Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jugend skrev:
Jag har inte sett något argument från experterna som är anledning till att priset skall vara på den nivån ens. Det enda man hört är utbud efterfrågan mantrat. Det innebär att marknaden präglas av för dålig konkurrens. Inte någon höjdare precis.
Hur tänker du där? Om priset styrs av utbud och efterfrågan, är priskonkurrensen god.
Om priset styrs av vad någon (myndighet, konsumentorganisation, etc) anser vara motiverad, är priskonkurrensen dålig.
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Men som sagt vill jag minnas att SKV har gjort en undersökning ...
Om du läser mitt tidigare inlägg (som Marlene sa att alla borde göra :) ), så kanske du hittar vad du söker?
 
Mikael_L
Men du ... SKV-PDFen är ju på 118 sidor ... :x
 
Om man höjer priset mer än KPI så tyder det på en obalans i konkurrenskraften. Om man höjer priserna så kan det bygga på att insatsvarorna stiger mer i pris än KPI - man måste kompensera sig - exempel på detta är flygbränsletillägg tex när du köper flygbiljetter. Vad har VVS-firman för ursäkt att höja priserna mer än KPI, läs marginalexpansion, ty de har ringa insatsvaror som de inte tar betalt för, ingen förändring i utbildningskrav, inte ökade adminkrav etc. Ett höjt pris högre än KPI indikerar en dysfunktionell marknad. Skulle hela Sveriges näringsliv höja priserna i linje med VVS-firman så skulle tråden på BH: "Vad är din bolåneränta" se lite annorlunda ut tror jag. :)
 
Jugend skrev:
Jo jag håller med. Man skall alltid kontrollera priset. Men han är ju upprörd för att han inte tycker att uppgången är motiverad. Jag har inte sett något argument från experterna som är anledning till att priset skall vara på den nivån ens. Det enda man hört är utbud efterfrågan mantrat. Det innebär att marknaden präglas av för dålig konkurrens. Inte någon höjdare precis.
Är det verkligen så dålig konkurrens??? Möjligen innom el/vvs, men i övriga hantverkarsvängen tycker jag att det vimlar av företag, stora som små, svenska och utländska...

Ska vi öka konkurrensen så måste fler villja bli hantisar, det är inget som vi etablerade kan göra så mycket åt...
 
Mikael_L skrev:
Men du ... SKV-PDFen är ju på 118 sidor ... :x
Läs sammanfattningen då!
 
Jugend skrev:
Om man höjer priset mer än KPI så tyder det på en obalans i konkurrenskraften.
Eller att efterfrågan ökar mer än utbudet.

Ett höjt pris högre än KPI indikerar en dysfunktionell marknad. Skulle hela Sveriges näringsliv höja priserna i linje med VVS-firman så skulle tråden på BH: "Vad är din bolåneränta" se lite annorlunda ut tror jag. :)
Det där är ju helt fel.

En del branscher höjer mer, andra mindre. KPI bestäms av ett snitt av vad konsumentkasse kostar, och det innebär att en del varor går upp mer än KPI och en del mindre. Hantverkartjänster ingår inte i KPI, vad jag vet.

Fördelninge:
• Bostad, 32 %
• Livsmedel, 13 %
• Transport, 13 %
• Fritid och Nöjen, 11 %
• Kläder och Skor 6 %
• Inventarier 5 %
• Utemat och Logi, 5 %
• Alkohol och Tobak, 4 %
• Post och Tele, 3 %
• Hälsovård, 3 %
• Övrigt, 5 %


http://www.elforsk.se/Global/Vatten...tnadsindex/VAST-IND_2_2011_diagram_tabell.pdf

Här har du tabeller över anläggningsindex som används av de stora företagen. Som du ser varierar kostnaderna ganska rejält mellan olika branscher.
 
A
Mikael_L skrev:
OK, vad är anledningen till höjda timpenningar då?
Om jag försöker ge några möjliga anledningar. (Fyll på med fler!)

Ökad efterfrågan på tjänsterna pga:
ROT
Låg ränta
Vidlyftig kreditgivning från bankerna
Gammalt dåligt renoverat husbestånd, pga av eftersatt underhåll och nybyggande ända sedan 1991.
Färre utbildar sig praktiskt i gymnasiet.

"Fusk" med ROT: (ursäkta den dåliga rubriken)
Ha speciell avgift för ROT-jobb eller differentierad timtaxa.
Höja timpenning och minska andra avgifter/påslag.
Bestämma sig för att nu har minsann Kalle Svensson "råd" med mer timpenning.

faktiska kostnadsökningar som drabbat just hantverkare speciellt:
Ja vad?
(Jag har läst i PDF:en, Marlene sa ju att man skulle det och jag gör nästan alltid som jag blir tillsagd)

En stark kandidat kan vara:
Mikael_L skrev:
Höja timpenning och minska andra avgifter/påslag.
Slutpriset kanske är ungefär detsamma (+inflation) som innan ROT men fördelat på ett annat sätt. De hutlösa överpriserna på material kanske efter påtryckningar från kunderna (pga ROT) har minskat och istället har timpenningen höjts för att kompensera. (Och så lite extrahöjning pga ökad efterfrågan får man väl räkna med också)

Nästan precis som vi kunder vill ha det i så fall, heja konsumentmakten!
 
Redigerat av moderator:
-MH- skrev:
Eller att efterfrågan ökar mer än utbudet.
Exakt det är ju det jag säger. För dålig konkurrens - läs utbudet.
 
Jugend skrev:
Exakt det är ju det jag säger. För dålig konkurrens - läs utbudet.
Utbudet har ökat - som avsett - men ändå anser du att konkurrensen har blivit sämre. Hur går det ihop då?
 
Redigerat:
Thomas Lundquist
Mikael_L skrev:
Men har priserna ökat mer än KPI blir det intressant, för då finns det antagligen någon slags faktor bakom detta. Men det är ju inte säkert att ROT är orsaken.


OK, vad är anledningen till höjda timpenningar då?
Om jag försöker ge några möjliga anledningar. (Fyll på med fler!)
Det här är ettans matte.
Finns det någon som kan nämna en bransch (mot privatkonsumenter) som hade både krisen och den svarta arbetskraften som konkurrenter vid den tidpunkten (-08).
Det finns ingen annan bransch att jämföra med och dessa två faktorer är huvudfigurer i den möjliga prisjusteringen som skedde.
 
Thomas Lundquist skrev:
Det här är ettans matte.
Finns det någon som kan nämna en bransch (mot privatkonsumenter) som hade både krisen och den svarta arbetskraften som konkurrenter vid den tidpunkten (-08).
Det finns ingen annan bransch att jämföra med och dessa två faktorer är huvudfigurer i den möjliga prisjusteringen som skedde.
Om det nu är så enkelt att förstaklassarnas matte kan påvisa detta kan du väl göra det med ett räkneexempel istället.
 
Thomas Lundquist
Nimajneb skrev:
Om det nu är så enkelt att förstaklassarnas matte kan påvisa detta kan du väl göra det med ett räkneexempel istället.
Ja, det kan jag göra, men bara om det är så att du inte förstår. Men det är väl uppenbart att du inte gör det, och du kanske bor på landet. Jag vet inte..
Men trolla är du duktig på.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Om seriösa leverantörer höjer sina priser när svart konkurrens upphör så betyder det att konkurrensen inte fungerar som den ska i den nya lagliga marknaden.

Om det inte vore så skulle det betyda att de seriösa generellt sålde sig själva till underpris för att konkurrera med svart arbetskraft, och det faller på sin egen orimlighet eftersom det inte går att få det att gå runt. Undantaget är förstås om den svarta arbetskraften ligger på en nivå där även en legal verksamhet kan överleva. Om det skulle vara fallet så är argumentationen för ett behov av att höjda priserna när den svarta arbetskraften försvinner än mer orimligt eftersom nivån redan är acceptabel för de legala hantverkarna. Det är lite som med banksektorn och räntorna när staten såg sig tvingade att starta SBAB. Vi är lite tillbaka där igen med bankerna idag, men nu utnyttjar staten situationen genom SBAB och är lika ruttna som resten av bankerna istället för att utnyttja sitt maktmedel som de startade just för att hantera problemet. Kanske dags för staten att starta hantverkeri :)

Nåja

Slutsatsen utifrån TL's förstaklassmatte blir alltså att hantverkarna till följd av ROT-avdragen har höjt sina priser till en nivå över vad marknaden borde styra den till, kanske en form av kollektiv outtalad kartellbildning till följd av att det skapats mer marginaler hos kunden.
 
Thomas Lundquist skrev:
Ja, det kan jag göra, men bara om det är så att du inte förstår. Men det är väl uppenbart att du inte gör det, och du kanske bor på landet. Jag vet inte..
Men trolla är du duktig på.
Först säger du att du ska visa med ett exempel, om Nimajneb inte förstår.
Sedan drar du slutsatsen att han inte förstår.
Sedan visar du ändå inte med ett exempel.
Jag tror inte att du kan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.