Status
Tråden går ej att kommentera.
Jugend: Du kanske inte har något emot högt men tydligt pris, men vissa här har påtalat att det är aldeles för dyrt och hantverkarna tjänar på tok för mycket...

Sen är det långt ifrån alla hantisar som använder sig av dessa "metoder" för att tjäna pengar...
och vissa konsumenter säger ingenting, för att börja knorra när de fått fakturan, vad är det för fel på att fråga vad det kostar, istället för att gissa fel?
 
Freddy_kruger skrev:
Nu börjar det lukta gammal hederlig svensk avundsjuka...
Om en hantverkare jobbar hårt, tjänar pengar och kan köpa sig ett fint hus på solsidan, då är han genast en ful fisk...

Medans han som vinner på triss, är en jäkla skön snubbe...

Ingen hantverkare blir speciellt rik utan blod, svett och tårar... eller trissvinst...
Kan bara hålla med dig...

Att man kör 06.30 och kommer hem 21.30 som det blev idag och har blivit den senaste tiden är det ingen som ser.

Men det är faktiskt så att man tjänar mer om man jobbar mer... Ganska logiskt och upp till var och en vad man vill.

Man får inga fina hus och bilar utan att jobba hårt för dem... ;)
 
  • Gilla
Credde och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Kan bara hålla med dig...

Att man kör 06.30 och kommer hem 21.30 som det blev idag och har blivit den senaste tiden är det ingen som ser.

Men det är faktiskt så att man tjänar mer om man jobbar mer... Ganska logiskt och upp till var och en vad man vill.

Man får inga fina hus och bilar utan att jobba hårt för dem... ;)
Och sen runt den 12'e varje månad var det dags för moms o skatt, runt den 25' var det löner och innan månadsskiftet vill revisorn ha månadens papper till sig och alla kvällar däremellan skall det betalas fakturor, skicka fakturor, räkna på offerter mm.....så jävla roligt e det faktiskt inte och nä rik blir man inte på sälja hantverkstimmar....men det är väl för att jag är för ärlig och hellre sover med ett rent samvete...
 
  • Gilla
larsson r och 3 till
  • Laddar…
Freddy_kruger skrev:
Jugend: Du kanske inte har något emot högt men tydligt pris, men vissa här har påtalat att det är aldeles för dyrt och hantverkarna tjänar på tok för mycket... Sen är det långt ifrån alla hantisar som använder sig av dessa "metoder" för att tjäna pengar... och vissa konsumenter säger ingenting, för att börja knorra när de fått fakturan, vad är det för fel på att fråga vad det kostar, istället för att gissa fel?
Att konsumenter inte säger något är för att det inte finns en tydlig branschbaserad prislista eller struktur. Och det utnyttjar bra som dåliga företag i branschen. Det är jag extremt negativ mot för det motverkar fri företagsamhet. Men personer som gör sig rika i sektorer som präglas av verklig fri företagsamhet och transparenta priser röner all respekt. Hantismarknaden känns ju inte riktigt som en sådan sektor dock.
 
Thomas Lundquist
Nyfniken skrev:
Vad pratar du om? Hantverkare är ju den nya adeln.

Jag vet inte hur det ser ut i den ände av landet, men här kostar husen 3-5 miljoner och det är på uppfarterna utanför de dyraste kåkarna som hantverkarnas pickuper står (utanför arbetstid).
Precis. och ni bönder borde veta att det är strängt förbjudet att kritisera adeln. Ännu värre straff är det ni klär er som adeln och försöker vara adel med blåställ fyllda med verktyg. Tebax till skörden med er ;).
 
  • Gilla
sj6 och 4 till
  • Laddar…
Många tycker hantverkare är dyra per timme, för att i nästa stund gladerligen gå till frisören och klippa sej.
Min frisör ligger på ca 900:- per timme och har inte i närheten av de kostnader i arbetsredskap som en hantverkare har.
Varför är det så?
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Freddan1 skrev:
Många tycker hantverkare är dyra per timme, för att i nästa stund gladerligen gå till frisören och klippa sej.
Min frisör ligger på ca 900:- per timme och har inte i närheten av de kostnader i arbetsredskap som en hantverkare har.
Varför är det så?
beror iofs vilket jobb du skall göra...
en frisörsax ligger på mellan 3000-12000:-
dom har flera stycken....
sen trimmar hit å dit.
om du skall montera en karm hos nån behövs en batterimaskin.
t nyckel.
pass.

som jag menar.... beror på VAD för jobb...

sen kan jag hålla med dig angående priset.... tror volvo tar 1200:-.

sen säger jag som jag sagt innan... skrota ROT!!!

mvh
estwing
 
Korvgubbe
Freddan1 skrev:
Många tycker hantverkare är dyra per timme, för att i nästa stund gladerligen gå till frisören och klippa sej.
Min frisör ligger på ca 900:- per timme och har inte i närheten av de kostnader i arbetsredskap som en hantverkare har.
Varför är det så?
Fast det intressant är ju vilka kostnader som tillkommer på kvittot från frisören. Vad kostar saxhyra, bilersättning, milersättning, sopborstsslitage och schamponeringen? etc etc? Hur stort materialpåslag har frisören på hårspray och andra produkter?

Som jag upplever det är det väldigt få trådar där man klagar på själva kostnaden, utan frustrationen ligger i att hantverkarna verkar göra sitt yttersta för att mörka vad det kommer att kosta. Vilken annan bransch beter sig såhär?
 
Mikael_L
Jag hade väl egentligen tänkt att avstå från det här getingboet ... ;)
Tråden har nu avhandlat det vanliga tugget i många sidor nu, och det ska jag försöka avstå från att gå in på.


Men ifrån första posten kan jag väl plocka upp trådens ämne.
TS fick en timpenning på 300:- 2008 och 450:- 2012, från samma företag.

Om detta är ju inte mycket att säga. 450:-/timmen idag är väl en relativt normal timtaxa. Om firman bara gör ett bra jobb och inte luras på något annat vis så är det bara att gratulera.
(Nu skrev du lite saker som att du inte är helt nöjd med det övriga, men då får nog det bemötas separat).
300:-/timme 2008 är jag böjd att hålla med en del övriga om att det låter som en ganska låg timpenning.

I vilket fall går det ju inte att dra några slutsatser om vad ROT har förändrat timpenning utifrån att en enda firma har höjt 50%.
Det går säkert att hitta företag som har samma timpenning nu som 2008 (eller kanske t.o.m mindre!) och det går nog hitta de som har mer än fördubblat sin timpenning under denna tidsperiod.

Så om jag hittar en företagare som har samma timpenning nu som då så har jag alltså inte ett bevis för att ROT har sänkt hantverkarens timpenning.


Utan man måste helt klart titta på hela hantverkarkollektivets timpenning (eller en slumpmässigt utvald större del) för att kunna dra några slutsatser.

Och nu vill jag minnas att det finns några undersökningar som är gjorda av detta ...
Av RSV och villaägarnas förbund osv.
Och jag vill också minnas att slutsatsen har varit att en höjning som är större än KPI existerar.
Jag har inte så bra koll på detta, men nu fortsätter jag här med utgångspunkt för att det nu är så. Andra har kanske mer vetskap om detta.

Sååå.
Om nu något har ökat mer än KPI eller minskat jämfört med KPI så blir man ju nyfiken på varför.
Om det följer KPI blir det ganska ointressant att undersöka, då följer det ju bara löneutveckling och kostnadsutveckling som övriga samhället.
Hantverkarens hyra, mjölk, bensin och bil blir lite dyrare, och lönen höjs som ungefär som andra löntagares helt enkelt.

Men har priserna ökat mer än KPI blir det intressant, för då finns det antagligen någon slags faktor bakom detta. Men det är ju inte säkert att ROT är orsaken.

Ett exempel.
Huspriserna har ökat mycket mer än KPI i en massa års tid, det beror antagligen inte på att folk får bättre lön, inte heller på mjölet blivit dyrare för pizzabagaren på hörnet.
Utan det kanske beror på lägre räntor och bankers kreditexpansion.
Det kanske beror på bostadsbrist och urbanisering ... osv


OK, vad är anledningen till höjda timpenningar då?
Om jag försöker ge några möjliga anledningar. (Fyll på med fler!)

Ökad efterfrågan på tjänsterna pga:
ROT
Låg ränta
Vidlyftig kreditgivning från bankerna
Gammalt dåligt renoverat husbestånd, pga av eftersatt underhåll och nybyggande ända sedan 1991.
Färre utbildar sig praktiskt i gymnasiet.

"Fusk" med ROT: (ursäkta den dåliga rubriken)
Ha speciell avgift för ROT-jobb eller differentierad timtaxa.
Höja timpenning och minska andra avgifter/påslag.
Bestämma sig för att nu har minsann Kalle Svensson "råd" med mer timpenning.

faktiska kostnadsökningar som drabbat just hantverkare speciellt:
Ja vad?


I vilket fall är jag ganska säker på att skatteverket ständigt följer utvecklingen.
Ty om priset på hantverkstjänster stiger tillräckligt mycket så kommer svartjobben tillbaka i samma omfattning som förut.
 
Bra skrivet!
Jag kan tillägga att det är en jäkla pappershärva för chefen varje gång en kund ska ha rot. Och de leder till mer arbete för chefen, och mer arbete = dyrare.
 
Mikael_L
RulleBulle skrev:
Bra skrivet!
Jag kan tillägga att det är en jäkla pappershärva för chefen varje gång en kund ska ha rot. Och de leder till mer arbete för chefen, och mer arbete = dyrare.
Jag misstänker att din glädje över inlägget beror på att du tycker det stödde din åsikt om saker och ting sett från hantverkarhåll ...

Men pass upp, här har jag bara listat möjliga orsaker, inte vederlagda, eller ens nödvändigtvis troliga. ;)

Om jag tittar på:
Ökad efterfrågan på tjänsterna pga:
Låg ränta
Vidlyftig kreditgivning från bankerna

Så tror jag inte själv att detta är någon orsak.
Ty räntan var superlåg redan innan ROT infördes.
Och kreditgivningen tror jag har stramats åt sedan kraschen 2008.

Så steg 2 är ju sen att syna de olika möjliga orsakerna.
 
Sedan har ju reglerna för byggandet säkert ändrats en hel del under årens lopp, vilket har bidragit till att byggkostnaderna skenat.
Dom stora bolagen ser ju en markant skillnad i byggkostnad om man jämför för 5-10år sedan.
"Nya" PBL har även den bidragit till ökade kostnader. för byggbolagen.
Att "sätta åt" byggare genom lagkrav och pappersarbete, i tron om att konsumenterna ska få det bättre har blivit motsatsen.
Ingen byggfirma vill ju jobba gratis, så alla kostnader som belastas byggaren får ju självfallet kunderna betala.
Administrationen, försäkringar, lagkraven både mot anställda och kund måste ju tas ut på oss konsumenter.
 
Jugend skrev:
Att konsumenter inte säger något är för att det inte finns en tydlig branschbaserad prislista eller struktur. Och det utnyttjar bra som dåliga företag i branschen. Det är jag extremt negativ mot för det motverkar fri företagsamhet. Men personer som gör sig rika i sektorer som präglas av verklig fri företagsamhet och transparenta priser röner all respekt. Hantismarknaden känns ju inte riktigt som en sådan sektor dock.
Ta TS som exempel, han bara antog att det skulle vara samma 2012 som 2008, istället för att fråga.
Hade han frågat så hade han vetat att det var 150kr dyrare per timme...
 
Freddy_kruger skrev:
Ta TS som exempel, han bara antog att det skulle vara samma 2012 som 2008, istället för att fråga.
Hade han frågat så hade han vetat att det var 150kr dyrare per timme...
Jo jag håller med. Man skall alltid kontrollera priset. Men han är ju upprörd för att han inte tycker att uppgången är motiverad. Jag har inte sett något argument från experterna som är anledning till att priset skall vara på den nivån ens. Det enda man hört är utbud efterfrågan mantrat. Det innebär att marknaden präglas av för dålig konkurrens. Inte någon höjdare precis.
 
Mikael_L
Kan vi börja med att försöka ta reda på om det öht har skett en höjning utöver KPI av timpenningen?
Och hur stor den i så fall verkar vara.

Jag provade googla lite snabbt nyss och fann en expressen-artikel som slog fast att höjningen var ca 20%. Men expressen känns ju sådär seriöst som källa, och artikeln angav inte heller någon källa eller hus dom kommit fram till 20%.

Men som sagt vill jag minnas att SKV har gjort en undersökning ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.