Är det OK att bygga en kopia rakt upp och ner på granntomten?

  • Antal röster
    114
  • Omröstningen stängd .
Status
Tråden går ej att kommentera.
Jag bortser från eventuella juridiska övertramp då jag inte vet något om det.

Din nya granne verkar vara en fantasilös typ som framstår som tämligen tråkig som gör på detta vis (en komplett idiot i andra ordalag). Jag förstår din frustration men samtidigt så måste jag säga att risken finns när du väljer att bygga i ett nybyggarområde där ett antal tomter är till salu.

Du har ansträngt dig för att få ett unikt hus så det går ju inte rakt av att säga "det förstår du väl att det kan byggas likadana hus på de andra tomterna". Men den sista idioten är ju inte född som det heter och du har uppenbarligen råkat ut för en. Självfallet omöjligt att veta på förhand men risken som helhet finns ju när man bygger i dylikt område. För att skydda sig mer och vara än mer säker på att vara unik kanske det inte är bästa platsen att bygga sitt unika hus på?

I värsta fall kan det väl dyka upp både kopia nummer två, tre och fyra på kvarvarande tomter?
 
Jag förstår att det är tråkigt.
Men hur unikt är ditt hus i verkligheten om arkitektens arvode var 10.000 kr? Det är i storleksordningen två arbetsdagar inklusive möten och telefonsamtal. I mina öron låter det som ett marginellt ändrat kataloghus, men jag kan ha fel.
Placeringen på tomten kanske är den mest lämpliga med tanke på terräng och solljuset.

Satsa på en unik tomt, fundera på ändrad färgsättning på detaljer såsom foder och kanske tak.

Jag tror inte att likheten i husen har någon större betydelse för värdet. Andra faktorer är mycket viktigare: teknisk kvalité, utförande, läge, driftskostnader, planlösning.
 
  • Gilla
alothman
  • Laddar…
BorgP skrev:
Jag förstår att det är tråkigt.
Men hur unikt är ditt hus i verkligheten om arkitektens arvode var 10.000 kr? Det är i storleksordningen två arbetsdagar inklusive möten och telefonsamtal. I mina öron låter det som ett marginellt ändrat kataloghus, men jag kan ha fel.
Placeringen på tomten kanske är den mest lämpliga med tanke på terräng och solljuset.

Satsa på en unik tomt, fundera på ändrad färgsättning på detaljer såsom foder och kanske tak.

Jag tror inte att likheten i husen har någon större betydelse för värdet. Andra faktorer är mycket viktigare: teknisk kvalité, utförande, läge, driftskostnader, planlösning.
Kanske ska säga att 10 000kr är för själva utseendet, sen är det så klart ett antal 1000kr till för div konstruktioner osv, tror det är ca 23000kr+ moms de olika rintingarna kostar totalt.

Jag har fått ett förslag från leverantören på ett hus de byggt tidigare som vi utgått från, men sen har vi spegelvänt, flyttat alla fönsterpartier och gjort en helt annan insida, så det enda som stämmer med det huset vi utgått från är byggytan.

Jag har som sagt inget emot att han vill bygga huset som sådant, men att placera det identiskt på tomten, exakt samma utseende osv blir ju mer radhus än ett specielt lösvirkeshus.
Man väljer ju knappast att bygga lösvirke för att få flera lika dana hus jämte varandra.

Man kan ju tex välja en tomt några steg längre bort på samma gata, att man gillar huset är ju en sak, men att kopiera allt och göra allt lika, det är ju inget roligt.

Jag har varit väldigt tydlig mot vår leverantör att jag gärna visar mitt hus för andra som är intresserade av att bygga med samma firma, men att jag absolut inte vill ha ett lika dant hus jämte, vilket de bedyrat aldrig kommer hända.

Men i huvudsak är jag mest orolig för värderingen, banken tillsammans med mäklarfirma har gjort en värdering utifrån ritningar, vilket då framkom att de ansåg att huset skulle vara värt mindre än byggkostnaderna, pga detta så har jag fått ta ledigt i väldigt många veckor för att bygga själv för att ha möjlighet att kapa kostnaderna så kalkylen håller ihop, vilket den då gör.

Därav att det vore mindre roligt om detta påverkar värderingen och jag skulle få svårigheter att sälja huset med förluster som följd pga att någon fantasilös människa gjort om mitt unika hus till radhus istället.
 
Jag förstår dig! Jag skulle bli lack om jag köpte ett serie producerat hus och grannen bygger ett exakt likadant bredvid så jag förstår att du e lack när du valt ett ganska unikt hus! Har du pratat med grannen? Hade skällt ut han tills Ashberg dök upp! Om han är svår att ha och göra med skulle jag försöka ändra nåt på huset, färg, tak, panel..? Nåt så att det inte ser likadant ut! Antar att det gått för långt för att du ska reklamera?
 
Dee har tagit betalt för ritningar av dig och sedan tjänar de pengar på att använda dom själv?
 
TS: Äger du inte ritningarna som beställare, eftersom det frångår std och är ditt koncept?
Man kan ju undra vad det är för en gök som gör på detta sätt...
Imbicil?

ps jag undrade även hur vissa här kan tycka detta är "okej"? Min slutsats är att vi alla är mycket olika, i vart fall mot vissa ds
 
Redigerat:
  • Gilla
achtungbitte
  • Laddar…
Bara jag som får lite Ove Sundberg-vibbar här :D
 
  • Gilla
bobas och 1 till
  • Laddar…
Och ts är Alex som är för snäll och gång på gång släpper in grannen :p
 
Tråkigt.

Det enklaste är kanske att med mkt hövlig ton förklara för grannen hur viktigt detta är för dig, och be honom fundera på sitt husval (fortfarande med en trevlig ton).
 
Kurtivan skrev:
OoOo, akta dig, han kan vara ute efter din fru också :(
Eller din frus okända tvillingsyster! :D
 
stoif skrev:
Tråkigt.

Det enklaste är kanske att med mkt hövlig ton förklara för grannen hur viktigt detta är för dig, och be honom fundera på sitt husval (fortfarande med en trevlig ton).
Ja jag har försökt med detta, jag tyckte det var otroligt viktigt att komma bra överräns med sina nya grannar så man har väl pratat lite allt möjligt, men mycket handlar ju om hus och det är klart att man är nyfiken på hur andra gjort när man själv inte bestämt sig.

Men det var tacken man fick för att man var vänlig, han är portad från mitt hus, då vi nu bestämt att ändra om lite ytterligare invändigt med sådant som vi inte var nöjda med, får han se detta så kommer han ändra sitt direkt.

Är ju lite jobbigt då vi tom får täcka för fönster osv, när man kommit dit på morgonen så är det fotsteg under fönster osv.

Man kan ju rent av tro att det är någon som planerar inbrott som får ut mina husritningar.
Det är ju iaf rätt imponerade om jag kan ringa upp grannens husleverantör och då få en detaljerad ritning över planlösningar osv.....
 
Redigerat:
RulleBulle skrev:
Jag förstår dig! Jag skulle bli lack om jag köpte ett serie producerat hus och grannen bygger ett exakt likadant bredvid så jag förstår att du e lack när du valt ett ganska unikt hus! Har du pratat med grannen? Hade skällt ut han tills Ashberg dök upp! Om han är svår att ha och göra med skulle jag försöka ändra nåt på huset, färg, tak, panel..? Nåt så att det inte ser likadant ut! Antar att det gått för långt för att du ska reklamera?
Problemet ligger ju mycket i att det ska kopieras typ allt, färgval vart jag placerat fönster osv, inga som helst egna tankar utan samma panel, väggfärg, takpannor osv.

Vi beställde vårt grundmålat och det ska han tydligen göra med, så jag får väl helt enkelt lura honom gällande färgval så att han målar sitt hus först.
Man kanske skulle börja måla pippigul eller nått i ena änden så att han med tar den färgen och 2 veckor senare tar man och målar över skiten med nått helt annat.

Det är ju helt fantasilöst och det kommer bara bli en massa snack och pekande när folk går förbi.

Man kan vl iaf ta ett par tomter längre bort på gatan så ser det ju inte lika konstigt ut, nu ska han ju ställa huset på samma håll och samma avstånd till tomtgränser osv.

Skulle nog äen våga sätta en 5a på att han ska ha samma garage med....
 
Jag tror din nya granne är Timon.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Pumba skrev:
Kanske ska säga att 10 000kr är för själva utseendet, sen är det så klart ett antal 1000kr till för div konstruktioner osv, tror det är ca 23000kr+ moms de olika rintingarna kostar totalt.
Ganska standardmässigt med andra ord, även om det kan låta mycket för dem som inte bygger oftare än en gång i livet.

Pumba skrev:
Men det var tacken man fick för att man var vänlig, han är portad från mitt hus, då vi nu bestämt att ändra om lite ytterligare invändigt med sådant som vi inte var nöjda med, får han se detta så kommer han ändra sitt direkt.
Det krampaktiga med jag-måste-vara-en-god-granne blir fel. Vidare ändringar av inomhusväggar blir nog ett hårt slag mot din fantasilöse granne. :)
För övrigt, kan du inte göra något åt problemet juridiskt. Du får finna dig att ha en irriterande granne för x år framöver. Ja, två exakt likadana hus är ingen fördel i köparens ögon. Även om värdet på huset kanske inte påverkas, så kommer en del presumtiva köpare att avstå. Nu får du hoppas att grannen inte råkar läsa den här tråden. Det blir nog inga gemensamma grillpartyn för er.
 
D
Pumba skrev:
Men i huvudsak är jag mest orolig för värderingen, banken tillsammans med mäklarfirma har gjort en värdering utifrån ritningar, vilket då framkom att de ansåg att huset skulle vara värt mindre än byggkostnaderna, pga detta så har jag fått ta ledigt i väldigt många veckor för att bygga själv för att ha möjlighet att kapa kostnaderna så kalkylen håller ihop, vilket den då gör.
Även om detta är tråkigt för dig, eftersom du tar illa upp, så tror jag du kraftigt överdriver konsekvenserna värdemässigt. Att ditt hus inte kommer värderas till byggkostnaden är väl knappast unikt, det gäller väl väldigt många byggen, ungefär på samma sätt som en bil tappar 20% (eller något sådant) av sitt värde bara du kör ut den ur butiken.

Men om du skall sälja huset någon gång i framtiden, tror du verkligen att en potentiell spekulant kommer att tänka på att "ojdå, här ligger det två likadana hus bredvid varandra, lite radhuskaraktär här"? Tror knappast det. Dessutom förändras hus över tiden, man ändrar färgsättning, bygger ut och underhållet skiljer mellan två olika hus, så när du säljer huset kanske de inte alls ser speciellt likadana ut längre.

Sedan vet jag inte riktigt hur "arkitektritat" det hela är? Jag tycker ju att om du går till en arkitektfirma och betalar fullt arvode för att rita ett hus, så borde du väl ganska lätt kunna avtala att du har exklusiva rättigheter till ritningarna. Om du inte har betalat fullt arvode för ett komplett ritat hus, så har du ju profiterat på arkitektens/husföretagets tidigare ritningar/kunder, så då är det kanske inte så märkligt att nästa kund gör samma sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.