Är det OK att bygga en kopia rakt upp och ner på granntomten?

  • Antal röster
    114
  • Omröstningen stängd .
Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hej.
Nått mycket märkligt har uppkommit...
Jag håller på att bygga hus, ett lösvirkeshus, vi valde leverantör och kollade på ett koncept som vi gillade, gjorde vissa modifikationer och tyckte det blev toppenbra, nu har vi ett helt egetritat hus som inte finns i någon katalog.
Vi håller nu på att färdigställa det invändigt när jag fick höra av kommunen att tomten jämte min var såld.
Några dagar senare dök det upp en kille som sa att han bokat tomten jämte mig, som god granne pratade man med honom, visade lite lätt vad vi byggde för hus.

Det gick några dagar till, då kommer killen igen och kollar lite, lite suspekt och irriterande.
Dagen efter får jag höra från min husleverantör att killen kontaktat honom och vill bygga hus, jaha vad roligt, det kan jag själv ha lite nytta av när de kommer och gräver tomten osv, lite samkörning...
Pratar lite med min leverantör som bedyrar att de aldrig bygger 2 lika hus i samma område utan att det skulle bli ett litet "vanligt" hus...

Gick väl några dagar till så kommer killen en gång till, nu börjar dock samtalet låta suspekt då han vill se hur våra rum osv ser ut....
Som god granne vill man ju ändå inte starta någon osämja.

Och nu till dagens datum, ja då kommer en av grabbarna från husleverantören och lämna av lite prylar samtidigt som han släpper bomben, jo min granne ska bygga en EXAKT kopia av mitt hus, sådär som en 0,5x0,5m stor lucka i tvättstugan och att han flyttar en 2 meter lång innevägg 2-3dm.
Sen ska huset vara exakt lika dant, exakt samma färg och vara placerat precis lika dant som mitt hus.

Mitt hus har då gått från ett arkitektritat hus till att vara ett massproducerat jävla....

Rent ut sagt, vad fan kan man göra?

Jag har ju valt att köpa ett egetritat lösvirkeshus just för att jag vill ha ett för området unikt hus, nu får jag en identisk kopia precis jämte.

Hur påverkar detta värdet på huset?
Bor i en liten kommun så snack kommer det ju iaf bli....

Min husleverantör bedyrade att de aldrig skulle bygga 2 lika hus i samma område, men nu har de tydligen lämnat en kopia på min ritning till honom och lämnat en offert på samma jävla hus ändå.
 
Tråkigt?
 
cecar33 skrev:
Tråkigt?
Jo det är det helt klart
, vi har även lagt några månader på att få huset som det är nu och det är ju inte direkt roligt att få ett identiskt hus precis jämte, vem vill ha en kopia av sitt hus som granne.
Han har självklart gjort alla tillval som vi med gjort och även försökt snoka i vad vi ska ha för kakel/klinker i badrummen...

Måste ju vara rätt fantasilöst om man vänder sig till husleverantören och ber dem bygga en kopia på granntomten.

Dock är mitt stora problem hur detta ställer sig med värdet på huset?
Arkitektritat vs massproducerad kopia...

Kan väl tillägga att om han valt en av tomterna en bit bort och kanske vridit huset 90 grader så ser jag inte nått problem med det, att han bygger huset exakt som vårat på tomten jämte, sjävklart samma färger, garage osv med känns ju mindre roligt.
 
Redigerat:
Som jag förstår upphovsrättslagen (jag är inte jurist) så är fysiska verk (t.ex. ritningar eller byggnadsverk) skyddade om de uppnår "verkshöjd" alltså är tillräckligt unika. Rätten delas i två en ideel rätt som alltid tillfaller personen som skapade verket och en ekonomisk som kan säljas eller avtals bort. Frågorna att besvara är:
- Uppnås verkshöjd?
- Vem skapade verket och därmed har rätten, ni eller arkitekten?
- Har den som skapade verket överlåtit ekonomiska rätten genom avtal?
Jag tror att detta faller direkt på verkshöjdskravet, iaf ur ett juridiskt perspektiv. Så lösningen är väl att prata med grannen, känns väl bättre att ta diskussionen nu än att gå och sura resten av livet...
 
OoOo, akta dig, han kan vara ute efter din fru också :(
 
Pumba skrev:
...Hur påverkar detta värdet på huset?...
Förlåt en fråga, men känner du dig inte smickrad av att en person till tycker att det är en toppenplanlösning?
(Eller fasad eller takvinkel eller vad det är som du tYcker är så unikt med ditt hus.)

Missunnar du din granne att bo lika bra?

Ditt hus är ju fortfarande lika "arkitektritat" eller hur, så vad menar du att du har förlorat?

Och om du skall sälja ditt hus, blir det mindre värt för att det finns ett till "lika bra"?

Jag har faktiskt svårt att förstå resonemanget.
 
  • Gilla
se38005 och 7 till
  • Laddar…
Jag kan dock förstå TS och hade själv dött av att huset bredvid ser exakt likadant ut som något kedjehus eller villahusområde med 20 likadana hus bredvid varandra

Juridiskt dock svårt tyvärr
 
En fantasilös granne som kopierar efter andra, för att han är för osäker att välja själv. Kommer säkert en exakt lika dan bil som din, på hans uppfart...
Dåligt av husleverantören att ge honom dina ritningar, när han bor i samma område och de säger att det inte skall göras.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
kinglolle skrev:
Jag kan dock förstå TS och hade själv dött av att huset bredvid ser exakt likadant ut som något kedjehus eller villahusområde med 20 likadana hus bredvid varandra

Juridiskt dock svårt tyvärr
Håller med. TS har ju gjort ett tydligt val för att få sitt egna hus.
Pumba, jag tror dessvärre att bygget är klart negativt för ditt såväl som din grannes fastighetsvärde. Har inget vetenskapligt stöd dock.
 
Hur har han fått tag i ritningarna? Jag skulle ta ett allvarligt snack med husleverantören om upphovsrätt.

(Huset i norra skåne där jag växte upp i kopierades fö på ett liknande sätt. En granne kom till bygget och tittade på ritningarna som min mamma gjort och byggde en kopia två kvarter bort. En känd "svensktoppsartist" växte upp i kopian, men det är en annan historia.)
 
D
Men hur unikt är egentligen ditt hus? På din beskrivning låter det som om det är en färdig standardstomme där du har gjort vissa förändringar inomhus (lucka i tvättstugan och flyttad innerväg har du angivit som exempel). Hur ditt hust är disponerat invändigrt är ju knappast något som kommer stt påverka grannhusets värde eller vice versa. Hur grannhuset ser ut utvändigt är ju det som i någon mån kan påverka dig, men om det är en standardritat utsida, så är det väl inte mer än man borde räkna med att samma utsida finns lite varstans?

Om nu ditt hus är så unikt och du har betalat en arkitekt mycket pengar för att färdigställa ritningar så har du naturligtvis en viss möjlighet att klaga på antingen aqrkitekten om det är han som använt ritningarna till två hus (och att ert avtalsförhållande ger att han inte får göra så) eller så kan du klaga på grannens arkitekt som kopierat din arkitekts ritningar.

Men om det bara handlar om mindre modifikationer i en husleverantörs befintliga sortiment/förslag, så kanske ditt eget hus redan från början har mer karaktär av "massproducerat jävla..." (ditt uttryck).

Men om du har gått till en arkitekt för att rita ett hus unikt/nytt från topp till tå och betalat för allt detta arbete, så visst, då tycker jag du skall klaga hos arkitekten, eller be arkitekten att klaga (om det handlar om stt någon annan har tagit dina/arkitektens ritningar).
 
  • Gilla
hemslöjd
  • Laddar…
DIY_freak skrev:
Men hur unikt är egentligen ditt hus? På din beskrivning låter det som om det är en färdig standardstomme där du har gjort vissa förändringar inomhus (lucka i tvättstugan och flyttad innerväg har du angivit som exempel). Hur ditt hust är disponerat invändigrt är ju knappast något som kommer stt påverka grannhusets värde eller vice versa. Hur grannhuset ser ut utvändigt är ju det som i någon mån kan påverka dig, men om det är en standardritat utsida, så är det väl inte mer än man borde räkna med att samma utsida finns lite varstans?

Om nu ditt hus är så unikt och du har betalat en arkitekt mycket pengar för att färdigställa ritningar så har du naturligtvis en viss möjlighet att klaga på antingen aqrkitekten om det är han som använt ritningarna till två hus (och att ert avtalsförhållande ger att han inte får göra så) eller så kan du klaga på grannens arkitekt som kopierat din arkitekts ritningar.

Men om det bara handlar om mindre modifikationer i en husleverantörs befintliga sortiment/förslag, så kanske ditt eget hus redan från början har mer karaktär av "massproducerat jävla..." (ditt uttryck).

Men om du har gått till en arkitekt för att rita ett hus unikt/nytt från topp till tå och betalat för allt detta arbete, så visst, då tycker jag du skall klaga hos arkitekten, eller be arkitekten att klaga (om det handlar om stt någon annan har tagit dina/arkitektens ritningar).

Mitt hus finns ett liknande hus i landet som byggfirman har rest, mitt är dock helt ändrat vad det gäller fönster, dörrar träpanel och hela insidan, det huset ligger även 30 mil här ifrån, tror inte de ens skulle gå att se att det är tagit ideer från detta hus även om de stod jämte varandra.

Det min granne gjort är alltså att ta just hela min planlösning inklusive utsidan med fönster, färger tillval osv , det är alltså han som gjort 2 små ändringar i förhållande till mitt hus.

Jag har betalt 10 000kr+ moms för att en arkitekt skulle rita huset.

Ville jag ha ett hus som ser lika dant ut som alla andra så kunde jag ju köpt en smålandsvillan för en halv miljon mindre, men nu har jag ju valt att inte köpa ett sånt hus utan lägga till extra med pengar för att just få ett hus som för området är unikt.

Jag ska ta detta med leverantören idag då iaf jag tycker det förstör hela värdet i varför vi valde en liten leverantör som bygger ett 40-tal hus om året, det var defintivt inte för att jag ville bo i en länga med lika dana hus, då fanns det betydligt billigare allternativ att gå på.
 
mycke_nu skrev:
Hur har han fått tag i ritningarna? Jag skulle ta ett allvarligt snack med husleverantören om upphovsrätt.

(Huset i norra skåne där jag växte upp i kopierades fö på ett liknande sätt. En granne kom till bygget och tittade på ritningarna som min mamma gjort och byggde en kopia två kvarter bort. En känd "svensktoppsartist" växte upp i kopian, men det är en annan historia.)
Jag har inget emot om han bygger det en bit bort, det finns iaf 15-talet tomter att välja på, det är just att man placerar ett till utseende, (färgsättning placering, osv) precis på tomten jämte.
Satte han huset 5 tomter längre bort och vred huset, säg 90 grader så bekommer det inte mig direkt om han gillade vår lösning.
 
  • Gilla
GubbenH
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Förlåt en fråga, men känner du dig inte smickrad av att en person till tycker att det är en toppenplanlösning?
(Eller fasad eller takvinkel eller vad det är som du tYcker är så unikt med ditt hus.)

Missunnar du din granne att bo lika bra?

Ditt hus är ju fortfarande lika "arkitektritat" eller hur, så vad menar du att du har förlorat?

Och om du skall sälja ditt hus, blir det mindre värt för att det finns ett till "lika bra"?

Jag har faktiskt svårt att förstå resonemanget.
Mitt hus blir mindre värt då det ligger 2 identiska hus jämte varandra, jag tror även att den stora massan kommer skratta åt det, jag kommer iaf skämmas, bor i en liten kommun så snacket kommer snart att gå.

jag missunnar inte min granne att bo lika bra, men han behöver inte bygga sitt hus på exakt samma vis som mitt, placera huset exakt lika dant på granntomten när det finns 15-talet tomter att välja på.
Varför just välja att bygga ett identiskt hus jämte varandra, placera det några hus längre bort på gatan och vrid det 90 grader.

Vi har även valt att placera vårt hus specielt, så det går intelängs med gatan utan är placerat med kortsidan mot vägen, detta ska han självklart göra lika dant....

Jag valde leverantören just för att få ett hus som inte finns i någon katalog för att jag verkligen tycker det ser tråkigt ut med ett husområde där alla husen är lika.
 
Om ni inte har skrivit något avtal med leverantören om att ert hus ska vara det enda, så är det nog svårt att hävda att de inte får leverera ett likadant till grannen. Speciellt om det är leverantören och inte ni som äger ritningarna.

Nu borde ni ju i alla fall få ett grannhus som ni tycker är snyggt att titta på. Grannen kunde ju lika gärna ha valt att bygga något anskrämligt som inte passar in alls. Men det känns ju inte som någon kul situation ni har hamnat i och den kommer ju att bestå.

Har ni pratat med leverantören om att ni tycker att detta är ett stort problem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.