnas hus ser ut ska man helt enkelt inte bygga sitt i hus i nyplanerat område! Själv trodde jag att jag byggt mitt hus i barnvänligt öppet område men inser 2 år senare att min gata är full med pensionärer och kamphundar. Har dock fortfarande ett unikt utseende med rött tegel. Än så länge det vill säga, det finns osålda tomter fortfarande... En granne på gatan (arkitekt till yrket) berättade att han var övertygad om att de valt ett unikt och modernt utseende på sitt hus. Inser två år senare att 50% av huset ser snarlika ut. (Vit panel, gråa detaljer).

Trist att få en kopiator till granne, men kom igen - det är mycket som inte blir som man tänkt. Se till att fylla huset och tomten med personighet och kärlek. Skit i grannen!
 
  • Gilla
Sartopas och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
Att arkitekterna äger sina verk kan snarast liknas vid en konstnär som säljer en tavla
Ja,
där finns vissa likheter oftast dock med skillnaden att tavlan inte är målad efter din begäran och önskemål, även om så sker ibland, men då med betydligt mindre risk att någon annan skulle vilja ha en identisk. Också med skillnaden att konstnären är mer mån om sina verk även efter försäljning än vad en husfirma är om en arkitekts.
Den största skillnaden ligger dock i att konstnären själv framställer tavlan för hand och i de flesta fall utan exakta ritningar som förlaga vilket gör det svårt att framställa exakta kopior, medans ett hus enkelt kan byggas i flera identiska exemplar utan arkitektens vidare inblandning, av olika byggföretag till och med.
Fotografens arbete ligger kanske närmare til hands då, där är det enkelt att göra multipla kopior. Och jag ifrågasätter starkt fotografens rätt att behålla rättigheterna till tillexempel familjefotografier där kunden betalat 6-7000:- för en timmes fotografering och digitala kopior av de bilder fotografen väljer ut, och sedan knappt ens får publicera dem på facebook. Helt absurt IMO.

Hemmakatten skrev:
eller en möbeldesigner som designar en stol.
Nej,
Du betalar inte fullt pris för möbeldesigners arbete att ta fram en stol. Du betalar bara en liten bråkdel av den kostnaden när du köper en stol. Skillnaden här är monumental. ;)

Hemmakatten skrev:
Arkitekterna skulle förlora hela sin marknad, sin integritet och hela sin renommé om de lät bygga flera likadana hus även om varje arkitekt har ett formspråk som går igen i de hus de ritar.
Visst, i viss utsträckning är detta en "garanti", men det finns ingen säkerhet i den och så snabbt rasar inte marknaden, alla talar inte med alla och vet allt som händer, så riktigt så brutalt illa går det nog inte tror jag.

Hemmakatten skrev:
Att huset dessutom är publicerat och arkitekterna vunnit priser för huset gör det helt osannolikt att arkitekterna skulle låta bygga ett likadant.
Jag skulle nog snarare vilja säga att det ökar risken för att fler sådana hus byggs, många fler får upp ögonen för huset och vill ha ett likadant, rätt som det är finns det ett gäng till, och kanske 50st nånstans med lite justerad takvinkel ;)
Jag säger bara att man kan lätt hävda en massa argument åt olika håll, men några garantier har man inte, såvida man inte som du fått in det i avtalet. Och då är frågan hur stora skillnader som krävs innan det är ett annat hus. Jag misstog faktiskt en Samsung-produkt för en apple-produkt i en affär för inte så länge sedan. Eller rättare sagt jag trodde att det fick en första kort blick av var en apple-produkt, men visade sig vara en samsung. Då insåg jag att det kanske trots allt ligger en del i apples klagan ;)
 
Ett arkitektritat hus kostar åtminstone 5 gånger det du betalat, mer sannolikt 10 gånger. Om du för värderingen påstått för banken att huset är arkitektritat har du farit med osanning. Det du har är ett modifierat kataloghus.

Men jag förstår fullt ut din frustration och självklart ska du inte acceptera att husfirman gör detta. Eftersom du har många fakturor kvar att betala kan du ju hota med att låta någon annan färdigställa jobbet. Du kan också - med rätta - hävda att du har ett muntligt avtal på att det inte ska byggas fler likadana hus i närheten, och då har byggfirman att välja på att ändra grannens hus, eller täcka dina merkostnader för att göra justeringar så att ditt hus blir annorlunda. Hota med att stämma dem och/eller låta någon annan färdigställa om de inte gör endera av detta.

Det låter på ditt senaste inlägg som att byggfirman kommer att justera grannens hus. Takvinkel är väldigt viktig för hur huset uppfattas, så om grannen har annan takvinkel och något annat som skiljer (t.ex. annan fasadkulör) kommer ingen tänka på att husen liknar varandra.
 
hehe. grann fejden.. Kommer ihåg när jag byggde altan och staket till vårt radhus... vår granne ville ha exakt som den och jag byggde den till honom och tjänade extra kneg..
 
  • Gilla
se38005
  • Laddar…
Jag tror grannen lider av en psykisk störning, så tyvärr är nog att han kopierar huset det minsta problemet. Troligtvis köper han en likadan bil, anlägger trädgården likadant, skaffar hund av samma ras mm. Vem fan vill kopiera sin grannes hus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.