Är det OK att bygga en kopia rakt upp och ner på granntomten?

  • Antal röster
    114
  • Omröstningen stängd .
Status
Tråden går ej att kommentera.
Förstår din reaktion! Hade blivit svinsur. Men tror inte man kan göra nått åt saken förutom att få han att ändra sig.

Vilken är husleverantören?
 
  • Gilla
roffer
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Hur har han fått tag i ritningarna? Jag skulle ta ett allvarligt snack med husleverantören om upphovsrätt.

(Huset i norra skåne där jag växte upp i kopierades fö på ett liknande sätt. En granne kom till bygget och tittade på ritningarna som min mamma gjort och byggde en kopia två kvarter bort. En känd "svensktoppsartist" växte upp i kopian, men det är en annan historia.)
Vem har skapat/ritat ändringarna och hur mycket extra har du betalat fler det immateriella arbetet (så att säga)? Haeggman du betalat något för det borde du också kunna hävda någon form av rättighet till det. Därmed borde husleverantlren inte bara utan vidare kunna lämna ut eller sälja dessa till någon annan utan ditt medgivande eller kompensation, kan man tycka.

Vem är husleverantlren? Den får man kunna akta sig duktigt fler. Prata med dem och spela in samtalet och försök få dem att medge att de lovatr dig att inte bygga likadant hus i samma område. Då är iallafall det klarlagt sen ;-)

Sen kan du ju alltid fråga dem om de verkligen vill skapa ett rykte om sig att man inte kan lita på att få ett unikt hus hos dem, utan att de är parhusleverantörer ;-)

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Som kedjehusägare så har jag upptäckt att det är en stor fördel att ha gatan full med likadana hus. Vi har varit inne och tittat på hur flera olika grannar har gjort med sina kök, planlösningar, fönsterval mm och sett vad som blivit bra och vad som inte har blivit bra, Väldigt praktiskt faktiskt.

Sen vet jag inte om jag förstod TS svar tidigare. Har du förklarat för grannen att du absolut inte vill att han bygger ett hus som är likadant som ditt? Och kan han inte ens tänka sig att ändra takmaterial och/eller färg?
 
Har inget vettigt att bidra med, men prata med grannen och säg att ni lagt ner mycket tid på massa val och ett hus som han helt enkelt inte bara kan kopiera. Bli arg.
 
Skriv en stor skylt.....

ORGINALET!
 
  • Gilla
Zynx
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Skriv en stor skylt.....

ORGINALET!
Men tänk om grannen gör en flådigare tomt och målar huset i en mer omtyckt färg nyans. Vad tröligt det skulle kännas!
Men nu kan det knappast vara några större skillnad utan endast kosmetiskt med tanke på arvode för ritningar men det faktum att TS har tagit fram ritningar på "sitt" hus så får inte husleverantören kopiera dem rakt av utan att fråga om lov för det. Snacket om husets framtida värde är nog att tro för mycket, att andra skulle tycka att det inte är värt det pris som begärs eftersom grannens hus liknar TS.
 
Enk Projektet skrev:
Skriv en stor skylt.....

ORGINALET!
Hade nog skrivit ORIGINALET istället..
 
  • Gilla
UlrikaSpg och 15 till
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Men tänk om grannen gör en flådigare tomt och målar huset i en mer omtyckt färg nyans. Vad tröligt det skulle kännas!
Men nu kan det knappast vara några större skillnad utan endast kosmetiskt med tanke på arvode för ritningar men det faktum att TS har tagit fram ritningar på "sitt" hus så får inte husleverantören kopiera dem rakt av utan att fråga om lov för det. Snacket om husets framtida värde är nog att tro för mycket, att andra skulle tycka att det inte är värt det pris som begärs eftersom grannens hus liknar TS.
TS borde få grannen att betala halva kostnaden för ritningarna. Han verkar som sagt gilla designen!
 
Beltis skrev:
Hade nog skrivit ORIGINALET istället..
Absolut :D
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Förklara för grannen att du kommer att bestrida och överklaga dennes bygglov intill förbannelse för allting som du kan tänkas komma på. Och framförallt prata med berörd bygglovsarkitekt och ifrågasätt om de bör ge bygglov för ett identiskt hus precis bredvid. Dessa tomter är ju inte avsedda för massproduktion och en variation i arkitekturen borde vara en del av områdets karaktär, om du kan få med dig bygglovsarkitekten åtminstone på att försöka övertala grannen så kan det ju vara mycket värt. Med lite tur har du en klok och mänsklig bygglovsarkitekt som förstår din situation och åtminstone hjälper dig att ta upp frågan med grannen.
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Man undrar verkligen hur detta gått till. Kanske så här:

- Hej herr Husleverantör jag heter herr Kopiator och har varit runt hos många andra husleverantörer utan att finna det jag söker. Har ni något fint hus att erbjuda ?
- Javisst herr Kopiator här har ni en katalog som ni kan välja ur.
- Tack herr Husleverantör men det hus jag sett finns inte i er katalog.
- Nähä herr Kopiator hur vill ni att det skall se ut ?
- Jo jag har sett ett fint hus hos herr Granne, kan ni bygga ett sådant ?
- Nä egentligen bör man nog fråga herr Granne om lov om man vill bygga ett exakt likadant. Men vår fabrik går så dåligt just nu att jag tror att vi bygger huset ändå utan att fråga.
- Så bra herr Husleverantör, vad kostar huset ?
- Jo det kostar lite mindre än herr Grannes hus för han har betalat lite extra för att få det just som han vill ha det. Så nu får ni det exakt som honom utan den extra kostnaden. Är ni redo att skriva under kontarket nu ?
- Tack herr Husfabrikant det var snällt. Adjö då herr Husfabrikant.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Tråkigt, men nog inte mycket man kan göra. Känns dock som en tveksam hustillverkare som inte kollar med er först, även om de inte behöver det. Och grannen kunde ju faktiskt frågat, och struntat i vad ni sagt om ni tyckt olika.

Jag hade dock konfronterat grannen och iaf försökt splitta på kostnaden för att ta fram ritningen. Man vill inte ha någon osämja, ni ska ju trots allt vara grannar.
 
Hmm, jag måste ha missat en massa inlägg innan (skumt, det brukar jag inte göra)

Jag ser nu att du har låtit en arkitekt rita huset + extra konstruktionsritningar och grejer som jag förmodar du har beställt och betalat för själv. Det är alltså du som äger dessa ritningar och du eller arkitekten som äger rättigheterna till de delarna. De kan din husleverantör inte utan vidare lämna över till andra och börja bygga hus efter hux flux, det är jag övertygad om. Det är precis lika illa som att kopiera och sälja andra produkter som någon annan designat.

Börja med att kontakta en jurist kunnig på immaterialrätt för rådfrågning, några frågor får du nog ställa kostnadsfritt ;)
Undrar om det finns immaterialträttsjurister med inriktning på fastigheter.
Eller förresten, du ska så klart prata med din arkitekt först av alla han borde ha full koll på immaterialrätten kring allting han framställer, det kan till och med vara så att det är han som äger den och inte du via de avtal som jag förmodar ni har. Då kan han tänkas huta ganska ordentligt med näven åt husleverantören, och de kanske hukar sig lite mer för en arktiketfirma också.
 
T
Hehe...verkar vara en sjuk jävel du får till granne, beklagar:thumbdown:
 
Ritningarna är framtagna genom en arkitekt som leverantören har, därav att de sitter på ritningarna.
Jag har lämnat ett handritad ritning på papper på hur jag vill ha huset med alla rum, mått, dörrar och fönster osv.

Jag har pratat med min leverantör idag och de ska tydligen gå in och ändra lite på taklutningar och grejer, jag har iaf berättat att jag å det starkaste emotsätter mig att få ett identiskt hus på granntomten och husleverantören säger att de gör vad de kan för att få den nya afärren men samtidigt inte förstöra den de redan har så att säga, jag har ju rätt mycket kvar att betala...

Men det är ju egentligen 2 plan på det hela, dels att det blir så fruktansvärt tråkigt att göra lika dana hus, det har vi strävat i hela processen för att vi ska ha nått som inte är som alla andra, vilket även präglar området vi bygger i, olikheter på husen, sen är det ju rent av sorgligt att man som granne har så pass dålig fantasi att man väljer att bygga ett lösvirkeshus som är exakt som det jämte, det var iaf inte därför jag ville bygga lösvirke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.