Fick ett brev i dag från kommunen där vi har vårt fritidshus. 6m från vår tomt gräns,mindre än 30m från vår veranda,delvis i blickfånget över sjön, vill ett hotell bygga en mycket stor grillkåta för olika företagsevent,de har många utländska gäster som jobbar på orten. När jag ringde till kommun visste ansvarige knappt mer än att en permanentboende som inte störs lika mycket en längre bit ifrån fått lov att nyttja kåtan av hotellet när de inte använder den.Jag värnar om min hemtrakt och har i sak inte alls något emot detta. Ska prata med hotelldirektören och enligt min tanke så vill jag ha skriftligt från honom att ägaren av (fastighetsbeteckning)stugan ska ha nyttjanderätt av kåtan. Om man skulle sälja den nån gång i framtiden blir det ju nästan omöjligt med denna stora över 4m höga grillkåta i blickfånget utan nyttjanderätt.. Undrar också om kommunen bara kan köra över oss då den är som sagt bara 6m från tomtgräns?Kan tillägga att strandremsan ej är vår o den skulle hamna bara 20m från vattnet.Har fram t o m sista november att yttra mig..Är det något annat jag borde be om,försäkra mig om? Räcker ett sådant nyttjande papper? Kommunen är rätt flexibel med tillstånd så för deras del tror jag de vill köra på..hotellet har säkert en del tryck att nyttja i frågan..men som sagt får vi bara nyttjandemöjlighet så ser jag det nästan som attraktivt..hellre det än en kommungrillkåta som nyttjas av allmänhet som ölar o skräpar ner;)
 
Redigerat:
De behöver troligtvis dispens från strandskyddet om området inte redan har utpektas som område som ska kunna bebyggas. Men det var ju inte svaret på din fråga direkt.
Och vem som kommer att nyttjandet av grillkåtan framöver kommer du inte att kunna påverka, så det kan ju bli glada fester där framöver, flera dagar i sträck, men det kanske inte är något problem för nyttjandet av ditt fritidshus?
 
Visst..hmm undrar om det rentav vill köpa fritiddshuset..eller bekosta o bygga en minigrillkåta för oss på vår tomt.

Ja,får se vad hotellchefen säger..men får man verkligen bygga 6m från tomt..även med kommunens godkännande?
å strandskydd är det ju..men kommunen vill nog inte stöta sig med en viktig inkomstkälla..

Tar gärna emot kommentarer o ev om nån annan varit med om nåt liknande?
 
mariedal skrev:
men får man verkligen bygga 6m från tomt..även med kommunens godkännande?
På vanliga villatomter så brukar avståndet vara minst 4m från tomtgränsen utan grannens medgivande, men får kortas ner till 2m med grannens medgivande ibland ännu kortare men kravet på minst 4m mellan byggnader får inte trädas över utan att man gör väggen mm brandklassad till EI120 (om jag inte missminner mig).
 
Det är länsstyrelsen som i nästa led kan överpröva kommunernas beslut om dispens från strandskyddet...

Det händer ofta att kommunernas dispens ogiltighetsförklaras efter att länsstyrelsen fått säga sitt. Vad jag har förstått så är det någon som måste lyfta ärendet till länsstyrelsen. Det kan vara privatpersoner men också statliga förvaltningsmyndigheter ex. naturvårdsverket.


Jag kan ha fel! Men det är så jag har förstått det hela och om någon vill rätta mig så är jag idel öra.
 
Jo det är nog länsstyrelsen som då gäller..på sätt o vis är det ju nästan som nån skulle sätta upp en vindsnurra vid tomten..får se vad man kan få reda på av dirren..kanske svårt få ekonomisk ersättning..men 35kvm grillkåta 20-30m från verandan 4m drygt hög..är ju lite skrymmande..
 
Diskutera med hotellchefen och försök komma fram till något vettigt. Kanske dom kan tänka sig en alternativ placering som inte ligger så nära er tomt. Det ligger ju även i deras intresse att ni inte stör deras gäster, med typ diskodunk när det skall avnjutas Chardonnay i en stämmningsfull soldnedgång.
 
De kommer att ha verksamhet, biltestning på isen i viken utanför..riktigt stora bilföretag..från början vet jag att det talats om en tältkåta på isen som man monterar bort sen..men ritningen visar en kåta till synes byggd av träpanel med fönster på plintar å på fasta marken 30 m upp från sjön,ritningen är gjord 2004 oxå enl notering ..svårt se att man monterar ner denna sen..det är ju big buisness för kommunen och hotellet..så förmodligen vill de komma överrens..anhöriga ska ta reda på i morrn vad det handlar om..paperret står bara knapphändigt ansökan om bygglov.På högra sidan stranden finns inga stugor,däremot ganska mycket skog o mycket mer arbete göra i ordning underlaget,avverka för byggnad o stort arbete anlägga väg,även om det är bara 100m från stor väg..känns som de valt placering efter detta-

Men är de så å de säger: jamen det är bara några veckor på isen..de kan ju göra vadsomhelst sen..för hotellgäster eller andra övriga året.Man kan ju knappast ge en skriftliga paragrafer som täcker alla olägenheter...en fråga kan man överklaga även sen det är byggt o på plats till länsstyrelsen ?
 
Redigerat:
Nej, har de fått dispens från strandskydd och ett bygglov, allt gjort enligt regelverket så kan du inte sedan överklaga byggnaden när den är uppförd. Förutsätter att det är utfört enligt utfärdad bygglovshandling.
Däremot så har jag inte vetskap om vilka tillstånd och godkännanden som krävs om man vill bedriva näringsverksamhet på fastigheten. Här kan det kanske finnas begränsningar utifrån vad området är tänkt att nyttjas till och närliggande fastigheter.
I värsta fall får ni utplantera några sällsynta grodor och strandväxter i närheten och påvisa dess existens för Länsstyrelsen...;)
 
Okej..tror jag snabbt får ringa länsstyrelsen om detta..kommunen lär stödja detta i vart fall. En sak de nog försöker komma undan är(inritad som bef bilväg på kartan jag fått)..de påstår att det finns en befintlig skogsväg mellan våran stuga o stugan mittemot.Alltså i strängen som kanske är 10m bred mellan våra tomter. Dvs från vägen 50m ner till där de vill placera grillhuset. Där har det aldrig varit nån väg.Han som är permanentboende gallrade där för en ca 4 år sedan,så nu tar man sig nog fram med 4hjuling,men finns ingen bil som någonsin kunnat köra ner där tidigare.

Situationen blir ju att du får en vägsnutt 10m från parallelt med vår nerkörsväg till stugan,som sträcker sig vidare förbi den stora verandan,för att sluta ca 25m ner o utsikten från verandan blir skymd från denna 4+m höga grillkåta.
Stugan är inte värd så mycket(rätt liten men byggd 1990tal) men sjunker säkert 100 000kr i o m detta.Blir ju nästan osäljbar den gång man vill sälja den.
När jag pratar med hotellchefen i veckan har de väl 3 val. 1. Tillsammans med biltestföretag,kommun o ev andra intressenter ge en tillfredsställande ersättning som är mycket mycket mer än ev tillgång till grillstugan.2. Välja ny plats för grillkåtan.3. Helt enkelt köra över oss o ta alla överklaganden o nån skriven insändare i lokaltidningen.

Jag är rätt lugn som människa men tror likvä att hälften av alla som fått ett sådant här brev skulle blivit rasande när de insett vidden(om nu de uppgifter jag tycker mig se av brevet stämmer). De enda mina släktingar hört är att det skulle vara nån tältkåta på isen som sen tas bort..men detta verkar ju nåt helt annat,
 
Nu har jag pratat med länsstyrelsen där det gäller. Lär åtminstonde ta ett år om jag skulle dra igång nåt till en ev byggstart,de har handläggningstid som är cirkus 4-5 mån o sen kan du överklaga det vidare 1 eller i vissa fall 2 gånger. Bra veta innan man talat med de som vill bygga.Usch vill inte bli nån grinig gubbe som hindrar all utveckling..men får väl hoppas på ett lyckligt slut:x
 
Jag har lite svårt att bilda mig en uppfattning av hur det ser ut hos er. Ligger hotellet bredvid er eller ovanför ert och grannens hus? Skulle kåtan hamna i slutet av den "väg" som grannen röjt genom skogen och skulle i så fall hotellgästerna nyttja denna "väg" för att ta sig till kåtan? Kommer kåtan över huvud taget hamna på hotellet s mark eller på kommunens mark? Kan du rita en karta?

Har för övrigt full förståelse att du blir lite putt om man bygger en sån grej framför din sjöutsikt......

Mvh,
ToRy
 
Hotellet ligger 1 mil ifrån,pratat nu med en ansvarig och den är tänkt stå året om men endast biltestarna m földfolk ska ha kåtan 2-3 mån per år övrig tid ska vi som bor i stugorna ha tillgång.Kåtan finns redan på en festplats o ska fraktas dit. En viss ersättning får jag nog o full årsersättning för el-de vill låna ström dit.Ska jag skriva ett kontrakt med dem så vill jag def få in att om vi som äger säljer stugan el överlåter så kan vi tvinga dem att ta bort den, men man måste väl täcka in om t ex stugföreningen tar över den,de utvidgar med mer byggen o så vidare,att de tar hänsyn till ev skadegörelse..har lite svårt se det hela framför mig men nog skymmer det alltid..

Men handlar om enorma pengar för alla runt ikring o arb tillfällen. De fasar nog för överklaganden.Å jag vill komma överrens oxå.
 
mariedal skrev:
full årsersättning för el-de vill låna ström dit.
Kolla upp att du verkligen får "vidareförsälja" el. Jag kan inte reglerna men det kan finnas fallgropar här.
 
Jag tycker att dealen som de föreslår låter rätt bra. Kanske du kan tillhandahålla vatten sommartid också? Det behöver ju inte vara mer komplicerat än att lägga dit en PEM-slang bredvid elkabeln.

Alfredo pekar ut en risk som känns relevant, så ni kanske får hantera det på något "smidigt" sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.