Mikael_L skrev:
[...]
Jag skulle kunna tänka mig ett fönster bakom spisen, men det blir väl för flottigt där?
Det hade varit häftigt att se ett kök där man satt ett fönster bakom spisen, udda men varför inte? I mitt fall ger det tyvärr bara en vy in i en tvättstuga och groventré :confused:
 
thomasx skrev:
Alltså, det där med laminat och fanerade bänkskivor.

Sist jag besökte mina föräldrar kunde jag bara inte låta bli att tänka på bänkskivan i köket, den har legat där i 40 år, och den är fortfarande som ny, ja närapå i alla fall. Det är så jag har go lust att knycka den av dom ;)

Det är en fanerad skiva som är lackad. På den har vi gjort allsköns kökssysslor, julbak, köttstyckning och malning och ja, allt man gör på en köksbänk, i 40 år.

Så nog finns det laminat/faner-skivor som håller altid ;)
Är det någon som vet någon eller några tillverkare av laminatskivor i bra kvalité och som har 72cm djupa skivor?

För oss står valet mellan en massiva ekskivor eller laminat. Tror tyvärr att sten hamnar utanför budgeten :(
 
Jag tycker att HTH har bra kvalitet på skivor. Du kan beställa skivor i vilka storlekar som helst, inte jättedyrt.

/S
 
Mikael_L
Vi köpte laminbänkskiva från Bauhaus. Dom har 900mm djupa i beställningssortimentet.
K-rauta har också bredare än 610, men dyrare än Bauhaus då vi kollade.

IKEA har prisvärda måttanpassade upp till 1200mm bredd.
(Vi valde inte IKEA pga av skivans tjocklek = 40mm, vilket skulle harmoniera dåligt med tjockleken på den heltäckande rostfria diskbänk som skivan ska möta mot.)

Sen får man väl ganska lätt tag i breda bänkskivor från de flesta köksleverantörer, t.ex Kvik är nog inte så dyra. Men de flesta kan nog leverera till varierande pris.

Och så finns det en del nätbutiker, t.ex: www.agelito.se

Utbudet är nog helt fantastiskt. Jag har nog mest listat en del lite prisbilligare förslag. Vill man prompt använda mer pengar så behövs det nog inga tips på leverantörer, då kliver man bara in i valfri köksbutik. ;)
IKEA's måttanpassade är nog svåra att slå prismässigt, ty även deras bearbetning ligger på en väldigt schysst låg kostnadsnivå. Men då blir skivan 40mm tjock.
 
Härligt, ni lär inte sakna varken förvaringsutrymme eller arbetsytor! Men skafferi då? Har ni bestämt var ni har för grejor i alla skåp och lådor?

I mitt eget kök har jag ritat in ett skafferi med öppna hyllor på 1,5 kvm och slipper därför att ha torrvaror, fula köksmaskiner, drickor, hushållspapper, stora fat och ugnsformar i kökets skåp och lådor. Jag tycker många moderna kök idag saknar utrymmen för "bulkiga" saker. Vive la skafferi! :)

Vi har liknande kök och valde mellan ekskiva för 50.000 eller IKEA:s måttanpassade laminatskiva för 5.500 (billigt!). Vi har både 60-bredd och 100-bredd på skivan. Eftersom vi har småbarn och är dåliga på underhåll (olja in trämöbler t.ex.) blev valet ganska lätt. Är supernöjd med laminatskivan till vårt moderna kök.
 
Redigerat:
emmanicke skrev:
Härligt, ni lär inte sakna varken förvaringsutrymme eller arbetsytor! Men skafferi då? Har ni bestämt var ni har för grejor i alla skåp och lådor?
Inte i detalj men mycket av torrvarorna och annat som traditionellt finns i ett skafferi kommer att hamna i antingen väggskåpen bredvid fläkten eller i lådorna bredvid hällen. Vi kommer att satsa på lådor. Alla vi pratat med är enormt nöjda med dagens lådsystem (oavsett leverantör) jämfört med hyllor.
Du har helt klart en poäng med bulkiga prylar men de borde få plats i bänkskåpen med tre lådor?!?

emmanicke skrev:
Vi har liknande kök och valde mellan ekskiva för 50.000 eller IKEA:s måttanpassade laminatskiva för 5.500 (billigt!). Vi har både 60-bredd och 100-bredd på skivan. Eftersom vi har småbarn och är dåliga på underhåll (olja in trämöbler t.ex.) blev valet ganska lätt. Är supernöjd med laminatskivan till vårt moderna kök.
Oj! 50kkr för Ekskivor... Jag har fått pris på 6995 för 4 meter 40mm ek (725 djup), bra kvalité.
 
Om du kör på laminatskivor skulle jag råda till ett kvalitetsmärke, tex LG Collection där du har ett stort urval av mönster, kantprofiler, osv. Inte jättebilligt, ca 1/3 av kostnaden för motsvarande stenskiva i vår offert, men mycket hög kvalitetskänsla på laminaten.

http://www.lgcoll.se/Svenska/Produkter/BänkskivoriLaminat.aspx
 
Y
På den bänk-sektionen som "skärav" rummet. Så hade jag gjort så skivan stackut lite extra. Och satt låga barstolar längstmed så man kan sitta och fika längst bänkskivan...
Ikea bäckebol hade så på ett demokök vilket jag beundrade länge.

Bauhaus är snabbare och billigare på förse än med laminatskivor än ikea.
(då köpte jag inte till komplett kök dock... kanske bökigt via bauhaus)
Själv valde jag granitskivor.
Skulle aldrig välja ek då det kräver så mycket underhållsarbete med olja. Sen vara rädd för spill.
 
Redigerat:
Vill tacka för synpunkter och kommentarer!

Nu är köket beställt, några små justeringar gjordes. Bland annat ytterligare ett väggskåp (trots många synpunkter på att lätta upp lite). Skulle det dyka upp ett eller flera väggskåp på blocket i vår så vet ni varför ;)

Det blev till slut ett IKEA kök. Fick offerter från en del andra men priset blev det dubbla eller mer och dessutom har Ikea kampanj som ger ytterligare 10% (precis avslutad).

Var lite lustigt för när jag satt på Ikea i morse så ritades ett nästan exakt lika dant kök vid bänken bredvid mig, måste betyda att detta blir ett vinnande koncept :)

Tyvärr blir det inte bygge förrän i februari. Skall hinna med julmat och sedan deffa för att åter komma i snickarbyxorna igen innan det blir dags.

Återkommer med bilder på renoveringen och resultatet.
 
  • Gilla
TorpSara
  • Laddar…
jtl skrev:
Nu är köket beställt, några små justeringar gjordes. Bland annat ytterligare ett väggskåp (trots många synpunkter på att lätta upp lite). Skulle det dyka upp ett eller flera väggskåp på blocket i vår så vet ni varför ;)
no ja, man kan hänga det som blir över i tvättstugan eller garage/verkstan :).
Mest blir ni irriterade på hörnskåpet som rymmer mycket .... av sånt som aldrig används i alla fall hos mej :). Hopplöst att få ordning där inne :).
gaia
Lycka till med köket!
 
Vet inte om någon påpekat det tidigare i tråden, har inte läst hela i full detalj.
"Köks-triangeln" : försök ordna så att spis-kyl-diskho ligger så nära varandra som möjligt, står man vid spisen så hämtar man löpande mat mm ur kylen och lägger disk i diskhon. - Gärna triangelformat.
Har du familj ( mycket disk...) är det i mina ögon större värde i att höja diskmaskinen än ugnen. ( typ 40 cm) Antalet böjningar på ryggen till diskmaskinen är förmodligen 100ggr högre än till ugnen .
Se till att besticklåda + porslinsförvaring ligger så nära diskmaskin som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.